۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۵۴۰۳۴۲
دبير جامعه روحانيت كاشان:

پایبندی به عهود از ویژگی های صالحان است

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: انسان صالح انساني است كه كارهايش صحيح و اصولي است، اگر قرارداد مي نويسد به قرارداد خود پايبند است و اگر معامله اي انجام مي دهد صداقت در معامله دارد.
حجت الاسلام شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل، يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره)  در ادامه تفسير آيه 40 سوره مباركه توبه گفت: پيامبر اكرم(ص) به همراه خليفه اول در غار بودند كه خداوند با تارهاي عنكبوت پيامبر اكرم(ص) را نجات داد و فرمود، اگر پيامبر را ياري نكنيد من او را ياري مي كنم همانگونه كه در غار حضرت را ياري كردم.

وي افزود: در انتهاي آيه خداوند مي فرمايد ‹‹وَ جَعَلَ کَلِمَةَ الَّذينَ کَفَرُوا السُّفْلي‏ وَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا وَ اللَّهُ عَزيزٌ حَکيمٌ›› كلمه كفار را پايين قرار داد و كلمه خودش را برتر و بالا قرار داد كه منظور از ‹‹كلمه›› در ادبيات قرآني نشانه و اثر است، اما در اين آيه منظور از كلمه به معني سخن خدا و سنت و اراده خدا و معاني ديگري از اين قبيل است كه مي فرمايد آنچه را كه سنت الهي بود برتر قرار مي دهد و آنچه كه اراده و سنت كفار است پايين قرار مي گيرد.

حجت الاسلام شاه فضل، ادامه داد: خداوند در آيات قرآن مي فرمايد، هرچه منتصب به خدا باشد باقي و ماندگار است و هرچه منتصب به غير خدا باشد از بين رفتني است.

وي با اشاره به اينكه خداوند در سوره مباركه رعد مي فرمايد ‹‹مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللَّهِ بَاقٍ››، گفت: آنچه كه براي انسان است از بين مي رود و آنچه براي خدا است باقي مي ماند و يا اينكه به كلمه حق  و باطل در آيه 17 سوره مباركه رعد مثال مي زند كه خداوند وقتي از آسمان آب نازل مي‌كند هنگام حركت آب در جوي و رودخانه روي آب كف ايجاد مي شود.

دبير جامعه روحانيت كاشان، افزود: كلمه حق مانند آهن گداخته اي است كه اصل آن نمايان است اما كلمه باطل مانند كف روي آب است كه ماندگار نيست و از بين مي رود اما حرف حق هميشه پايدار ماندگار است.

حجت الاسلام شاه فصل گفت: انسان صالح انساني است كه كارهايش صحيح و اصولي است، اگر قرارداد مي نويسد به قرارداد خود پايبند است، اگر معامله اي انجام مي دهد صداقت در معامله دارد.

وي ادامه داد: در مقابل انسان صالح، انسان ناصالحي است كه در تجارت و رفتار و گفتار خود صالح نيست، اما دورنماي وضعيت او براي همه ايده آل است و اين درحالي است كه ثروت او از راه نامشروع است، بنابراين خداوند مي فرمايد انساني كه عملكرد او صالح باشد اين عملكرد ماندگار و با ارزش است، اما كسي كه عمل او بر پايه باطل است، حتي اگر در ظاهر بروز و ظهور و نمود هم داشته باشد، اما در باطن شكست خورده است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: انسانهاي صالح در طول تاريخ هم و هم اعمال شان ماندگار شد، اما اثري از انسانهاي ناصالح باقي نمانده تا ازآنها به نيكي ياد شود و اگر انساني با نيرنگ و ريا به گونه اي رفتار كرد كه نام نيكي از خود برجاي بگذارد مانند افرادي كه به لحاظ اعتقادي آنها را قبول نداريم اما برخي ديگر تابع آنها هستند، اينها در ظاهر نام نيك براي خود گذاشته اند، اما در باطن خداوند حساب اين گروه از انسانها را براي روز قيامت ذخيره كرده تا در قيامت حركت باطل آنها را آشكار كند.

حجت الاسلام شاه فضل، با اشاره به اينكه در خيلي از آيات قرآن عنوان شده است كه دنيا همه مسائل انسان را آشكار نمي‌كند، گفت: خداوند در همين رابطه درآيه 113 سوره مباركه بقره مي فرمايد ‹‹فَاللَّهُ يَحْکُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فيما کانُوا فيهِ يَخْتَلِفُونَ›› برخي از اختلافات در دنيا حل نمي شود و به قيامت واگذار مي شود.

وي افزود: اراده خداوند بر اين است كه برخي از مسائل در دنيا پنهان بماند تا انسانها در آزمون و امتحان قرار داشته باشند، از اين رو در آيات قرآن سفارش شده فريب آنهايي كه كافر هستند اما وضعيت مناسب و خوبي دارند را نخوريد و به دنبال حق باشيد كه حق ماندگار است اما باطل از بين رفتني است.

دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: برخي از افراد به دنبال جو حاكم بر زمان هستند و هر طرف مناسب باشدبه همان طرف متمايل مي شوند و نان را به نرخ روز مي خورند و اين در حالي است كه خداوند مي فرمايد ملاك براي هركاري حق باشيد و حقيقت گرا باشيد، بنابر اين جريان راي اكثريت و تبعيت از راي اكثريت نيز موضوعي است كه آيت الله جوادي آملي دراين باره مي فرمايد، راي اكثريت راه حل است اما راه حق نيست كه گفته شود اگر كسي راي اكثريت را بياورد حق است.

حجت الاسلام شاه فصل، افزود: رجوع به راي اكثريت يك راه حل براي برون رفت از مشكل است، اما راه حق نيست، بنابراين زماني كه بخواهيم مسيري را انتخاب كنيم بايد حق را بگوييم چرا كه راه حق همان كلمه الله حي العليا است و راه ناحق كلمة الذين كفروا السفلى است.   

وي با اشاره ه تفسير آيه 41 سوره توبه كه مي فرمايد ‹‹انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ ذلِکُمْ خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ›› بخشي از اين آيه مربوط به جنگ تبوك است كه جنگ تبوك از جنگهاي مهم پيامبر اكرم است كه در سال نهم هجري رخ داد.

دبير جامعه روحانيت كاشان، يادآور شد: در زمان پيامبر دو امپراتوري و دو ابر قدرت ايران و روم شرقي بودند كه پيامبر نامه اي به خسرو پرويزامپراتوري ايران نوشت اما خسرو پرويز نامه پيامبر را پاره كرد و در ادامه عربها به ايران حمله كردند و خسرو پرويز را شكست دادند، اما امپراتوري روم شرقي كه در منطقه شام قرار داشت كه پيامبر به دليل حوادثي كه رخ داد تصميم به مبارزه با امپراتوري روم شرقي گرفت و از سوي پيامبرفرمان جهاد صادر شد.

وي افزود: براي اينكه فاصله مكه با شام زياد بود پيامبر از ابتدا هشدار داد جنگجويان مراقب باشند چون راه طولاني است و دشمن دشمن قوي است به همين دليل برخي از مسلمانان از حضور در جنگ منصرف شدند و برگشتند، بنابراين آيات قبلي كه خداوند مسلمانان را تهديد مي كرد اگر در جنگ شركت نكنيد منتظر عذاب سختي باشيد مربوط به همين آيات بود.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: پيامبر سختي جنگ را بيان كرد و فرمود، اگر پيامبر را در اين جنگ پيامبر را ياري و كمك نكنيد خداوند همانگونه كه در غار پيامبر را ياري كرد در اين جنگ هم ياري خواهد كرد.

وي افزود: خداوند در آيه 41 سوره مباركه توبه مي فرمايد، اين جنگ چه سخت و چه آسان باشد بايد در جنگ شركت كنيد و در راه خداوند به وسيله مال و جان  خود جهاد كنيد و اگر توان جسمي ندارد با مال خود به پيامبر در جنگ كمك كند و يا اگر توان مالي نداريد اما توان جسمي داريد با حضور جنگ پيامبر را ياري كند.

دبير جامعه روحانيت كاشان يادآور شد: اين آيه مي گويد اگر جنگي رخ داد، مسلمانان با هر تواني درجنگ شركت كنند و بهانه نياورند، از اين رو در اين آيه از قيد في سبيل الله استفاده شده به يان معني كه به خاطر خداوند در جنگ شركت كنيد.

وي اظهار داشت: حضور در خيلي از جنگ ها به دليل اينكه نيت خدا نيست اين حضور ارزش ندارد و خداوند مي فرمايد جهاد زماني ارزش خواهد داشت كه با نيت في سبيل الله باشد./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات