۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۵۳۳۴۳۲
استاد اخلاق حوزه علمیه:

معرفت نفس سبب موفقیت انسان در عرصه های معنوی می شود

استاد اخلاق حوزه علميه با بیان اینکه معرفت نفس انسان را در عرصه هاي بزرگ معنويت موفق مي كند، گفت: انسان اگر به عصمت برسد بر دلهاي انسانها حكومت خواهد كرد و اگر به عصمت نمي رسد نقص و عيب از خود انسان است.
آيت الله مهدي احدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام والمسلمین مهدي احدي سه شنبه در مراسم عزداري هيأت حضرت رقيه كاشان كه در مسجد نور بلوار شهيد خادمي اين شهرستان كاشان برگزارشد، گفت: معرفت نفس انسان را در عرصه هاي بزرگ معنويت موفق مي كند.

وي افزود: خداوند در سوره قصص مي فرمايد، اگر بخواهيد به معرفت نفس برسيد تلاش كنيد تا به وحي متصل شويد چراکه ورود به معرفت نفس از دروازه وحي است و از این دروازه مي توان راحت تر به معرفت وحي رسيد، اما اگر انسان گمراه شد بايد بداند از مسير وحي فاصله گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین احدي گفت: اگر كسي  هدايت شد و به مقامي رسيد به بركت وحي است چرا كه متصل به وحي شده است، بنابراين اگر كسي متصل به وحي شود قطعا در معرفت نفس نيز موفق خواهد بود و درجات بزرگي را در معرفت نفس كسب خواهد كرد، از اين رو كساني كه در اين قسمت نظريه پردازي مي‌كنند همه به اين مطلب واقف هستند چون ضعف بشر از ضعف اراده است.

وي معرفت نفس را راهبردي خواند و با بيان اينكه اگر نفس مديريت نشود تمام زيبايي هاي انسان را خواهد گرفت ادامه داد: اگر انسان به راهبرد معرفت نفس برسد آثار زيادي را از آن كسب خواهد كرد، بنابراين مهمترين اصل براي انسان اين است كه به معرفت كامل نفس برسد.

استاد اخلاق حوزه علميه، گفت: معرفت نفس بايد آنقدر مديريت شود كه انسان به مقامي برسد كه خدا را زيباتر از همه چيز ببيند و از تمام اميال خود بگذرد تا خدا را زيباتر از تمامي زيبايي هاي دنيا ببيند، از اين رو حضرت يوسف زماني كه همه درها را بسته ديد و راه فراري نداشت، آنقدر ذوب در خدا بود كه به جز خدا هيچ زيبايي ديگري را نمي ديد و براي همين بود دربه رويش شكسته شد.

وي ادامه داد: اگر كسي به بالاترين درجه معرفت نفس برسد مي تواند حتي با يك اشاره در را بشكند و يا با يك اشاره فيض ربوبي و فيض الهي را ايجاد كند و نسبت به خانم هايي كه برهنه راه مي روند بگويد اگر شما مي دانستيد كه ديدن خدا و ذوب در خدا چقدر مزه دارد هيچ موقع برهنه راه نمي رفتيد.

حجت الاسلام والمسلمین احدي افزود: عصمت را در مجلس امام حسين(ع) بخواهيد و در چنين مجلسي عمده مديريت روي نفس است و همه بايد نفس را مديريت كنند تا به عصمت برسند.

وي ادامه داد: ما بايد از امام حسين(ع) عصمت را بخواهيم و تسليم امر امام حسين(ع) باشيم و اين در حالي است كه از ابتداي محرم تا كنون عزداري كرديم اما تسليم امر امام حسين(ع) نشديم و بي حجاب در بي حجاب خود باقي ماند و ربا خوار نيز يك شب مشكي پوش شد و بعد ادامه نداشت.

حجت الاسلام والمسلمین احدي گفت: انسان اگر به عصمت برسد بر دلهاي انسانها حكومت خواهد كرد و اگر به عصمت نمي رسد نقص و عيب از خود انسان است، بنابراين در مجلس امام حسين(ع) بايد تلاش كرد تا به مقام تسليم و عصمت رسيد چرا كه در مجلس امام حسين(ع) جبرئيل و فرشتگان حضور دارند.

وي با اشاره به اينكه، اگر به معرفت نفس برسيد عاليترين هديه را به شما خواهند داد، يادآور شد: در مجلس امام حسين(ع) بايد عاليترين هديه را خواست از اين رو اگر ما به مقامات و كمالات معنوي فكركنيم عاليترين مقامات و رشد عظيم معنويت به انسان داده خواهد شد و تكامل معنوي را درك خواهد كرد.

استاد اخلاق حوزه علميه، گفت: جوانها راه را اشتباه نروند و نماز شب و نماز صبح را ترك نكنند كه راه اهل بيت(ع) راه درستي است و راه قرآن راه حقي است كه انسان را به معرفت نفس مي رساند./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات