۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۱۰۵۹۴۷
استاد سطح عالی حوزه:

بالاترین مطالبه حوزویان دروس اخلاق برپایه نیازها و ضرورت‌هاست

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که دروس اخلاق جان و روح حوزویان را طراوت می‌بخشد، گفت: بالاترین مطالبه حوزویان دروس اخلاق برپایه نیازها و ضرورت‌ها است.
عكس آرشيو


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عبدالمجید مقامی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، امروز در سیزدهمین اجلاس اساتید سطح عالی و خارج حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد به تبیین افکار و اندیشه‌های مقام معظم رهبری در حوزه پرداخت.
 
وی با اشاره به جایگاه برجسته اساتید در نظام آموزشی و اخلاقی حوزه، افزود: بهترین حالت ممکن در اداره حوزه زمانی است که برنامه‌ریزی باقی، هدفمند و در سایه نظرات مراجع عظام و بزرگان و اساتید صاحب‌نظر صورت پذیرد که تلاش مدیریت حوزه‌های علمیه بر همین است.
 
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که تلاش بر کمیت جلسات نیست، بلکه بر کارشناسی متقن است، ابراز داشت: علم در تضارب آراء و اندیشه‌ها، دارای برترین جایگاه در حوزه‌ها است.
 
وی با تأکید بر وحدت و همدلی میان اساتید، گفت: برنامه‌ریزان مناسب می‌تواند رشد و تعالی روزافزون حوزه و حوزویان را در پی داشته و در این میان، مشورت با همه صاحب‌نظران حوزه در مباحث برنامه‌ریزی، تعهد اجرای مناسب را در عرصه‌های مختلف به همراه خواهد داشت و تحول مورد نظر همه مراجع و مقام معظم رهبری را محقق می‌سازد.
 
حجت‌الاسلام مقامی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: باور این‌که مدرسان بهترین معلمان اخلاق هستند، نکته‌ای است که تکرار و تأکید بیش از پیش را می‌طلبد؛ امروز نیاز به دروس اخلاق مانند آب حیاتی است که جان و روح حوزویان را طراوت می‌بخشد.
 
وی تصریح کرد: بالاترین مطالبه حوزویان دروس اخلاق برپایه نیازها و ضرورت‌ها است و معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه نقش بی‌بدیلی در این عرصه به عهده دارد تا با ارائه موضوعاتی، به صراحت نیاز این عرصه را به اساتید اعلام کند.
 
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که فراگیر شدن ارتباط و همراهی اساتید و نخبگان حوزه با مراجع عظام، جامعه مدرسین، مدیریت حوزه و مسؤولان از مهم‌ترین مسائل امروز حوزه است، خواستار ارتباط مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه شد.

وی با اشاره به یکی از سنت‌های حسنه حوزه در گذشته که شاگرد پس از گرفتن درس، خود به طلاب دیگر درس می‌داد، افزود: این مدل آموزشی می‌تواند اساتید بسیاری را پرورش دهد و قدرت علمی حوزه را بالا برد.
 
حجت‌الاسلام مقامی خواستار احیای این سنت حسنه از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه شد و بیان داشت: ضروری است که مسؤولان نسبت به دغدغه‌های ابتدایی اما مهم اساتید توجه کنند.

وی با اشاره به جایگاه اساتید و مناعت طبع آنان، گفت: اساتید حوزه نسبت به منویات مقام معظم رهبری، مراجع تقلید و مسؤولان حوزه اعلام آمادگی و برای عملی شدن آنها از هیچ‌ کوششی دریغ نخواهند کرد. /920/پ202/ص

ارسال نظرات