۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۸
کد خبر: ۱۲۹۸۸۸
آیت‌الله مصباح یزدی:

علما مرزبانان دین و سدی محکم در برابر هجمه‌ها و انحرافات هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بر ضرورت آموزش تعلیم و تزکیه تأکید کرد و وظیفه علمای دین را در این باره سنگین ارزیابی کرد وگفت: اسلام هیچ زمانی به اندازه امروز دشمن نداشته که با ابزارهای گوناگون و فراوان در صدد گمراهی و انحراف مردم برآیند.
آيت الله مصباح يزدي مراسم بزرگداشت آيت‌الله حق شناس در مدرسه دارالشفاء قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم پنجمین سالگرد ارتحال آیت‌الله عبدالکریم حق شناس که روز گذشته در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با بیان این‌که قرآن هدف از بعثت انبیا را تعلیم و تزکیه عنوان کرده است، گفت: تعلیم و تزکیه ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و مکمل یکدیگر هستند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که بعد از پیامبر اکرم(ص) ائمه اطهار(ع) عهده‌دار تعلیم و تزکیه مردم بودند، ابراز کرد: هر کدام از ایشان متناسب با شرایط و زمان خود اقدام به احیا تعلیم و تزکیه در میان مردم می‌کرد و کار امام حسین(ع) و مبارزه با ظالمان نیز در همین راستا بود.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که راه تعلیم و تزکیه بعد از ائمه اطهار(ع) و زمان غیبت همچنان مفتوح است و کسانی عهده دار این امر در میان مردم هستند، اظهار کرد: بعد از ایشان متصدیان این امر خطیر علمای عامل شیعه هستند و هدف شان تحقق این رسالت در بین بندگان است.

وی همچنین افزود: در زمان حضور و غیبت امام عصر(عج) علمای دین با نیابت از ائمه(ع) عهده‌دار امر تعلیم و تزکیه مردم هستند و باب تعلیم و تزکیه در زمان غیبت مسدود نیست بلکه به صورت واجب کفایی وجود دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که هرچه اضلال و افساد بیشتر شود وظیفه متصدیان تعلیم و تزکیه نیز بیشتر خواهد شد ابراز کرد: امروز که دشمنان اسلام در انحراف مردم اصرار دارند کسانی باید باشند تا توطئه دشمنان و شیاطین را خنثی و مردم را به سوی هدایت رهنمون کنند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به روایاتی، قدر و منزلت علمایی که در جهت تعلیم و تزکیه مردم گام برمی‌دارند را رفیع توصیف کرد و گفت: هدیه‌های الهی متناسب با علم و جدیت علما در ارشاد بندگان خدا در نظر گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: علمای شیعه مرزبانان دل‌های بندگان خدا هستند و در برابر هجوم شیاطین و ایستاده‌اند تا مردم را از انحراف و گمراهی به سوی نور الهی رهنمون کنند و نمی‌گذارند شیاطین دل‌های بندگان را تسخیر کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به روایاتی، ثواب مرزبانان دین را از کسانی که در راه خدا جهاد می‌کنند بالاتر توصیف کرد و ابراز داشت: کسانی که در عرصه اعتقادی و دینی جهاد می‌کنند دین و قلب شیعیان را از انحراف محافظت می‌کنند اما جهادگران عرصه نظامی فقط جان مردم را نجات می‌دهند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با تأکید بر ضرورت تعلیم و تزکیه، این دو را موجب تعالی بشر عنوان کرد و گفت: کسی که تعلیم می‌‌بیند بخشی از کار را انجام داده است و در مرحله بعد باید انسان تزکیه را مورد توجه قرار دهد و وارد عمل در این عرصه شود.

وی همچنین افزود: مرحله بالاتر از تعلیم، تزکیه است و ما در هر دو عرصه از زمان ائمه(ع) و بویژه بعد از غیبت کسانی را داشته‌ایم که مخلصانه در این عرصه تلاش کردند و اگر این مجاهدت‌های علما جمع آوری شود دایرة المعارفی عظیم بوجودخواهد آمد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که امروز از هر زمانی بیشتر به معلمانی احتیاج داریم که تعلیم و تزکیه را آموزش دهند، تصریح کرد: اسلام هیچ زمانی به اندازه امروز دشمن نداشته که با ابزارهای گوناگون و فراوان در صدد گمراهی و انحراف مردم برآیند، وظیفه عالمان دینی بسیار سنگین است و باید در زمینه تعلیم و تزکیه جوانان تلاش کنند و تعلیم و تزکیه وقتی مؤثر است که استاد به لوازم آن آگاه باشد و با صرف نیت خالص نمی‌شود کسی را تربیت کرد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در زمینه علمی هر عالمی در یک رشته و عرصه به تبحر می‌رسد و انسان نمی‌تواند همه علوم را فرا گیرد، این امر را نشانه تدبیر الهی عنوان کرد و گفت: در زمینه تزکیه و اخلاق نیز همین گونه است و علمای اخلاق شیوه‌های مختلفی را در تربیت دارند که این امر سبب می‌شود مساله تعلیم و تزکیه گسترش پیدا کند.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان ویژگی بارز آیت‌الله حق شناس را هدایت مردم و ارتباط برقرار کردن همه اقشار با وی دانست و ابراز کرد: خداوند در آیت‌الله حق شناس جاذبه‌ای قرار داده بود که افراد متعهد با یک نفس او متحول می‌شدند، در شهر تهران علمای اخلاق فراوانی بودند، اما آیت‌الله حق شناس در هدایت مردم بسیار تأثر گذار بود./927/پ202/ج

ارسال نظرات