۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵
کد خبر: ۱۳۳۹۳۳
با هدف معرفت افزایی زائران خانه خدا؛

سلسله نشست های اسرار حج و آداب حضور در مشهد برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ سلسله نشست های «اسرار حج و آداب حضور در محضر کعبه شریف» با هدف معرفت افزایی زائران خانه خدا و ماندگاری اثرات معنوی حج، در مشهد برگزار می شود.
حج

 

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی ماندگاری، مدیرمؤسسه روایت سیره شهدا شب گذشته در سلسله نشست های اسرار حج  که در محل عرصه میدان شهدای مشهد برگزار شد، اعمال و مناسک حج را ماکت بندگی خدا دانست و گفت: در مورد سعی صفا و مروه، یکی از مواردی که آن را زینت می بخشد، صبر است، یعنی صبر از این جهت که کلید گشایش کارها و زیباترین تبلیغ دین برای دیگران است، باید سرلوحه زندگی ما قرار گیرد.

 

وی خطاب به زائران بیت الله الحرام توصیه کرد: در این سفر معنوی به موارد بسیاری بر می خورید که نیازمند صبر و گذشت است به عنوان نمونه، در مواجهه با رانندگان، شرطه ها، ماموران وهابی در حرم های مطهر هنگام قرائت دعا، اگر صبور باشیم هم به نفع خود ما است و هم نظام اسلامی و مکتب اسلام.

 

حجت الاسلام ماندگاری اظهار داشت: پس از عمره تمتع، نوبت به مستحبات می رسد که بالاترین عمل مستحبی در مسجدالحرام، طواف است. در عین حال باید توجه داشت که اعمال مستحبی ما برای اعمال واجب دیگران مزاحمت ایجاد نکند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از فرصت های زیبا در این سفر یک ماهه این است که با یک فرد روحانی همنشین باشیم و از برکات معنوی او بهره مند شویم.

 

مدیرموسسه روایت سیره شهدا در ادامه به اعمال حج تمتع اشاره و تصریح کرد: در اسلام یک واجب و حرام عمومی وجود دارد و یک واجب و حرام خصوصی؛ حرام و واجب خصوصی یعنی هر که می خواهد به خدا نزدیک تر شود باید برخی امور مستحب را بر خود واجب گرداند به عنوان نمونه، اذکار و ادیعه همچون زیارت عاشورا، دعای عهد و دعاهای روزانه.

 

حجت الاسلام ماندگاری، پوشش لباس احرام را یک نمایش اسلامی خواند و افزود: احرام که می بندیم ظاهرمان را اسلامی می کنیم، باطن را هم با ذکر پاسخ به دعوت خدا «لبیک» و نیت قرب خدا و ترک حرام آماده می کنیم.

با پوشش احرام، سه عمل نماز اول وقت، احسان و نیکوکاری و نیکی به والدین را بر خود واجب و سه عمل بی حیایی، لقمه شبهه ناک و مردم آزاری را حرام می کنیم.

 

گفتنی است سلسله نشست های «اسرار حج و آداب حضور در محضر کعبه شریف» برای دومین سال متوالی به همت بعثه مقام معظم رهبری در خراسان رضوی و به منظور ارتقاء معرفت زائران نسبت به اسرار حج و ماندگاری اثرات آن در زندگی حجاج، با حضور بیش از هزار نفر از زائران بیت الله الحرام و عموم مردم از شب دوم تا پانزدهم ماه مبارک رمضان پس از افطار در محل عرصه میدان شهدای مشهد همراه با مداحی، قرائت دعای افتتاح، سخنرانی، اجرای مسابقه و قرعه کشی عتبات عالیات و غرفه ویژه کودکان برگزارمی شود.

 

لازم به ذکر است در سال جاری، بیش از پنج هزار زائر در قالب30 کاروان از مشهد و 52 کاروان از خراسان رضوی به سفر حج مشرف می شوند./930/پ202/ب

 

ارسال نظرات