۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۱۵۸۴۴۳
به تازگی فاش شد؛

انگلیس گازهای سمی خود را بر روی سربازان هندی آزمایش می‎کرد

خبرگزاری رسا – اسناد محرمانه فاش شده نشان می‎دهند که انگلیس پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، گازهای سمی خود را بر روی سربازان هندی آزمایش می‎کرد.
نخست وزير انگليس در هند

 

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، اسناد محرمانه‎ فاش شده آرشیو ملی انگلستان نشان می‎دهند که کارشناسان نیروی نظامی انگلیس در اوایل دهه 1930 میلادی سربازان هندی را به اتاق‎های گاز می‎فرستادند تا تاثیرات گاز خردل را بر روی آنان بررسی کنند. 

 

این آزمایش‎ها در پایگاه نظامی راولپندی که هم اکنون در خاک پاکستان قرار دارد، انجام ‎شده و هدف آن نیز اندازه‎گیری میزان گاز خردل لازم برای وارد کردن تلفات بر دشمن در میادین جنگی بود.


طبق اسناد فاش شده، این آزمایش‎ها بخشی از یک برنامه گسترده‎تر به منظور ‎بررسی تأثیرات سلاح‎های شیمیایی بر روی انسان‎ها بوده است.


سربازان هندی که در معرض گاز خردل قرار گرفته بودند دچار سوختگی‎های شدیدی بر روی پوست خود شده و هفته‎ها مجبور به تحمل درد ناشی از این سوختگی‎ها بودند؛ برخی از آنان حتی مجبور شدند در بیمارستان بستری شوند اما ارتش انگلیس حتی زحمت بازدید از این بیماران را نیز به خود نداد.


یکی از کارشناسان ارتش انگلیس در مشاهدات خود نوشته بود که سربازان هندی که پوست آنان به شدت سوخته است اغلب بسیار افسرده و غمگین هستند، باید جای آنها بود تا واقعا درک کرد چه رنجی را تحمل می‎کنند.


امروزه کارشناسان پی برده‎اند که گاز خردل می‎تواند سبب سرطان شده و اثرات مخربی بر روی سلامتی بر جای بگذارد.


به گزارش پرس تی وی، با این حال این تمام داستان نیست؛ بیش از 20 هزار سرباز انگلیسی نیز بین سالهای 1916 تا 1989 میلادی در معرض گازهای اعصاب و خردل قرار گرفته‎اند، بسیاری از آنان می‎گویند ارتش انگلیس آنان را فریب داد تا در چنین آزمایش‎هایی شرکت کنند./990/ب902/د

ارسال نظرات