۰۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۱۵۴۵۲۰
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

در مدل تقریبی موفق، اراده ای برای تخریب طرف مقابل وجود ندارد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فرقه گرایی افسار گسیخته، بر همه چیز رنگ فرقه و تفرقه خواهد زد، گفت: در یک مدل تقریبی موفق، اراده ای برای تحقیر و تخریب طرف مقابل وجود ندارد .
حجت‌الاسلام والمسلمين احمد مبلغي

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی به مناسبت هفته وحدت در جمع دانشجویان دانشگاه جهانی اهل البیت(ع) در قم افزود: متاسفانه تولید معرفت تقریبی، از دو مشکل کندی و اندکی رنج می برد و عملیات تقریبی نیز با مشکل عدم فراگیری مواجه می باشد.  

 

وی ادامه داد: اگر مهار فرقه گرایی از دست خارج و روند هیمنه یابی آن شدت گیرد، خدای نخواسته به همه چیز هویت و صبغه فرقه ای خواهد پوشید و حتی ممکن است لباس فرقه گرایی را نیز بر تن تقریب بپوشاند.

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: البته بحمد الله تقریب در ایران و در پاره ای از مجامع اهل سنت مواضع ضد فرقه گرایی خوبی را در پیش گرفته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: با این وجود ولی به دلیل آنکه حجم عملیات تقریب کم، میزان تولید معرفت تقریبی اندک، ابتکارات تقریبی غیر کافی، و دامن گستردن آن بر سر حوزه های مختلف اجتماعی محدود بوده است، نتوانسته به صورت مطلوب از پس مبارزه با فرقه گرایی در جهان اسلام برآید.

 

وی با اشاره به اینکه جهان اسلام هم اکنون در شرائط خطرناکی قرار گرفته است، گفت: اگر مصلحان شیعه و سنی این شرایط را مدیریت ومعالجه نکنند، اقسام و انشقاق بیشتر می شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اظهار داشت: هر یک از شیعه و سنی اگر از خاستگاه فقه خود (هر چند فقه مذهبی خود) به وحدت بنگرند و بپرازند، به خط قرمزهایی در فقه بر خواهند خورد که فلسفه وجودی این خط قرمزها، حفاظت از امت است؛ به این معنا که عبور از آن ها، رابطه امت را تخریب، و شیرازه و قوام آن از هم می گسلد.

 

خصلت های ضروری برای تقریب/ صداقت، فراگیری و گفت و گویی بودن

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچنین گفت: چند خصلت است که تقریب باید به آن ها متصف گردد، تا با موفقیت قرین گردد. صادق بودن، گفتگویی بودن و فراگیر بودن اهم این خصلت ها را تشکیل می دهند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی در توضیح فراگیر شدن تقریب گفت: تقریب باید در سه بعد جغرافیایی،  فکری و زمینه ای ( اجتماعی و فرهنگی) چتر گسترده ای بگشاید.

 

وی ضمن تاکید بر این که نباید افرادی از هر طرف، همه چیز را برای خود و به نفع خود بخواهند، گفت: لازم است سنی و شیعه بر چارچوب و مدلی توافق کنند که در آن هیچ طرف احساس تضرر و یا هجوم از ناحیه دیگری را نکند. 

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی یاد آورشد: معنای دیپلماسی وحدت که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید جدی دارند، همین است که واقعا هر طرف ببیند که از چه ناحیه ای احساس می کند مصالح آن ها رعایت نمی گردد، در گفتگوهای دو جانبه  شناسایی گردد و رعایت آن در دستور کار قرار گیرد.

 

 وی همچنین گفت: اگر این سه خصلت را رعایت کنیم تقریب به دلیل آن که صدای آن را از وجدان فطری بر می خیزد و ندای آن در قرآن طنین افکنده است،  به سرعت و سهولت جو را به دست می گیرد./924/د102/ج

ارسال نظرات