۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۱۵۲۲۵۱
استاد مدرسه علمیه امام عصر قم:

مباحثه نوعی تدریس جهت استقرار و یادگیری دروس است

خبرگزاری رسا ـ استاد مدرسه علمیه امام عصر(عج) قم با بیان این‌که مباحثه نوعی تدریس است، گفت: مباحثه برای استقرار و یادگیری درس است و اگر طلبه‌ای اهتمام به مباحثه نداشته باشد نمی‌تواند درس را به خوبی فرا بگیرد و خیلی زود مطالب را فراموش کرده و این امر سبب افت تحصیلی و ضعف درسی او می‌شود.
مدرسه علميه،‌ حوزه علميه مباحثه

حجت‌الاسلام سید مجتبی حسینی، استاد مدرسه علمیه امام عصر(عج) قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به این که طلاب باید پیش‌مطالعه، مطالعه و مباحثه داشته باشند، گفت: طلبه‌ای موفق است که ابتدا درس را چندین مرتبه مرور و پیش‌مطالعه کند، سپس درس را بعد از کلاس مطالعه کند، در مرحله سوم مباحثه انجام دهد و در نهایت یک جمع‌بندی کامل بعد از مباحثه داشته باشد.

وی افزود: طلاب باید با شیوه صحیح پیش‌مطالعه، بیشتر دروس را خود یاد بگیرند و بعد از حضور در کلاس آن را تا حدودی کامل‌تر کنند و با مطالعه و مباحثه عمیق دروس را در ذهن خود نهادینه کنند و فقط به حضور در کلاس و مطالعه و مباحثه جزئی و ظاهری قناعت نکنند.

استاد مدرسه علمیه امام عصر(عج) قم اظهار داشت: ویژگی و تفاوت مباحثه طلبگی با شیوه‌های دیگر، درس‌خواندن در اجتماع و نظریه‌دادن در آن است به صورتی که در مباحثه چند نفر با یکدیگر درس می‌خوانند و هر یک نظرات و اندوخته‌های خود را بیان می‌کنند و در نهایت به یک جمع‌بندی کلی می‌رسند و شبهه موجود را برطرف می‌کنند که این در شیوه های دیگر درس‌خواندن مشاهده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی با بیان این که یک هم مباحثه خوب فردی است که اهل‌ مطالعه باشد، گفت: هم‌مباحثه باید خوب درس بخواند و شریک درسی خود را هم به خوب درس‌خواندن ترغیب کند و سعی کند وقت درسی خود و هم‌درسش را تلف نکند و مقید به مباحثه و نظم در انجام آن داشته باشد. 

وی ابراز داشت: شیوه صحیح مباحثه به این صورت است که فرد در ابتدا باید خوب درس را مطالعه کرده و فهمیده باشد و قبل از رجوع به کتاب درس را به هم‌مباحثه‌های خود عرضه و بعد با رجوع به کتاب با کمک دوستان بحث را تکمیل و اشکالات آن را برطرف کند.

استاد مدرسه علمیه امام عصر(عج) قم با اشاره به این که مباحثه یک نو ع تدریس است، خاطرنشان کرد: در راستای انجام بهتر مباحثه در سال جاری طرحی را در مدرسه علمیه امام عصر(عج) اجرایی کردیم که در این طرح طلاب پایه های بالاتر در کنار طلاب پایه‌های پایین‌تر قرار می‌گیرند و در انجام مباحثه و طریقه انجام آن آن‌ها را یاری می‌کنند که این امر تأثیر بسزایی در یادگیری طلاب خواهد داشت.

حجت الاسلام حسینی افزود: مباحثه برای استقرار و یادگیری درس است و اگر طلبه‌ای اهتمام به مباحثه نداشته باشد نمی‌تواند درس را به خوبی فرا بگیرد و خیلی زود مطالب را فراموش کرده و این امر سبب افت تحصیلی و ضعف درسی او می‌شود.

استاد مدرسه علمیه امام عصر(عج) قم با بیان این‌که طلاب باید چندین مرتبه دروس خود را در طول سال دوره کنند، اظهار داشت: دروس باید به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه دوره شوند تا هم فراموش نشوند و هم یادگیری به صورت عمقی حاصل شود و وقتی یادگیری عمقی شد و استقرار دروس در ذهن ایجاد شد طلبه می‌تواند استاد شود و به دیگران هم در یادگیری دروس کمک کند./907/ت302/ن

ارسال نظرات