۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۸۴۸۶۷
آیت الله اراکی مطرح کرد؛

اعتقاد به فرمانروایی خدا؛ وجه ممیز تمدن اسلامی و تمدن الحادی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر این که یقین به فرمانروایی خداوند اساس معرفت خداوند است،این اعتقاد را یکی از اساسی ترین تفاوت های میان تمدن اسلامی و تمدن الحادی که غرب مظهر آن به شمار می رود، دانست.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظهر امروز در درس اخلاق مدرسه علمیه معصومیه با اشاره به فرازی از مناجات محبین امام زین العابدین(ع) «اَللَّهُمَّ اجْعَلْنا مِمَّنْ دَأْبُهُمُ‏ الْإِرْتِیاحُ اِلَیْکَ وَالْحَنینُ، وَدَهْرُهُمُ الزَّفْرَهُ وَالْأَنینُ» گفت: محور اصلی این فرازهای نورانی، از یک سو طلب شوق دائم به سوی خداوند و از سوی دیگر طلب دلتنگی نشأت گرفته از شوق به سوی خدای متعال است.

وی نتیجه معرفت خداوند را "دلتنگی" دانست و اظهار داشت: ما در این عالم در محضر خداوند هستیم و تفاوت این دنیا با آخرت در آن است که در قیامت کسی ملک و فرمانروایی خداوند را انکار نمی کند، اما در این عالم کسانی هستند که از روی جهل یا آگاهی، فرمانروایی خداوند را منکر می شوند.

آیت الله اراکی با بیان این که گاهی برخی از مؤمنان نیز از ایمان به فرمانروایی خداوند غافل می شوند، ابراز داشت: اگر انسان ها مقداری تفکر و تدبر داشته باشند بدون شک به فرمانروایی خداوند پی خواهد برد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یقین به فرمانروایی خداوند را اساس معرفت خداوند دانست و ابراز کرد: یکی از اساسی ترین تفاوت های میان تمدن اسلامی و تمدن الحادی که غرب مظهر آن به شمار می رود در همین است که تمدن اسلامی علاوه بر اعتقاد به خالقیت، به فرمانروایی خداوند نیز معتقد هستیم، اما در تمدن الحادی، فرمانروایی خداوند مورد پذیرش واقع نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر انسان یقین پیدا کند که همه امور تحت فرمان خداوند است، به اوج معرفت خداوند خواهد رسید؛ کسانی که از نعمت گریه نشأت گرفته از شوق و دلتنگی خداوند محروم هستند، از معرفت خداوند نیز محروم خواهند ماند.

آیت الله اراکی با بیان این که کسانی که غم دوری خداوند را درک کنند، دیگر هیچ کمبود مادی را احساس نخواهند کرد، عنوان داشت: کسی که شوق و دلتنگی خداوند برایش حاصل شود، تنها متوجه خداوند است و دیگر کمبودها در نزدش ذوب خواهند شد./841/پ۲۰۲/ق

در ادامه می توانید گزیده ای از درس اخلاق آیت الله اراکی را از اینجا بشنوید.

ارسال نظرات