۲۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۱
کد خبر: ۱۱۲۹۶۵
مدیر مرکز تخصصی فلسفه:

فلسفه مقدمه ای برای فهم معارف قرآن و روایات ائمه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز تخصصی فلسفه با اشاره به جایگاه و اهمیت علم در روایات گفت: علم مقصود بذات نیست بلکه باید در راستای تواضع، تقوا، دل کندن از دنیا و بندگی خداوند قرار بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمين فياضي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین غلامرضا فیاضی، مدیر مرکز تخصصی فلسفه حوزه علمیه قم، عصر دوشنبه، 27 شهریورماه در مراسم آغاز سال تحصیلی این مرکز با اشاره به اهمیت علم در آیات و روایات گفت: طبق آیات الهی خود علم مقصود بذاته نیست، بلکه وسیله‌ای برای شناخت باید‌ها و دستورات الهی است.

وی تقوا را راه رسیدن به کمال و سعادت معرفی و خاطرنشان کرد: هدف از زندگی، بندگی خدا و پاک کردن دل از آراستگی‌های دنیا است که این با جهل و نا‌آگاهی محقق نمی‌شود.

استاد علوم عقلی حوزه علمیه با اشاره به نقش ویژه و اثرگذار استاد در بین طلاب و دانش پژوهان خاطرنشان کرد: فقدان استاد مهندسی واقعا برای حوزه و این مرکز علمی یک خلاء بزرگ ایجاد کرد.

وی با بیان این که اگر طلبه‌ای درس بخواند که فیلسوف یا استاد شود در حقیقت برای دنیا کار کرده است، بیان داشت: در روز قیامت هیچ چیز به درد انسان نمی‌خورد، در آن روز اخلاص و بندگی به کار می‌آید.

عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که فراموش کردن خداوند و نگاه به خود موجب غرور انسان می شود، اظهار داشت: دچار غرور نشدن و کوچک شمردن خود و انجام وظیفه از ویژگی‌های اصلی بندگان خدا است.

وی با بیان سخنی از حضرت امام خمینی(ره) ابراز داشت: عاقبت به خیری بهترین خواسته بشری است، انسان با منیت از خیر فاصله می گیرد و شخص مغرور نیز همچون شیطان به مرور زمان دچار بدعاقبتی خواهد شد.

مدیر مرکز تخصصی فلسفه حوزه علمیه با اشاره به این که انسان نباید بر اساس ظاهر افراد قضاوت کند چرا که شاید کسانی که ظاهر خوبی هم ندارد در مسیر سعادت باشد، اظهار داشت: با تواضع که موجب خلوص بیشتر در عبودیت و جدیت بیشتر در بندگی می شود انسان می تواند مسیر بندگی را با بصیرت بیشتری طی کند.

وی با بیان این که کار روحانیت یک کار پیامبرگونه است، خاطرنشان کرد: دغدغه آینده را نداشته باشید و فقط به وظیفه اصلی خود عمل کنید که خود خدا شما را در سختی‌ها یاری خواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که انسان برای رسیدن به بندگی کامل باید به همه دستورات اسلامی توجه داشته باشد، ابراز داشت: فردی که به نماز جماعت اهمیت می‌دهد ولی در خانواده خوش خلقی ندارد نمی‌تواند بندگی کاملی داشته باشد.

وی با بیان این که نماز با غرور، انسان را به هدف نمی‌رساند، بیان داشت: گاهی اوقات انسان‌های کم ظرفیت با یک نماز سحرگاهی دچار غرور می شوند برای همین خداوند خواب را بر چشم‌هایش مسلط می کند و این توفیق از او گرفته می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی با اشاره به اهمیت مطالعه و فراگیری فلسفه تاکید کرد: فراگیری فلسفه مقدمه‌ای برای فهم قرآن و روایات است و طلبه ای که بدون توجه به قرآن و عترت به مطالعه فلسفه بپردازد با کسی که در مراکز غیرحوزوی درس می‌خواند فرقی نخواهد داشت.

وی در ادامه خطاب به طلاب گفت: هر روز برای فراگیری معارف قرآن مانند درک مفردات و تفسیر ترتیبی و موضوعی برنامه داشته باشید.

مدیر مرکز تخصصی فلسفه ادامه داد: برای این که در درک و فهم قرآن دچار انحراف و خود رایی نشوید نیاز به اصول دارید برای همین از مطالعه و مباحثه فقه و اصول غفلت نورزید.

وی با اشاره به این که جسم انسان نیز امانت الهی است طلاب را به انجام ورزش صبحگاهی و ورزش‌هایی مانند شنا توصیه کرد.

گفتنی است، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی فلسفه با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی مهندسی عصر امروز، 27شهریور با حضور دانش پژوهان و استادان این مرکز در مدرسه علمیه مهدیه قم برگزار شد./921/پ202/ع

ارسال نظرات