۰۸ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۱۹۹۸۲
استاد حوزه علمیه قم:

نقش اساتید حوزه در گرایش طلاب به درس و بحث بسیار برجسته است

خبرگزاری رسا ـ استاد جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: مباحثه یکی از روش‌های یادگیری دانش در حوزه‌های علمیه بوده که متاسفانه امروز کمرنگ شده است.
کلاس درس، استاد


حجت الاسلام حسن هاشمی نوربخش، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا اظهار داشت: مبنای کاری و اساس تشکیل حوزه‌های علمیه بر مبانی پژوهش است.

وی با اشاره به اینکه علوم اسلامی از جمله فقه و اصول بر پایه مباحث عمیق و دقیق و پژوهش متین استوار شده است، اظهار داشت: پژوهش به معنای کار علمی دقیق و فحص و جستجوی علمی و کنار هم گذاشتن مطالب و بررسی و انتخاب صحیح ترین گزینه است.

این محقق حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سنت حوزه های علمیه تفحص و مقایسه و دقت و تامل است، گفت: مباحثه یکی از روش های یادگیری دانش در حوزه های علمیه بوده است که متاسفانه امروز بخش قابل توجهی از آن مختل شده است.

وی گفت: بخش قابل توجهی از روش های علمی همچون مباحثه را باید سیستم آموزشی جلو بیرد که متاسفانه امروز بخشی از طلاب بخاطر مشکلاتی که ریشه در سیستم مدارس دارد، به این مهم کم اعتنا شده اند.

این پژوهشگر علوم اسلامی بیان داشت: اساتید در نظام آموزشی حوزه نقش قابل توجهی در گرایش طلاب به درس و بحث دارند و بنده تلاش کرده ام با پرسش روزانه وضعیت درسی و بحثی طلاب را تقویت کنم زیرا معتقدم اگر استاد اهمیت ندهد قسمت قابل توجهی از مباحثه مختل می شود.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: افرادی که بخواهند در زمینه درسی صاحب نظر باشند یا در آینده مشغول به تدریس شوند باید به کتاب هایی که در آن زمینه مطرح است مراجعه و از استدلال‌ها، رد و ابرام ها استفاده کنند تا ذهنشان به نقد عادت کند.

وی با تاکید بر اینکه طلاب باید در کنار دروس اصلی به حواشی و شرح های مختلف هم مراجعه داشته باشند، بیان داشت: نقادی حوزویان بخاطر این است که در هر مبحث اشکالات گوناگون را می‌خوانند و ذهن عادت می کند که در هر بحثی اشکالات را پیدا کند.

استاد جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه تحصیلات تخصصی و ایجاد رشته های تخصصی به دو دلیل فرار مغزها از حوزه علمیه و خروج حوزویان موفق از حوزه و مدرک گرایی به راه افتاد، گفت: از آنجا که حوزویان برای انجام فعالیت در بخش های گوناگون نیاز به مدرک دارند، اصل نیاز به مدرک را نمی توان رد کرد.

وی تحصیلات تخصصی طلاب را مقدمه پاسخگوتر بودن آنان در زمینه های گوناگون عنوان داشت و گفت: دروس تخصصی هر سال گسترش پیدا می کند اما باید ابن دوره‌ها هوشمندانه‌تر برگزار شود و با بالا بردن دقت و کار علمی از مدرک‌گرایی صرف پرهیز شود و با برنامه ریزی جدی این دوره‌ها به صورت مطلوب‌تر برگزار شود.

این استاد حو.زه علمیه قم بیان داشت: افراد تصمیم‌گیر در مدارج علمی باید صلاحیت ها و تخصص لازم را داشته باشند زیرا که دیده شده موضوعی برای نوشتن رساله علمی به این کمیته ها داده شده و با این استدلال که این موضوع قابلیت پرداختن در پایان نامه را ندارد رد شده است در حالی که از نظر اهل فن شایستگی نوشتن چند پایان نامه را داشته است. /909/ت302/ع

ارسال نظرات