۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۵۷۸۱۲۵
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

نسبت مباحث تمدنی با انقلاب اسلامی نیاز به تبیین جدی دارد

نوروزی با اشاره به رویکرد تمدنی به عنوان یک مفهوم کهن که چهره جدیدی در کشورهای اسلامی پیدا کرده است تأکید کرد که نسبت مباحث تمدنی با انقلاب اسلامی نیاز به تبیین جدی دارد.
رسول حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی «مطالعات تمدنی در ایران بعد از انقلاب اسلامی» از سلسله نشست های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی عصر دوشنبه در سالن نشست های امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

رسول نوروزی عضو هیأت علمی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست علمی با اشاره به کارنامه مطالعات تمدنی جمهوری اسلامی اظهار داشت: در مطالعات تمدنی دو دهه است که بحث هایی مطرح شده است و شروع آن با مباحثی بود که هانتینگتون در اواسط دهه نود ارائه کرد.

وی ادامه داد: در حقیقت هانتینگتون بخاطر نظریه برخورد تمدن‌ها و پیش‌بینی کشمکش جهان غرب با جهان اسلام شهرت جهانی پیدا کرده است به همین جهت مباحث تمدنی سیر طولانی دارد هرچند زیاد به آن پرداخته نشده باشد.

این پژوهشگر علوم سیاسی افزود: در فضای جنگ سرد کمتر به مباحث تمدنی پرداخته می‌ شود و به همین جهت از آن به عنوان مفهوم قدیمی که ورود جدیدی به مباحث داشته یاد می‌ شود، بنابراین مطالعات در این حوزه نیاز به بازنگری دقیق و جدی دارد.

وی با بیان این که رویکرد مخالفان هانتینگتون و موافقان او در این بین صورت جدیدی از مباحث تمدنی را ارائه کرده است، گفت این مباحث در کشورهای مختلف از جمله آمریکا رونق زیادی دارد و در دهه های اخیر کشورهای اسلامی از جمله مالزی، ایران و عراق نیز رونق دوباره ای یافته است.

نوروزی در ادامه با بیان این که در کشورهای اسلامی بحث از نظریه های دولت اسلامی از جمله نشانه های روشن مباحث تمدنی است، ابراز داشت: به هر حال باید بدانیم در چهار دهه اخیر که انقلاب اسلامی شکل گرفته مباحث تمدنی ما چگونه بوده و مجادله بین تاریخ و تمدن به عنوان یک سوژه یا ابجه شامل چه مسائلی است؟./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات