۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۵۳۹۰۷
استاد برجسته حوزه علمیه قم:

مباحثه غنای درونی طلبه را در پی دارد

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که این مباحثه به درس یک بعد پژوهشی می‌دهد و غنای درونی در طلبه ایجاد، گفت: طلابی که مباحثه می‌کنند در مدت کوتاه‌تری به مقصود خود می رسند.
حجت الاسلام و المسلمين احمد مبلغي
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، استاد برجسته حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که کلاس درس یک نقطه کانونی برای طلاب است، گفت: در کنار کلاس درس باید یک سری فعالیت‌های ذهنی و فکری انجام گیرد تا کلاس درس بتواند نقش لازم و مطلوب را نسبت به رشد علمی طلبه ایفا کند.
کلاس درس نقطه اول و آخر تحصیل نیست
وی افزود: بسیاری از طلاب کلاس درس را نقطه اول و آخر تحصیل می‌بینند و پیرامون کلاس درس فعالیت‌های لازم و ضروری را انجام نمی‌دهند که این امر سبب ضعف در تحصیل و غیراصولی یاد گرفتن دروس می‌شود.
رییس مرکز تحقیقات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این‌که باید پیرامون کلاس درس دو نوع فعالیت پیشینی و پسینی انجام شود، اظهار داشت: طلبه لازم است قبل از ورود و حضور در کلاس، درس را مطالعه کند و درس را تا اندازه‌ای بفهمد و بعد از حضور در کلاس اشکالات را برطرف کند و در انتها با مطالعه و مباحثه درس را به صورت عمقی یاد بگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان کرد: پیش‌مطالعه دو فایده اساسی را برای طلبه به دنبال دارد یکی ایجاد آمادگی‌های لازم برای فهم بهتر سخنان استاد و فایده دیگر محک‌زدن علمیت و توان علمی خود با حضور در کلاس درس است.
مطالعه و مباحثه در ارتقای ذهن طلبه تأثیرگذار است
وی با اشاره به این که با یک مطالعه سطحی و غیرعمقی نمی‌توان درس را به خوبی فهمید، گفت: پیش‌مطالعه درس، حضور در کلاس و مطالعه و مباحثه بعد از کلاس در ارتقای ذهن طلبه تأثیرگذار است و سطح فهم طلبه را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود طلبه درس را به خوبی و کامل بفهمد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز داشت: مطالعه و مباحثه بعد از کلاس به مطالب درسی و آموزش‌هایی که طلبه در کلاس درس فرا گرفته است استواری می‌بخشد و یک غنای درونی را نسبت به درس به طلبه می‌بخشد.
آموزش با مطالعه صحیح، رنگ و لعاب پژوهش را به خود می گیرد
وی مطالعه قبل از کلاس، در کلاس و بعد از کلاس را نوعی پژوهش عنوان کرد و افزود: آموزش اگر با مطالعه صحیح انجام شود، رنگ و لعاب پژوهش را به خود می گیرد و به طلبه این امکان را می دهد در کنار کارهای آموزشی به امور پژوهشی هم بپردازد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با بیان این‌که در مطالعه درس یک مرور ذهنی نسبت به سخن استاد وجود دارد و یک برقرارسازی کتابتی و نوشتاری هم صورت می گیرد، ابراز داشت: طلبه باید دو شیوه مطالعه را انجام دهد، یک بار درس را در ذهن مرور کند و در مرحله بعد نوشتن و تقریر را به انجام برساند.
وی با تأکید بر این‌که باید طلاب روی دروس فراگرفته تعمق و تفکر داشته باشند، گفت: طلاب آزاد حوزه به ویژه طلاب درس خارج سعی کنند یک درس را در دو کلاس مختلف شرکت نکنند به عنوان مثال در دو کلاس اصول با یک موضوع شرکت نکنند و بیشتر وقت خود را صرف مطالعه عمقی دروس کنند، شرکت در دو درس نه تنها یادگیری را افزایش نمی‌دهد بلکه سبب سردرگمی طلبه می‌شود.
مباحثه به درس یک بعد پژوهشی می‌دهد
رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی یکی از ویژگی‌های مباحثه را حالت پژوهشی آن دانست و افزود: مباحثه به عنوان ضمیمه و پیوست درس است و این مباحثه به درس یک بعد پژوهشی می‌دهد و آنچه در مطالعه و کلاس از درس کشف نشده، مباحثه کشف می‌کند.
وی پژوهش در درس را سبب اعتماد به نفس در طلبه دانست و ابراز داشت: طلبه‌ای که مباحثه نمی‌کند و فقط درس را از استاد می گیرد یک فرد خام و دارای ذهن غیر ورزیده است و فاقد شرایط استادی و پژوهشی است یعنی با این روش نمی‌تواند استاد و پژوهشگر شود.
طلابی که مباحثه می‌کنند در مدت کوتاه‌تری به مقصود خود می‌رسند
استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی های مباحثه این است که مسیر رسیدن به مقصود از درس را برای طلبه کوتاه می‌کند و همچون راه میانبری برای یادگیری بهتر درس است و طلابی که مباحثه می‌کنند در مدت کوتاه‌تری به مقصود خود می رسند.
وی با بیان این‌که طلبه با مباحثه قدرت بر تقریر پیدا می‌کند، افزود: طلبه با مباحثه سوار بر مطلب می‌شود و درس را به صورت عمقی و در عالی فرا می‌گیرد و می‌تواند در آینده به فردی مفید تبدیل شود و به اهداف خود به راحتی دست پیدا کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این‌که هم‌مباحثه باید دارای ویژگی‌هایی همچون ذهنیت علمی، فهم علمی و قدرت قابل توجهی از فهم درست باشد گفت: چون مباحثه بین چند نفر است و افراد باید ذهن خود را روی یک مطلب جمع‌آوری کنند تا مطلب را به خوبی بفهمند و تبادل مشترک در مباحثه داشته باشند.
شرکت بدون مطالعه در بحث فرصت مباحثه را می‌سوزاند
وی اظهار داشت: هم‌مباحثه نباید بدون مطالعه در بحث شرکت کند و باید با مطالعه و آمادگی کامل در بحث حاضر شود چون شرکت بدون مطالعه در بحث فرصت مباحثه را می‌سوزاند و حق دیگران را تضیع می‌کند و مطلبی که با مطالعه به راحتی فهمیده می‌شود بدون مطالعه هم صحیح فهمیده نمی‌شود و هم وقت زیادی را تلف می‌کند.
رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در پایان با بیان این که هم‌مباحثه خوب نباید در مباحثه چه قولا و چه نقلا بدزبان باشد و با بداخلاقی مطالب را مطرح کند، افزود: بدزبانی و بداخلاقی در مباحثه در روحیه طرف مقابل تأثیر می‌گذارد و مباحثه را از حالت اخلاقی و معنوی دور می‌کند./907/ت301/پ
ارسال نظرات