۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۱۲۷۱۷۹
با سخنرانی آیت الله مصباح یزدی؛

همایش ملی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر علمی همایش ملی مبانی و روش تفسیر علامه طباطبایی ازبرگزاری این همایش در قم خبر داد.
همايش ملي مباني و روش تفسيري علامه طباطبايي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام امیر رضا اشرفی دبیر علمی همایش ملی مبانی و روش تفسیر علامه طباطبایی(ره) پیش از ظهر امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران از برگزاری این همایش در روز پنج‌شنبه چهاردههم اردیبهشت، با موضوع شناسایی و تبیین کلی مبانی و روش تفسیری علامه طباطبایی خبر داد و هدف از برگزاری این همایش را بررسی رویکرد‌های قرآن‌پژوهان در باب معانی و روش تفسیر علامه طباطبایی(ره) دانست.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از اهداف مهم این همایش با توجه به ایراد شبهات و سوالاتی از سوی برخی قرآن‌پژوهان در سال‌های اخیر نسبت به پشتوانه‌های نظری قرآن به قرآن، پاسخ‌گویی به این شبهات و سوالات را در راستای تبیین صحیح مبانی و روش تفسیر علامه طباطبایی(ره) دانست.

حجت الاسلام اشرفی از برنامه‌ریزی این برنامه از دو سال پیش خبر داد و خاطر نشان کرد: این برنامه در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود، در نوبت صبح بعد از پیام تصویری آیت‌الله جوادی آملی از بیانات آیت‌الله مصباح یزدی ریاست مؤسسه امام خمینی(ره) برخوردار می شویم.

وی در ادامه افزود: نوبت عصر این همایش با سخنرانی حجت الاسلام استادی، استاد حوزه علمیه قم، ارایه مقالات برگزیده حوزویان و دانشگاهیان و میز گرد علمی باحضور اساتید حجج اسلام محمود رجبی، علی اکبر بابایی و احمد قدسی برگزار خواهد شد.

جانشین مدیر تفسیر و علوم قرآن موسسه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه موضوع این همایش تخصصی بوده و با استقبال خوب حوزویان و دانشگاهیان مواجه شده است یادآور شد: تعداد مقالات جمع آوری شده،‌ صد عنوان است که از این تعداد 45 مقاله به مرحله ارزیابی فنی رسیده است و در مرحله فنی دوازده مقاله نهایی و تایید شده است.

وی ادامه داد: از این مجموعه هفت مقاله آن با عنوان قرآن شناخت درشماره هشتم مجله علمی پژوهشی گروه تفسیر و علوم قرآن موسسه امام خمینی(ره) وچهار مقاله در مجله علمی ترویجی معرفت و یک مقاله درمجله پژوهش به چاپ خواهد رسید.

وی همچنین از دو پیش نشست با عنوان استقلال قرآن در بیان و نقش آن درتفسیر المیزان و قلمرو معارف قرآن و نقش آن در تفسیر از دیدگاه علامه طباطبایی، خبر داد.

حجت الاسلام اشرفی گفت: مجموعه آثار همایش افزون بر عرضه در مجلات علمی پژوهشی، همراه با گفت‌و‌گوهای صورت گرفته با اساتید و صاحب نظران در کتاب گفت‌و‌گوهای همایش نیز به چاپ خواهد رسید.

حجت الاسلام اشرفی تفسیر علامه طباطبایی را برگرفته از احادیث، روایات و سخنان اهل بیت(ع) دانست و گفت: نظر علامه در مورد قرآن این است که قرآن تنها کتابی است که برای اثبات آن نیاز به فلسفه، تجربه و دیگرعلوم نیست بلکه قرآن منبع خود است.

وی با بیان این که مراد از مبانی تفسیری، پشتوانه‌های تفسیری است که دربردارنده حقیقت قرآن، زبان قرآن، جامعیت و جاودانگی قرآن است، تأکید کرد: روش تفسیری علامه طباطبایی با توجه به این مبانی، روش قرآن به قرآن است که به نظر علامه، قرآن کریم در رسیدن به خداوند به هیچ وجه گنگ و نامعلوم نیست، بلکه کتابی کامل و روشن است که نیاز به هیچ منبعی غیر از خود ندارد.

 

دبیر علمی همایش ملی مبانی و روش تفسیر علامه طباطبایی(ره) در پایان اضافه کرد: علاقه مندان به ارسال مقاله می توانند، اثر خود را به مجله قرآن شناخت مؤسسه امام خمینی(ره) ارسال کنند تا پس از بررسی در شماره های بعد منتشر شود.

شایان ذکر است، این همایش در روز پنج‌شنبه، چهاردهم اردیبهشت در دو نوبت صبح و عصر از ساعت 9 تا 13 و عصر ساعت 15 تا 19 در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به نشانی قم ـ ابتدای بلوار امین ـ بلوار جمهوری اسلامی برگزار می شود.

گفتنی است،‌ این همایش به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی و رادیو معارف برگزار خواهد شد./907/پ202/ن

ارسال نظرات