۰۴ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: ۱۳۱۴۷۹
نماینده خبرگان رهبری:

شهید بهشتی مظهر اعتدال و میانه روی بود

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که لازمه اقناع و هدایت صحیح افکار عمومی تنها از مسیر اعتدال و میانه روی می گذرد، گفت: شهید بهشتی مظهر اعتدال و میانه روی بود.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي
به گزارش خبرگزاری رسا از تبریز به نقل از روابط عمومی کمسیون حقوق بشر اسلامی منطقه شمال غرب، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه یکی از نشانه های اعتدالی بودن شهید بهشتی این بود که با همه گروه ها حاضر به مناظره رسمی و تلویزیونی بود افزود: این در حالی صورت می گرفت که تندروها به این مشی اسلامی و اعتدالی وی خرده گرفته و می گفتند اینها در شأن وی نیست که با اینگونه افراد مناظره کند و به آنها شخصیت داده و شخصیت خود را کوچک نماید چراکه با اینکار آنان جری می شوند.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی راه اقناع مردم و ثابت کردن انحرافات مخالفین و حقانیت نظام اسلامی را تنها از طریق گفتگو و اعتدال می دانست افزود: لازمه اقناع و هدایت صحیح افکار عمومی جهت برقراری امنیت پایدار در کشور تنها از مسیر اعتدال و میانه روی می گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان اینکه اگر در جامعه اسلامی گروه بندیها و صف بندیهای سیاسی شکل بگیرد و این دسته بندیها و صف بندیها مبنایی غیر از دین و اسلام داشته باشند و مبنای آنها منافع گروهی قرار گیرد،نتیجه ای جز دعواها و بداخلاقیهای سیاسی نخواهد داشت افزود: در چنین قاموسی افراد خودی و غیرخودی خوانده شده و فضایی بر جامعه حاکم خواهد شد که در آن افراد و گروه ها از هیچ وسیله ای برای رسیدن به اهداف خود فروگذار نخواهند کرد و فضا به سمت تندروی و تهمت و تشنج پیش می رود. در چنین شرایطی با عمیقتر شدن دعواهای سیاسی، اختلافات از حالت تنازعات سیاسی خارج شده به جنگ و تنازع گفتاری تبدیل می شود.

عضو هیئت علمی و استاد حقوق دانشگاه واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه شکل گیری اختلافات بدون مبنای عقلایی و براساس تندروی در عرصه سیاست جامعه را به هم می ریزد ادامه داد: در اینصورت دامنه آن به جامعه، خانواده ها و سطوح مختلف مردم کشیده خواهد شد و جوانان نیز که در این زمینه تجربه کمتری دارند، در این زمینه واکنش نشان خواهند داد و فضای جامعه ملتهب و متشنج خواهد شد. همچنین بخشی از این تنازعات از طریق رسانه ها و تریبونها نیز تشدید می شود و این امر بحثهای سیاسی را از حالت عدالت و اخلاق محوری خارج می کند.

وی با بیان اینکه دعواهای سیاسی جامعه را ملتهب کرده و مردم عادی نیز در این شرایط هر یک از گروه و دسته ای متاثر می شوند و چند دستگی و بداخلاقی در اجتماع رواج پیدا می کند افزود: چنین جامعه ای انسجام، وحدت، دیانت و اخلاق واقعی خودش را از دست می دهد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در حال حاضر در جناحهای سیاسی ما نیز چنین مسائلی مشاهده می شود افزود: این تندرویها باید در جایی کنترل شود، البته باید افزود که وجود آرا و افکار مختلف در جامعه می تواند مفید باشد ولی این تضارب آرا باید در چارچوب پایبندی به قانون باشد و به تندی نگراید.

وی با بیان اینکه این شرایط باعث التهاب در جامعه و جلوگیری از وحدت و همچنین دلسردی دلسوزان نظام خواهد شد ادامه داد: در شرایط التهاب و تندروی هرکس بخواهد به مصلحت عمل کند و جلوی تندرویها را بگیرد لاجرم خودش باید فدا شود و هرکس تندروها و افراطیون را به آرامش و اعتدال دعوت کند، خود نیز مورد هجمه واقع شده و به وی برچسب می خورد که به جناح دیگر تعلق و وابستگی دارد. در این باره در آستانه شهادت شهید آیت الله بهشتی شایسته است یادی از ایشان شود، آن شهید والامقام در شرایطی که انقلاب در روزهای اولیه خود بود و مبانی آن هنوز آن قوام نگرفته بود، پیرامون برخی تندرویها می گفت؛ «حالتی پیش آمده که اگر من بخواهم به جوانی بگویم که ای جوان تو بسیار آرامی و حرکت نداری و برخیز و حرکت کن و فعالیتی از خود بروز بده، وی درمورد من می گوید ایشان رادیکال است و در عین حال در مقابل جوانی که خیلی تندرو است، اگر بگویم که تند نرو و اینگونه که تو می گویی نیست، اینگونه تند رفتن زمین خوردن را به همراه خواهد داشت و افراط در اسلام ممنوع است، وی درمورد من می گوید، وی سازشکار است ».

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان اینکه در حال حاضر نیز جامعه ما دچار چنین آفتی شده است ادامه داد: در مقطعی ما در دفاع از انقلاب با بهره مندی از فرهنگ والای شهادت و جهاد در راه خدا در مقابل دشمنان ایستادگی کردیم و با خون و جان خود در حفظ ارزشها و نظام اسلامی کوشیدیم، ولی در وضعیت کنونی شرایط متفاوت است و جهاد نوع دیگری است. در این شرایط باید از آبروی خود در راه حفظ ارزشها و جلوگیری از تندرویها که بنیانهای انقلاب اسلامی را نشانه رفته در مواجهه با تندرویها بگذریم و قدم در راه تعادل برداریم همانطور که مولای متقیان فرمودند « خیر الامور اوسطها » در جهت مقابله با افراط، تفریط و تندروی و ناعدالتی در عرصه های مختلف به ویژه عرصه سیاسی که طلایه دار امور جامعه است، تلاش کنیم چراکه در این راه ممکن است افراد همانطور که گفته شد در معرض هجمه ها و تهدیدها و برچسب خوردنها قرار گیرند و کسی که برای رسیدن به تعادل در مواجهه با این افکار قرار می گیرد، باید از خودگذشته باشد و بداند در نتیجه این ازخودگذشتگی تندرویها از بین می رود.935/د102/س
ارسال نظرات