۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۵۵۳۰۲۰

"تاریخچه عزاداری اهل تسنن بر امام حسین(ع)" در یک اثر

کتاب «تاریخچه عزاداری اهل تسنن امام بر حسین(ع)» پژوهشی مستند درباره پیشینه سوگواری، واقعه عاشورا، تحریف عاشورا و مشروعیت عزاداری از دیدگاه اهل سنت است.
تاریخچه عزاداری اهل تسنن امام حسین(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طوبای محبت، چاپ هفتم کتاب «تاریخچه عزاداری اهل تسنن بر امام حسین(ع)» را به قلم حسین تهرانی منتشر کرد.

این اثر پژوهشی مستند درباره پیشینه سوگواری، واقعه عاشورا، تحریف عاشورا و مشروعیت عزاداری از دیدگاه اهل سنت است.

در معرفی پشت جلد این کتاب چنین آمده است:

موضوع عزاداری بر امام حسین(ع) از دیر زمان مورد توجه جامع مسلمانان (شیعه و سنی) بوده است. اما زمانی که فرقه ضاله وهابیت به ظهور رسید، شبهاتی را در این راستا مطرح و آن را نوعی بدعت و غیر مشروع دانستند و در این مجموعه، علاوه بر اثبات مشروعیت عزاداری، ثابت نمودیم که جامعه اهل سنت نیز از همان ابتدا نسبت به مسأله عزاداری بر امام حسین(ع) اهتمام داشته و به طور عموم از شهادت امام حسین(ع) و یارانش اظهار اندوه و حزن کرده و نسبت به پدیدآورندگان این فاجعه خونین اظهار تنفر و انزجار نموده‌اند.

نویسنده در مقدمه درباره مطالب این کتاب چنین آورده است:

 در این مجموعه به یاری خداوند ثابت می‌کنیم که اهل سنت برعکس وهابیت، به پیروی اکرم(ع) و اصحاب و تابعین، این سیره و روش را ادامه داده و در مناسبت‌های به ویژه در ماه محرم مجلس عزا به پا می‌نمایند و در مصائب امام حسین(ع) اشک می‌ریزند.

 که ما در اینکه در 20 بخش تنظیم شده است، ابتدا به عنوان مقدمه اشاره به آیات که در فضیلت گریه وارد شده است نموده و همچنین مشروعیت عزاداری از دیدگاه اهل سنت را ثابت کرده، سپس مواردی از عزاداری پیامبر اکرم(ع) در سوگ اموات و شهدای راه حق به ویژه امام حسین(ع) را متذکر شده و به دنبال آن گزیده‌ای از عزاداری اصحاب و تابعین که بیان‌گر تاریخچه عزاداری اهل سنت از زمان به شهادت رسیدن امام حسین(ع) را متذکر شده و به دنبال ان گزیده‌ای از عزاداری اصحاب و تابعین که بیانگر تاریخچه عزاداری اهل سنت از زمان به شهادت رسیدن امام حسین(ع) در کربلا می‌باشد را مطرح ساخته و سپس به ذکر نمونه‌هایی از مجالس و محافلی که در طول تاریخ توسط اهل سنت در  کشورها، شهرها و بلاد مختلف در رابطه با عزاداری بر امام حسین(ع) برگزار گردیده است، پرداختیم و در خاتمه دیدگاه اهل سنت پیرامون شخصیت امام حسین(ع) و ماهیت یزید نقل نمودیم.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، عنوان‌های 20 بخش این کتاب عبارتند از: اقسام گریه، گریه از دیدگاه قرآن، گریه از دیدگاه روایات، عزاداری از دیدگاه قرآن، عزاداری از دیدگاه روایات اهل سنت، عزاداری از دیدگاه فقهای اهل سنت، عزاداری در سوگ بزرگان اهل سنت، عزاداری در سیره پیامبر اکرم(ص)، عزاداری در سیره صحابه، عزاداری پیامبر اکرم(ص) بر امام حسین(ع)، عزاداری اصحاب بر امام حسین(ع)، عزاداری تابعین امام حسین(ع)، عزاداری اهل سنت بر امام حسین(ع)، پیشینه سوگواری اهل سنت بر امام حسین(ع)، چه کسانی با مجالس عزاداری امام حسین(ع) به مبارزه برخاستند؟، بروز حوادث شگفت انگیز بعد از واقعه عاشورا از دیدگاه اهل سنت، عاشورا از دیدگاه اهل سنت، تحریف واقعه عاشورا، امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت و یزید از دیدگاه اهل سنت.

از دیدگاه مکتب وهابیت، فاجعه عاشورا چندان اهمیتی ندارد و تنها چیزی که اهمیتش از هر مهمی مهم‌تر است این است که به هیچ وجه نباید غباری به دامن مقدس اصحاب و خلفا و صاحبان امر بنشیند و در مرحله بعد و تا آنجا که امکان دارد حتی دامن مقدس تابعین و فرزندان اصحاب را نیز باید از هر چون و چرایی پاک دانست. از این رو نویسنده در بخش هیجدهم با عنوان تحریف واقعه عاشورا درباره اندیشه‌های سلفی چنین آورده است:

پرورش یافتگان سقیفه و مکتب خلفا بر این اصل صحابه‌ستایی و اسلاف‌پرستی چنان پافشاری می‌کنند و در این راه آن قدر مبالغه و افراط می‌ورزند که به راستی جای شگفتی است. آخر چگونه ممکن است که این همه جنایات بزرگ را از شهادت حضرت زهرا(س) تنها فرزند رسول خدا(ص) گرفته تا شهادت امام حسین(ع) در عاشورا را دید و باز به آن اصل خود ساخته پایبند بود!؟

شگفتا اینها حاضرند شهادت امام حسین(ع) را با هر ترفند و تأویل و تحریفی رنگ و کم اثر سازند، اما به هیچ حاضر نیستند این حماسه بزرگ را ریشه­ یابی کنند که مبادا باز به آن اصل خود ساخته لطمه‌ای برخورد و چهره برخی از اصحاب و تابعین آنها زیر سؤال برود و این حقیقت در لا‌به‌لای همه کتاب‌ها و آثاری که از سلفیان منتشر شده و به نوعی از عاشورا سخن رفته است به روشنی دیده می‌شود، حتی در این کتاب‌ها در عصر ما و توسط نویسندگانی چون «محمود عقاد» و «علائلی مصری» و ... نوشته شده و رایحه آزاد اندیشی از فحوای مطالب آنها به مشام می‌رسد باز با کمال تأسف رگه‌هایی از همان ریشه اسلاف‌پرستی گاه‌گاهی در لابه‌لای نوشته‌جات آنها نیز به چشم می‌خورد.

انتشارات طوبای محبت، چاپ هفتم کتاب « تاریخچه عزاداری اهل تسنن بر امام حسین(ع)» را با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی در ۵۱۰ صفحه، به قیمت ۲۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد، پلاک ۱۱۲ مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس بگیرند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

 

 

ارسال نظرات