۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۵۵۳۱۷۶

نگاهی به کتاب "داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار"

از نظر نویسنده برای شناخت داعش باید القاعده را شناخت و شناخت القاعده بدون شناخت سلفیه جهادی ممکن نیست.
داعش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم‌السلام) چاپ چهارم کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار» نوشته محمد ابراهیم‌‌نژاد با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان را منتشر کرد.

نویسنده در مقدمه درباره این کتاب  چنین آورده است:

برای شناخت داعش باید القاعده را شناخت و شناخت القاعده بدون شناخت سلفیه جهادی ممکن نیست. سلفیه جهادی در دهه هفتاد قرن بیستم در مصر ظهور یافت و با تفسیر خاص از جاهلیت و جهاد، گروه‌های تکفیری متعددی از دل آن بیرون آمدند.

رهبران فکری مورد توجه داعش عبارتند از: ابن تیمیه، محمد‌بن عبد‌الوهاب، سید قطب، سید امام (عبدالقادر عبدالعزیز)، عبدالله عزّام، اسامه بن‌لادن و ابومصعب زرقاوی و از مفتیان اخیر داعش می‌توان به ابوهمام اثری و ابومنذر شنقیطی نام برد.

به گفته ابومصعب سوری بنیان فکری سلفیه جهادی متشکل است از: اصولی از اندیشه اخوان‌المسلمین + شیوه جنبشی سیده قطب + فقه سیاسی ابن تیمیه و مکتب سلفیه + میراث فقهی عقیدتی دعوت وهابی.

با مراجعه به عقیده‌نامه رسمی داعش و همچنین با توجه به کتاب‌های منتشر شده از سوی داعش هم‌چون الدولة‌النبویة، اعلام الانام بمیلاد دولة‌الاسلام، عقیدتنا و منهجنا و جزوات چند صفحه‌ای داعش در مورد تخریب قبور، زیارت عاشورا، معنای لااله‌الا‌الله، دموکراسی و سخنرانی‌های رهبران داعش از گذشته تاکنون مانند زرقاوی، ابوعمرالبغدادی، ابوبکر‌البغدادی و ابومحمدعدنانی کاملاً این گفته ابومصعب سوری ثابت می‌شود.

در تمام مناطق تحت تصرف داعش در سوریه و عراق، عبارتی از ابن تیمیه خودنمایی می‌کند: «قوام‌ الدین بکتاب یهدی و بسیف ینصر»؛ یعنی پایداری دین به قرآن هدایت‌گر و به شمشیری است که آن دین را یاری می‌کند.

داعش برای نشان دادن تفکرات سلفی خود، نواقض الاسلام محمد‌بن‌ عبدالوهاب را برد در و دیوار مناطق اشغالی نصب کرده، به تخریب قبور اولیای الهی پرداخته و پیروی از سید قطب، جهاد مسلحانه (بسیف ینصر) را اصل اساسی خود می‌داند و بیا‌نیه‌های زرقاوی که شیعه را دشمن اصلی خود معرفی می کند، نصب‌العین رفتار خود قرار داده است.

آن‌چه در پی می‌آید رساله‌ای مختصر در باب تاریخ و عقاید القاعده عراق است که به تازگی، نام دولت خود خوانده اسلامی عراق و شام (داعش) را بر خود نهاده است؛ بنابراین، نخست به ابومصعب زرقاوی و نقش آن در تأسیس القاعده عراق و تأثیر وی بر آرا و افکار داعش پرداخته و در ادامه، مهم‌ترین افکار داعش را واکاوی می‌کنیم تا این گروه تکفیری را بهتر بشناسیم.

نویسنده این کتاب را در یک دیباچه و مقدمه و ۲۸ بخش تنظیم کرده است که مهم‌ترین عنوان­های آن عبارت است از: ابومصعب زرقاوی کیست؟، ورود زرقاوی به عراق و حمله آمریکا به آن، تأسیس القاعده عراق و فجایع آن، رهبری ابوبکر بغدادی، جنگ در سوریه و تأسیس داعش، اعلان خلافت از سوی داعش، دلایل خلافت بغدادی از سوی داعش، واکنش به خلافت ابوبکر بغدادی، یاران اروپایی داعش، منابع مالی داعش، بیانیه دولت اسلامی عراق، موضع داعش در قبال شیعیان و ایران، موضع داعش درباره مسیحیان، موضع داعش در قبال کردها و تحلیلی بر مواضع داعش.

زرقاوی در مقام رهبر کاریزمای داعش، پس از تشکیل «القاعده فی بلاد‌الرافدین»، دشمن اول خود را شیعیان نامید و رسماً شیعه را خائن و منافق معرفی کرد. از این رو نگارنده در بخش موضع داعش در قبال شیعیان و ایران درباره اندیشه‌های زرقاوی در قبال شیعیان چنین آورده است:

زرقاوی عموم شیعیان را تکفیر کرد و کشتن تمامی آن‌ها را جایز شمرد. وی در رساله منسوب به او با نام «هل اتاک حدیث الرافضه» تأسیس شیعه را به دست عبدالله بن سبأ یهودی دانست که به هدف تفرقه میان امت اسلام علیه خلیفه وقت قیام کرد و در نهایت به کشته شدن عثمان منجر شد و پیروان او را شیعه نامیدند.

زرقاوی در این رساله به بررسی عملکرد تمامی گرایش‌های شیعی (دوازده امامی، زیدیه، اسماعیلی و دیگر فرقه‌های شیعه) در طول تاریخ در برابر اهل سنت پرداخته، با نسبت دادن افترائات و تهمت‌های بسیار به شیعیان، بهائیت را نیز از فرقه‌های شیعه معرفی می‌کند.

زرقاوی در این رساله، به زعم خود، با بیانی از آیات قرآن و سنت نبوی و همچنین ارائه فتواهایی از علمای گذشته اهل سنت، قائل به تکفیر تمامی شیعیان شده است. وی با استناد به منابع تاریخی ضعیف و بی سند، شیعه را در طول تاریخ هم‌پیمان یهود و نصاری معرفی می‌کند که همیشه با هم‌پیمانی یهود و نصاری، به دنبال نابودی اهل سنت بوده است و در ظاهر، ادعای وحدت با اهل سنت می‌کند و در باطن، اهل سنت را دشمن اصلی خود می‌داند؛ لذا وحدت میان شیعه و اهل سنت هرگز ممکن نیست.

زرقاوی همچنین، در این رساله، با استناد به احادیث ضعیف، شیعیان را حتی دشمن اهل‌بیت(علیهم‌السلام) معرفی می‌کند و عامل قتل امام حسین(ع) را شیعیان معرفی می‌کند که با خدعه، او را به کوفه دعوت کردند و سپس او را به قتل رساندند و این قتل را به گردن اهل سنت انداختند.

این عملکرد زرقاوی کاملاً برخلاف سیاست‌های شاخه اصلی القاعده بود که از اختلافات مذهبی پرهیز می‌کرد.

زرقاوی با ادعای اینکه شیعیان برای از بین بردن اهل سنت عراق برنامه‌ای دارند، کشتار شیعیان را برای مراقبت از خود و مساجد سنی توجیه می‌کرد و می‌گفت: اگر شیعیان را نکشیم، روحانیون، معلمان، پزشکان و کارشناسان اهل سنت به دست آن‌ها کشته می‌شوند.

گفتنی است، انتشارات دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(ع) چاپ چهارم کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار» را با شمارگان ۵۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۰۰۰ تومان در ۸۴ صفحه  منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات