۲۹ فروردين ۱۳۹۰ - ۲۳:۵۲
کد خبر: ۱۰۲۳۸۶
حجت‌الاسلام و المسلمین اراکی:

امام خمینی تئوری ولایت فقیه را عملیاتی و اجرایی کردند/ شکی در وجوب اطاعت از ولی فقیه نیست

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با غیر قابل تشکیک خواندن وجوب اطاعت از فقیه جامع الشرائط در عصر غیبت، ولایت فقیه را یک امر مفروغ عنه و مسلم در بین شیعیان دانست و از امام خمینی(ره) به عنوان اجرایی کننده این تئوری یاد کرد.
محسن اراكي محقق و نويسنده
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن اراکی، دوشنبه شب در ادامه سلسله نشست های تبیین علمی ولایت فقیه که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم برگزار شد، ابراز داشت: مساله ولایت فقیه یک موضوع مسلم و مفروغ عنه در بین شیعیان بوده است.

وی ادامه داد: ولایت فقیه مساله ای نیست که در زمان ما و از سوی امام خمینی(ره) مطرح شده باشد، بلکه از دیر زمان این مساله وجود داشته است، منتهی امام راحل این نظریه را در عرصه عمل اجرایی و پیاده کردند.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی تصریح کرد: اختلافی بین فقهای مسلمین و حتی فقهای عامه نیست که اگر برای یک فقیه جامع با کفایت زمینه حکومت و مدیریت سیاسی فراهم شد، شکی در مشروعیت حکومت او و لزوم اطاعت از او نیست.

وی افزود: وقتی فقیه می تواند در جامعه اقامه عدل و احکام الهی را جاری کند، برای فقیه شانه خالی کردن جایز نیست و اگر متصدی شد و مسؤولیت به عهده گرفت تخلف از اوامر او در مسائل حکومتی جایز نیست.

وی افزود: اگر فقیه که مسؤولیت را عهده دار شد حکم کرد، بر دیگران اطاعت از او واجب است و در این مساله نیز هیچ یک از فقها اختلاف ندارند، حتی افرادی مثل مرحوم آقای خویی، شیخ انصاری و دیگران، مگر اینکه کسی به مبانی فقهی آشنا نباشد.

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: حتی در بین فقهای عامه و غیر امامیه نیز اختلافی در این دو نکته نیست و اگرهم اختلافی هست در حصر این اختیار در فقیه عادل است.

وی بیان داشت: شکی نیست که اگر فقیه عادل حکومت را به عهده گرفت، حکومت حق اوست و در این مساله نیز اختلافی وجود ندارد، اختلاف در این است که آیا غیر فقیه هم می تواند این حق را داشته باشد یا خیر؟

حجت الاسلام والمسلمین اراکی ابراز داشت: عده ای می گویند با وجود فقیه جامع و عادل با کفایت، حق ولایت برای غیر فقیه متصور نیست و چنین فردی نمی تواند امر ولایت را عهده دار شود.

وی تصریح کرد: حتی مرحوم آیت الله خویی نیز که گاهی به ایشان نسبت می دهند که معتقد به ولایت برای فقیه در عصر غیبت نبود، چنین نظری دارند؛ ایشان یا برخی دیگر از فقها در دلالت دلیل لفظی تشکیک کرده اند، اما وقتی که پای فتوای به میان می آید همه می گویند با توجه به اینکه تصدی امر ولایت برای هر فردی جایز نیست، پس قدر متیقن فقیه عادل است و مرحوم آیت الله خویی نیز این مساله را تایید کرده اند.

عضو مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به حکم هایی که برخی از فقها در عصر غیبت داده اند، ابراز داشت: مرحوم محقق ثانی در زمان خود، تصرف در شؤون حکومت می کرد و شاه طهماسب به عنوان مأذون از طرف فقیه کارهای زیادی را انجام می داد.

وی خاطر نشان کرد: مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطا نیز مطالبی در این باره دارند، ایشان با وجود اینکه فقیهی عرب بود، اما به عنوان فقیه به فتحعلی شاه (شاه ایران) فرمان صادر می کند و به او مدیریت در جنگ می دهد آن هم در یک کشور دیگر.

حجت الاسلام والمسلمین اراکی در بخش دیگری از سخنان خود، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را یکی از مترقی ترین قوانین اساسی در جهان دانست و افزود: این قانون که مبتنی بر ولایت فقیه است، چندین بار به رای گذاشته شده و از سوی مردم به تایید رسیده است.

وی گفت: یک بار مردم نمایندگان تدوین قانون اساسی را انتخاب کردند، یک بار در 12 فروردین 58 به این قانون رای دادند و یک بار دیگر نیز بعد از ارتحال امام خمینی(ره) در سال 68 قانون اساسی که اصلاحاتی روی آن انجام شده بود به رای مردم گذاشته شد و به تایید آنها آن هم با رای بالا رسید.

عضو پیشین مجلس خبرگان رهبری افزود: کدام قانون اساسی در جهان این گونه است، حتی کشورهای متمدن از جمله کشور فرانسه که کلی ادعای شان هم می شود چنین وضعیتی ندارند. /924/پ201/ج
ارسال نظرات