۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۵۶۸۴۶۸
آیت‌الله سبحانی:

اولیای الهی با اطاعت از اوامر خدا به مقامات عالی دست پیدا می کنند

حضرت آیت‌الله سبحانی گفت: انبیا، اولیا و مردان بزرگ خدا از طریق سلوک و اطاعت از اوامر حق تعالی به علم غیب دست یافته و می‌توانند از آینده خبر دهند.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، پنجشنبه شب در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد،  با اشاره به این که آگاهی به سه نوع است، ابراز داشت: نوع نخست از آگاهی با عنوان آگاهی حسی و تجربی است. در این نوع آگاهی بشر از طریق چشم، گوش و تجربه حقایقی را می‌بیند، اصواتی را شنیده و به خارج راه پیدا می‌کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: آگاهی دوم عقلی و استدلالی است. به طور مثال متکلمان از طریق تغییر عالم به حادث بودن عالم پی‌می‌برند و می‌گویند؛ عالم متغیر است(صغری)، هر آنچه متغیر باشد حادث است(کبری)، بنابراین عالم حادث خواهد بود(نتیجه).

وی عنوان کرد: بیتردید آگاهی نوع اول و دوم میان همه مردم مشترک است در حالی که هدف ما بیان آن نوعی از آگاهی است که مختص به اولیای الهی باشد که با عنوان الهام، وحی و علمغیب شناخته میشود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مرتاضان از راههای حرام میتوانند قدرت جسمی خود را کاسته و توان روحی خود را تقوت کنند و در نهایت به یک آگاهی نسبی در امور برسند. ولی انبیا، اولیا و مردان بزرگ خدا از طریق سلوک و اطاعت از اوامر حق تعالی به این حقیقت رسیده و میتوانند از آینده خبر دهند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار داشت: علم غیب دو معنا دارد که یک نوع آن از ذات عالِم میجوشد که نه حدی و نه کم و کیفی دارد. علم غیب با این معنا به خداوند متعال اختصاص دارد که آیه 65 سوره مبارکه نمل نیز بر آن اشاره میکند.

این مرجع تقلید ابراز داشت: در روایت آمده است که روزی شخصی خدمت امام کاظم(ع) میرسد و عرض میکند که شما علم غیب دارید. حضرت ناراحت شده و میفرماید؛ آنچه ما داریم علم غیب نیست، بلکه وراثتی از رسول خدا(ص) است.

وی اضافه کرد: بنابراین اگر گفته میشود که انبیا و اولیای الهی عالم به غیب هستند، مقصود علم غیب به معنای نداشتن کم و کیف نیست، چرا که چنین علمی فقط به خداوند متعال اختصاص دارد، و مقصود از علم غیب اولیای الهی همان علم اکتسابی است که از خداوند متعال به اولیایش عطا کرده است.

حضرت آیتالله سبحانی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آیات متعددی در رابطه با علم غیب اولیا وجود دارد. به طور مثال سراسر سوره یوسف از نوع آگاهی است که در آن یعقوب از آینده فرزندش و یوسف از آینده اشخاص خبر میدهد./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات