۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۱۵۲۷۳۳
سرپرست اداره اوقاف شهرستان ری:

واحد موقوفات در حوزه علمیه تشکیل شود/ موقوفات علمی نیاز امروز کشور است

خبرگزاری رسا ـ سرپرست اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان ری با تأکید بر ابن‌که ما باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جامعه برای افزایش موقوفات حوزوی استفاده کنیم گفت: تشکیل واحد موقوفات در حوزه علمیه می‌تواند خدمات شایانی را به‌دنبال داشته باشد و من در جلسه‌ای با آیت‌الله حسینی بوشهری این پیشنهاد را مطرح کردم.
وقف براي حوزه علميه

حجت‌الاسلام آیت‌الله عباسیان، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که وقف فرهنگی است که مهربانی، هم‌دلی و نوع‌دوستی را ترویج می‌کند، گفت: افرادی هستند که به‌دلیل تمکن مالی به علاوه تأمین زندگی خود، اموالشان را برای استفاده دیگران وقف می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت موقوفات علمی بیان داشت: نیاکان ما از قدیم به موقوفات علمی توجه داشتند به‌طوری‌که در شهر تبریز دانشگاهی است که هفتصدسال قدمت دارد و در زمان قدیم محل یادگیری علوم مختلف بوده است.

حجت‌الاسلام عباسیان ترویج وقف را سبب حل‌شدن بسیاری از گره‌های موجود در جامعه دانست و اظهار داشت: یکی از مسائل اصلی ترویج فرهنگ وقف،‌ عمل به نیت واقفان است که اگر واقفی صدسال قبل هم یک وقفی را انجام داده،‌ مطابق با نیت و انگیزه او عمل شود.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری وقف را یکی از سنت‌های نبوی و علوی عنوان کرد و ابراز داشت: اگرچه براساس شواهد تاریخی قبل از اسلام هم موقوفاتی بوده است اما احیاکننده و ترویج دهنده وقف، مکتب اسلام و اولین واقف هم وجود مبارک پیامبراکرم(ص)‌ هستند.

وی ازدواج جوانان را یکی از مشکلات جامعه امروز ارزیابی کرد و عنوان داشت: شخصی در شهرری دوازده واحد مسکن را برای جوانانی که به‌تازگی ازدواج کرده‌اند و تمکن مالی برای تهیه مسکن ندارند وقف کرده تا به‌مدت یک‌سال در آن زندگی کنند.

حجت‌الاسلام عباسیان با بیان این‌که از دیرباز حوزه‌های علمیه به‌همت مردم اداره شده‌ و حکومت‌ها در جهت تأمین هزینه حوزه‌ها دخالتی نداشتند اظهار داشت: حوزه‌ها هم هیچ‌‌گاه سراغ حکومت‌ها نرفتند و در این برهه باید این مطلب را برای مردم یادآوری کرد که شما اداره‌کنندگان حوزه‌های علیمه هستید.

سرپرست اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان ری عنوان داشت: ما در مدرسه علمیه امیرالؤمنین(ع) ستادی تحت عنوان «ترویج فرهنگ وقف» تشکیل دادیم که در آن از افراد متمکن برای موقوفات حوزوی دعوت می‌شود.

وی با اشاره به این‌که موقوفات حوزوی دغدغه‌های مالی حوزه علمیه را رفع می‌کند ابراز داشت: دراین‌صورت حوزه علمیه می‌تواند به‌راحتی به اهداف خود درجهت تعلیم و علم‌آموزی طلاب بپردازد و وقتی حوزه‌ها تقویت شوند، طلاب می‌توانند نقش مؤثری در هدایت و راهبری جوانان داشته باشند که بنابراین بسیاری از آسیب‌های جامعه برطرف می‌شود.

حجت‌الاسلام عباسیان عنوان داشت: وقتی‌که مجمع خیرین مدرسه‌ساز برای ترویج مدرسه‌سازی مبالغ زیای را جمع‌آوری کرده، ما هم باید سراغ مردم می‌رفتیم و موقوفاتی را برای حوزه‌علمیه ایجاد می‌کردیم.

سرپرست اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان ری حوزه‌های علمیه را متعلق به اهل‌بیت(ع) دانست و بیان داشت: ما باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در جامعه برای افزایش موقوفات حوزوی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر  این‌که تشکیل واحد موقوفات در حوزه علمیه می‌تواند خدمات شایانی را به‌دنبال داشته باشد عنوان داشت:‌ من در جلسه‌ای با آیت‌الله حسینی بوشهری، رییس حوزه‌های علمیه سراسر کشور این پیشنهاد را مطرح کردم.

حجت‌الاسلام عباسیان در خاتمه سخنان خود گفت: در زمان قدیم وقتی حوزه علمیه ایجاد می‌شد، همان‌جا  زمین‌ها و مغازه‌هایی را برای آن وقف می‌کردند./956/ت302/ع

ارسال نظرات