۰۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۱۲۹۱۸۱
آیت الله سبحانی:

تقریب به معنای دست کشیدن از اعتقادات و اصول نیست

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی، با تاکید بر وحدت شیعه و سنی و اهتمام به اندیشه تقریب مذاهب، این مهم را به معنای دست کشیدن از اصول و اعتقادات شیعه ندانست.
آيت الله سبحاني آيت الله سبحاني


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله سبحانی شب گذشته در جمع مسؤولان سازمان اوقاف، از وقف به عنوان صدقه جاریه یاد و تصریح کرد: وقف مصداق بارز عملی است که انسان برای خدا انجام می‌دهد و اگر وقف برای خدا نباشد در آن اشکال به وجود می‌آید.

وی با بیان این‌که وقف‌کنندگان بهترین اموال خودشان را از وارثان می‌گیرند و در اختیار شما قرار می‌دهند و این پدیده در ایران ریشه عمیقی دارد، گفت: مردم علاقه دارند مالی را که جمع کرده‌اند سودش به بقیه برسد و این صدقه گاهی وقف عام است و گاهی وقف خاص؛ وقف خاص را نمی‌شود مصرف کرد اما در وقف عام دست انسان باز است.

وی بر ضرورت ساختن مساجد برای شیعیان در مناطق محروم و آسیب پذیر کشور تاکید کرد و با بیان اینکه از موقوفات عام می توان در این جهت استفاده کرد، گفت: باید درآمد موقوفات اولویت‌بندی شود و به جای مصرف وقف در اکل و شرب آن را بیشتر در مصرف فرهنگی به کار ببرید.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به تدوین کتاب‌هایی در زمینه وقف، خاطرنشان کرد: امروز باید کتاب‌هایی درباره وقف چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار داده شود تا جامعه بیش از پیش به نقش وقف و آثار و برکات آن قرار گیرند.

این مرجع تقلید افزود: محتوای کتاب‌ها درباره وقف باشد یا فضایل اهل‌بیت(ع) را بدون تنش و با تأکید بر نقاط مشترک با اهل‌سنت بیان کند تا تقریب را عملی کنیم. تقریب به این معنا نیست که دست از مقدسات و اصول و اعتقادات بکشیم، باید مشترکات میان شیعه و اهل‌سنت را تقویت کنیم.
 
حضرت آیت‌الله سبحانی خواستار تبیین و اطلاع رسانی مسؤولان سازمان اوقاف درباره موقوفات و موارد مصرف آن شد.

در ابتدای این جلسه حجت‌الاسلام سیدابوالفتاح نواب، مسؤول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، به امر موقوفات اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به این‌که در گذشته نسبت به موقوفات بی‌توجهی شده است، اکنون وقف می‌تواند منبع پردرآمدی برای حوزه باشد و نقش مؤثری را در مسائل مالی بپذیرد.

وی رویکرد جدید سازمان اوقاف را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: در رویکرد جدید، مدیران اوقاف از روحانیان پرانگیزه انتخاب شدند تا تأثیر آن در اداره حوزه‌های علمیه معلوم شود و امیدواریم موقوفات دیگری که در اختیار حوزه‌های علمیه است تعیین تکلیف شود. /914/پ202/ج

ارسال نظرات