۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۶۵۷۸۴
آیت الله سبحانی در جلسه تفسیر قرآن:

وضعیت امروز برجام نتیجه بی توجهی به دستورات قرآن است | ضرورت راه اندازی اینترنت ملی

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به آیات عهد شکنی دشمنان و مشرکان در قرآن، وضعیت امروز برجام را نتیجه بی توجهی به دستورات قرآن دانست.
جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله سبحانی جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیه نهم سوره توبه اظهار داشت: در روز گذشته عرض کردیم که مشرکان هرگز به پیمان های خود اهمیت نمی دهد.

وی عنوان کرد: آیه بعد هم در راستای همین آیه است که تأکید می‌ کند مشرکان به ویژه زمانی که به قدرت برسند، نه تنها به عهد و پیمان اهمیت نمی دهد حتی بقیه روابط انسانی و مسائل اجتماعی را نادیده می‌ گیرند.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که مشرکان همواره با زبان به دنبال فریب مسلمانان هستند، خاطرنشان کرد: در این آیه به این نکته اشاره می‌ شود که سخن زبان و قلب مشرکان با هم متفاوت است، در این آیه «فاسقون» به معنای گناهکار نیست بلکه به معنای کسانی که خارج از عناصر اخلاقی و انسانی است.

وی افزود: امروز برجام را در نظر بگیریم که شش دولت چندین ماه رفت و آمد کردند و هنگامی که به نتیجه رسیدند همگی زیر عهد خود زده اند هرچند یک دولت علنا خارج شده ولی بقیه هم مطابق همین آیه با حرف می‌ خواهند ما را راضی نگاه دارند ولی در قلوب خود با ما مخالف هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یادآور شد: قرآن 1400 سال پیش این نکته را یادآور می‌ شود که دشمنان و مشرکان پای عهد خود نمی ایستند و هنوز امضایشان خشک نشده عهد و پیمان خود را فراموش می‌ کنند، بنابراین اگر به دستورات قرآن عمل می‌ کردیم امروز دچار این مشکلات نمی شدیم.

وی با تأکید بر این که مشرکان هیچگاه به آیات الهی توجه نمی کنند، ابراز داشت: در آیه نهم بیان شده که مشرکان آیات الهی و دین و مذهب را در برابر دنیا می‌ دهند و به همین جهت هم خود را از راه خود خارج شده و هم مانع ایمان دیگران می‌ شوند که اعمال آنها نیز هرگز مورد رضایت خدا نیست.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: البته مسؤولان و مدیران جامعه اسلامی در برجام حقیقتا زحمت کشیدند و می‌ خواستند خدمت کنند، مقداری به نفع ما و مقداری به نفع آنها بود ولی باید می‌ دانستند که همراهی آنها با ما فقط در زبان است.

وی بیان داشت: به آیه دهم می‌ رسیم که در این آیه نیز تأکید می‌ کند مشرکان پای عهد خود نمی ایستند، فرق این با آیه قبل در این است که آیه دهم پیمان شکنی مشرکان را به صورت مطلق و آیه قبل مربوط به زمانی که مشرکان دارای قدرت باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که این آیات موجب بیداری و درس برای دولت ها است، خاطرنشان کرد: ما از آنها متشکریم ولی باید از این پس بیشتر حواسمان را جمع کنیم و به دشمنان نظام اسلامی اعتماد نکنیم.

وی عنوان کرد: در آیه یازدهم نیز مشابه آیه پنجم به توبه و ایمان و عمل صالح اشاره شده است؛ منتها فرق این دو آیه در این است که در آیه پنجم به مسلمانان دستور می‌ دهد که در صورت ایمان و توبه راه آنها را باز نگاه دارید یعنی کاری به آنها نداشته باشید ولی در این آیه یک مرحله بالاتر است بلکه دستور می‌ دهد که آنها را برادران دینی خود بدانید.

این مرجع تقلید در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این که بسیاری از مشکلات امروز جامعه ما ناشی از اینترنت جهانی است، یادآور شد: کشور ما به یک اینترنت و فضای مجازی ملی نیاز دارد تا در این عرصه نیز وابسته به دشمنان و بیگانگان نباشیم./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات