۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۱۳۵۲۴۲
حجت الاسلام ناصری نژاد خبر داد؛

افزایش ظرفیت پذیرش حوزه علمیه خراسان

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دفتر پذیرش و تحقیقات حوزه علمیه خراسان از افزایش ظرفیت پذیرش حوزه علمیه خراسان در سال 1391 به 50 درصد خبرداد.
حوزه علميه
 
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام شیردل ناصری نژاد، مسوول دفتر پذیرش و تحقیقات حوزه علمیه خراسان با بیان این که در سال 91 ظرفیت پذیرش برادران در حوزه علمیه خراسان از هزار به 1500 نفر و پذیرش خواهران از 500 نفر به 750 نفر افزایش یافته، گفت: آمار ثبت نام در سال جاری یازده هزار و سیصد نفر بوده که نسبت به سال گذشته که 8 هزار نفر می‌باشد، از رشد قابل توجهی برخوردار است.
وی ابراز داشت: از میان 2750 نفر پذیرش شده، 1500 نفر برادر با مدرک سیکل، 500 نفر برادر دارای مدرک دیپلم و هزار نفر خواهر با مدرک دیپلم پذیرش می‌شوند.
وی با اشاره به جذب کمّی و حضور مشهود علمی متقاضیان در این دوره، اظهار داشت: حضور داوطلبان با معدل‌های بالا این امکان را به وجود می‌آورد تا مدارس علمیه خراسان گزینش خوبی را داشته باشند.
مسوول دفتر پذیرش و تحقیقات حوزه علمیه خراسان، فرایند حاکم در پذیرش حوزه علمیه خراسان را شامل چهار مرحله ثبت نام و بررسی شرایط متقاضیان ورود، برگزاری آزمون، انجام مصاحبه و گذراندن دوره تثبیتی دانست و خاطرنشان کرد: آزمون ورودی این حوزه به صورت کتبی در سراسر استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به طور همزمان برای برادران و خواهران برگزار می‌ شود که امسال نیز بعد از ظهر روز جمعه دوم تیرماه از میان 11 هزار و 297 نفر خواهر و برادر ثبت نام کننده در این آزمون، 9 هزار و 240 نفر دارای شرایط شرکت در آزمون بوده‌ که 4 هزار و 942 نفر با مدرک سیکل، 5 هزار و 122 نفر با مدرک دیپلم و یک هزار و 233 نفر با مدرک کاردانی و بالاتر بودند.
وی با بیان این که این آزمون به صورت همزمان در 6 حوزه امتحانی در مشهد و 49 حوزه امتحانی در 27 شهرستان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار ‌شد، ابراز داشت: برای داوطلبان با مدرک مقطع راهنمایی 120 سؤال چهار گزینه‌ای و برای متقاضیانی که با مدرک مقطع متوسطه ثبت نام کرده بودند، 100 سؤال چهار گزینه‌ای از کتاب‌های عمومی دوره‌های مذکور، در آزمون ارائه شد.
حجت الاسلام ناصری نژاد با بیان این که از قبول شدگان در آزمون کتبی، مصاحبه گرفته می‌شود، به مرحله چهارم یعنی دوره تثبیتی اشاره کرد و گفت: پس از سه ماه تحصیل طلاب جدیدالورود به حوزه، امتحانات تثبیتی برگزار می‌شود که پس از قبولی و بررسی وضعیت محصل، فرد تثبیت و به عنوان طلبه رسمی محسوب می‌شود.
وی افزود: اسامی پذیرفته شدگان و نتایج قطعی پس از مصاحبه هفتم شهریورماه در پورتال مدیران مدارس اعلام خواهد شد.
پیشرفت بیش از 30 درصدی پروژه مسکن طلاب نادر شهر
حجت الاسلام قاسمی سالخورده، دبیر طرح مسکن طلاب حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در زمان آغاز ساخت پروژه با فصل زمستان روبرو بودیم و این موضوع مقداری باعث کند شدن روند ساخت و ساز گردید، اظهار داشت: طبق آخرین اطلاعات کارگاهی، تاکنون فاز یک این پروژه، بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اکنون نیز کارگاه با ظرفیت بالایی فعال می‌باشد.
وی افزود: اکنون پروژه روند رو به رشد قابل ملاحظه‌ای دارد و در حال حاضر کار ستون‌ها و سقف‌ها به پایان رسیده و دیوارچینی این واحدها در حال انجام می‌باشد.
معاون پشتیبانی و منابع انسانی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اینکه طبق قرارداد، زمان واگذاری واحدها 24 ماه از زمان آغاز ساخت خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به قرارداد صورت گرفته با متقاضیان و پایبندی مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان بر کیفیت کار و عدم وجود هیچ‌گونه منفعت اقتصادی برای این مرکز، وجوه دریافتی‌ از طلاب، به صورت علی‌الحساب بوده و چنانچه شاهد افزایش قیمت قابل ملاحظه‌ای در روند ساخت باشیم، به متقاضیان اعلام خواهد شد.
حجت الاسلام قاسمی سالخورده با بیان اینکه در صورت ضرورت، جلسه‌ای با اعضای این طرح برگزار خواهد شد، ابراز داشت: متقاضیان می‌توانند سؤالات و ابهامات خود در این خصوص، از طریق سایت حوزه علمیه خراسان با مسئولین این طرح در میان بگذارند.
دبیر طرح مسکن طلاب حوزه علمیه خراسان در خصوص نحوه واگذاری واحدها بیان داشت: این واحدها، طبق آئین نامه واگذاری که در حال تدوین است که پس از تصویب هیئت مدیره محترم طرح، واگذار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در این آئین نامه، علاوه بر امتیازاتی که در کل پروژه‌های مسکن در خصوص واگذاری واحدها لحاظ می‌شود، اضافه کرد: امتیازات دیگری نظیر وضعیت تحصیلی، سنوات تبلیغی، حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، واریز به موقع وجه ثبت‌نام و... نیز در این آئین‌ نامه در نظر گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه این پروژه دارای چهار فاز خواهد بود، افزود: تا پایان این طرح، بیش از 1200 واحد مسکونی برای طلاب ساخته خواهد شد.
حجت الاسلام قاسمی سالخورده کل واحدهای این پروژه را مسکونی دانست و گفت: ثبت نام فازهای بعدی این طرح، با نظر اعضای هیئت مدیره، به زودی اعلام خواهد شد.
وی افزود: وجه ثبت نام در فازهای بعدی، مطابق با شرایط حاکم بر فضای ساخت و ساز کشور خواهد بود.
معاون پشتیبانی و منابع انسانی حوزه علمیه خراسان، با بیان اینکه پس از پایان یافتن مهلت ثبت نام فاز یک، افرادی که نسبت به ثبت نام اقدام نموده‌اند و هیچ‌گونه وجهی نیز پرداخته نکرده‌اند، فقط به عنوان لیست ذخیره فاز یک می‌باشند و هیچ‌گونه اولویتی در فاز دو ندارند، اظهار داشت: تاکنون هیچ ثبت نامی برای واگذاری فاز دوم این طرح نبوده است و این افراد می‌توانند در صورت تمایل، پس از اعلام زمان ثبت نام فازهای بعدی، نسبت به ثبت نام رسمی اقدام نمایند.
وی خاطر نشان کرد: طلاب متقاضی، اطمینان داشته باشند که مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان به کلیه تعهدات مندرج در قرارداد پایبند خواهد بود و با کیفیتی شایسته این واحدها را واگذار خواهد کرد..
گفتنی است، ساخت این پروژه، در اراضی نادرشهر قاسم آباد مشهد، از شهریورماه سال گذشته آغاز شده است./930/د102/ب
ارسال نظرات