۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۵۸۹۵۲۷
آیت الله شب زنده دار:

طلاب به اقتضائات لباس روحانیت ملتزم باشند| کشور در پناه امام زمان از توطئه ها محفوظ می ماند

عضو فقهای شورای نگهبان طلاب را به بر تن کردن لباس مقدس روحانیت توصیه و تشویق کرد و در عین حال از طلاب خواست که به اقتضائات لباس روحانیت ملتزم باشند.
آیت الله شب زنده دار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود به تبیین فرازهایی از دعای شریف مکارم الاخلاق پرداخت و گفت: انسان باید به سمتی حرکت کند که دارای احسن نیات شود.

وی نیت را روح عبادات دانست و افزود: ممکن است عملی آنچنان ارزشمند نباشد اما اگر انگیزه عمل الهی باشد به عالی ترین وجه پذیرفته می شود، اگر انسان انگیزه و نیت کار خود را الهی کند  کار او دارای ارزش بیشتری خواهد شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که ملاک کار انسان باید رضایت الهی باشد، اظهار داشت: انسان باید از شرک و ریا به دور باشد و نیت و کار خود را خالصانه برای رضایت الهی انجام دهد، آیات و روایات هم تأکید بسیاری بر پالایش نیات انسان ها دارد.

وی ادامه داد: خداوند متعال نیت و عمل خالص را می پذیرد، انسان با مقداری تفکر و تمرین می تواند انگیزه و نیت خود را پالایش کند، حوزه فقط جای مباحث مانند اصالت عموم و اطلاق نیست، البته که این مطالب لازم است اما اصل این است که به مسائل معرفتی و اخلاقی بپردازیم، این مسائل باید اصالت داشته و موارد دیگر باید نمک آن باشد.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که رسیدن به مقامات عالیه زحمت و تلاش زیاد می خواهد، ابراز داشت: انسان می تواند با زحمت نیات و اعمال خود را پالایش کرده و جایگاه خود را ارتقا دهد، انسان می تواند به جایی برسد که توجه و التفات او تنها به خداوند باشد.

وی عنوان کرد: وقتی انسان می تواند خود را به مقام عالی برساند و ارتقا پیدا کند چرا باید در مراتب پایین بماند، انسان می تواند به مقام عالی برسد اما زحمت و تلاش می خواهد، یکی از راه های چیره شدن بر نفس بستن راه نادرست با استدلال عقلی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همانگونه که به اصول و فقه فکر می کنیم باید در مسائل معرفتی نیز به صورت عمیق فعالیت کنیم، البته وظیفه داریم به فقه و مقدمات آن بپردازیم چرا که خواسته الهی و تکلیف بر روحانیت است، فقه شرف است چون حرف خدا و پیامبر است و مقدمات آن هم مقدس می شود، برخی می گویند حوزه مقدس نیست، مگر می شود جایی که بحث قال الباقر(ع) و قال الصادق(ع) می شود مقدس نباشد.

وی اضافه کرد: احیای شریعت در حوزه ها بوده و حرف خدا و پیامبر در آن مطرح می شود، حوزه مقدس است چون ارتباط با خدا و اهل بیت(ع) دارد و مروج معارف الهی است.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که لباس روحانیت و عمامه انتساب به پیامبر و اهل بیت(ع) دارد، گفت: کسی که ملبس می شود باید احترام لباس روحانیت را نگه دارد، درس طلاب وقتی به حد قابل قبولی رسید با لباس نوکری را بر تن کنند و ترس نداشته باشند، البته باید به مقتضیات این لباس مقدس ملتزم بود.

وی با اشاره به سختی های امروز کشور عنوان کرد: ان شاءالله کشور در پناه حضرت بقیة الله(عج) از بلایا و توطئه ها محفوظ خواهند ماند.

ارسال نظرات