۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۵۶۹۹۰
حجت الاسلام جوادی آملی:

دین نگاه بنیادی نسبت به اخلاق و حقوق دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام جوادی آملی در نشست دینی «دین، اخلاق و حقوق » به تشریح برخی تفاوت ها در نگاه دینی غرب و اسلام و نقاط اشتراک ادیان توحیدی و وحدت جهانی بر اساس این اشتراکات پرداخت.
حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جوادی آملی به نمایندگی از آیت الله جوادی آملی در دور چهارم نشست دینی مرکز گفتگوی ادیان و تمدن‌ها با کلیسای کاتولیک که تحت عنوان « دین، اخلاق و حقوق » در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد حضور بهم رسانده و با بیان این‌که در حوزه دین، حقوق و اخلاق در دو فضا می‌توان صحبت کرد عنوان داشت: فضای اول این است که این‌ها را در عرض هم ببینیم که تفکر غرب هم بر اساس همین است و فضای دوم این است که دین در عرض این‌ها نیست و یک نگاه بنیادی نسبت به این‌ها دارد که بیشتر معرفت ما بر اساس این نگاه است.
وی با بیان این‌که انسان حقیقی مولف از نفس و بدن است و هر کدام از این‌ها اقتضائاتی دارند گفت: بعضی ملاک آزادی را دین و برخی دیگر وجدان می‌دانند اما در نگاه ما امر وجدانی بیرون از حقیقت دین نیست و ما نفس لوامه (وجدان) را یک دین بسته می‌دانیم و نسبت بین وجدان و دین در فرهنگ ما مانند هسته خرما به خرماست و دین و فطرت مانند بذری است که به یک گندم و سنبله تبدیل شود.
حجت الاسلام جوادی آملی اظهار داشت: اگر ما پیش از پرداخت به این مباحث روبنایی به مباحث زیر بنایی بپردازیم که منبع این مباحث اخلاقی و حقوقی است شاید بهتر بتوانیم به جزییات این بحث برسیم.
این محقق حوزوی در تبیین اعتقادات اسلامی در حوزه گفتگوی ادیان بیان داشت: ما معتقدیم که همه ادیان الهی در یک راستا هستند، اگرچه شریعت‌ها مختلف هستند اما بنیان‌های این ادیان شامل توحید، رسالت و نبوت یکی است و ما بر اساس همین نقاط مشترک دور هم جمع می‌شویم و با این قبیل نشست‌ها می‌توانیم زمینه وحدت جهانی را فراهم کنیم./959/پ203/ص
ارسال نظرات