۲۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۲۵۴۸۴

نشست علمی نسبت خداوند متعال و کائنات برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست علمی «نسبت خداوند متعال و کائنات» در مشهد برگزار شد.
همايش
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست علمی «نسبت خداوند متعال و کائنات» با حضور فضلا، علاما و استادان حوزه و دانشگاه مشهد مقدس، شب گذشته در تالار همایش های هتل الغدیر مشهد از سوی کارگروه نشست های تخصصی مباحث اعتقادی مدرسه علمیه حضرت مهدی مشهد برگزار شد.

در این مراسم آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه مشهد، حجت الاسلام برنجکار، استاد حوزه و دانشگاه تهران و یثربی استاد دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداختند.

آیت الله سیدان در این نشست گفت: نسبت خداوند متعال و کائنات در سه محور سنخیت، تباین و عینیت است هر یک از این ها بر اساس مبنایی است، اگر چنانچه مبنا در خلقت ایجاد باشد نتیجه آن تباین، اگر مبنا در خلقت صدور باشد، نتیجه آن سنخیت و اگر مبنا در خلقت جلوه و نمود داشته باشد، نتیجه عینیت است و آن چه که در وحی به قاطعیت اعلام شده است که هم از نظر عدد و کمییت و هم از نظر کیفیت و روشنی دلالت، قابل هیچ گونه انکار نیست.

حجت الاسلام برنجکار، در این نشست با طرح این پرسش که چرا نظریه صدور که لازمه اش مقدمات سنخیت است مطرح شده است، گفت: فلسفه دارای سابقه ای است و نخستین بحثی که در تاریخ فلسفه مطرح شده و فیلسوفان به آن پرداختند بحث این بود که این تغییرات و فسادی که در عالم است چرا اتفاق می افتد، لذا دیدگاه هایی مطرح شد و متفکران غربی نظریاتی را مطرح کردند.

یثربی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: اگر تاریخ فلسفه غرب را مطالعه کنیم، در خواهیم یافت که در ذهن یونانی خلق از عدم وجود و هدفی هم نداشت، اما بشر که پا به عرصه دنیا می گذاشت به دنبال این بود که چگونه و برای چه به وجود آمده است. در ذهن یونانی ایجاد نبوده و بشر حسش پایه است و این تفکر به یهودی ها قبل از اسلام منتقل شد و در دوران اسلام در دوران مأمون که می خواستند به دنبال علم بروند،علم یونان را آورده و تجربه کردند و این چارچوب ها بر روی ذهن متفکران اولیه ما اثر گذاشت و آن ها به دنبال این بودند که خلق از عدم دلیل ندارد و هر حادثی باید قبل از خود ماده ای داشته باشد.

وی با ذکر این که عقل با تجربه به دنبال این است که جهان را بفهمد و ظاهرا بشر جز این چاره ای ندارد، گفت: قرآن کریم ما را به ملاحظه آیات الهی در آسمان، زمین، آفاق و انفس دعوت می کند؛ اما بشر همان گونه ای که این خاصیت زیبا را دارد که از کجا آمده است دچار اشتباه نیز می شود و تشخیصی نادرست دارد./968/پ202/س
ارسال نظرات