۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۵۳۲۸۲۹
امام جمعه موقت کاشان:

سخن خداوند با تکذیب کنندگان قیامت متفاوت است

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: برخي از كساني كه قيامت را تكذيب مي كنند ممكن است به دليل جهالت باشد كه فرمايشات خداوند با آن گروهي كه براي هموار كردن راه گناه، قيامت را تكذيب مي‌كنند متفاوت است؛ چرا يك گروهی از روي جهل و گروه ديگر از روي آگاهي قيامت را تكذيب مي‌كنند.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

 به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني در خيابان ملامحسن فيض كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير سوره مرسلات، گفت: روي سخن خداوند در اين سوره مباركه با كساني است كه قيامت را تكذيب مي‌كنند.

وي افزود: برخي از كساني كه قيامت را تكذيب مي كنند ممكن است به دليل جهالت باشد كه فرمايشات خداوند با آن گروهي كه براي هموار كردن راه گناه، قيامت را تكذيب مي‌كنند متفاوت است چرا يك گروهی از روي جهل و گروه ديگر از روي آگاهي قيامت را تكذيب مي‌كنند.

حجت الاسلام اسلامي تبار ادامه داد: خداوند در مورد فرعون و فرعونيان كه قيامت را تكذيب كردند مي فرمايد ‹‹وَجَحَدُوا بِهَا وَاسْتَيْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا›› آنها خداوند و نبوت حضرت موسي را انكار كردند در حاليكه يقين داشتند حقيقت را مي‌گويند اما براي رسيدن به قدرت و رياست دنيا انكار كردند، چرا كه اگر خداوند نبوت و قيامت را قبول مي كردند قدرت و رياست را از دست مي دادند.

وي افزود: خداوند در اين سوره مباركه چندين استدلال آورده است و در نخستين مرحله استدلال قسم مي خورد و در پايان هرمرحله اي مي فرمايد‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› ابتدا خداوند پنج قسم مي خورد و بعد در انتها مي فرمايد‹‹وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› پنج قسم كه قيامت وجود دارد و واقعيت است.

امام جمعه موقت كاشان گفت: بعد از آن نيز خداوند آنها را به گذشته تاريخ مي برد تا سرنوشت كساني كه قيامت را تكذيب كردند و مرتكب گناهان زيادي شدند تماشا كنند كه چگونه همه را نابود كرد و نابودي آنها از قدرت خداوند است.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه خداوند در مرحله سوم خلقت وجودي آنها را نشان مي دهد و در آنجا خطاب به تكذيب كنندگان مي فرمايد، اصل و ريشه خودشان را تماشا كنند از چه چيزي و چگونه خلق شده اند و خالق انسان با چنين قدرتي حتما خواهد توانست قيامت را برپا كند.

وي افزود: خداوند در مرحله چهارم دليل ديگري را براي مكذبين آورده است و آنها را به عالم جنين و چگونگي خلقت انسان مي برد و در ادامه هم به عالم خلقت مي برد كه اين موضوع در آيات انفسي و آيات آفاقي ‹‹سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ›› آمده است.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: آيات آفاقي نيز به معني افق طبيعت و عالم طبيعت از جمله ماه و خورشيد و كهكشان ها همه آيات آفاقي است و خداوند در آيات قبل توجه انسان را به آيات انفسي جلب كرد.

حجت الاسلام اسلامي تبار، گفت: خداوند در اين آيات توجه تكذيب كنندگان را به آيات آفاقي و نشانه هاي قدرت خداوند و به عالم طبيعت جلب كرده است و مي فرمايد ‹‹أَلَمْ نَجْعَلْ الأَرْضَ كِفَاتاً أَحْيَاءً وَأَمْوَاتاًوَجَعَلْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ شَامِخَاتٍ وَأَسْقَيْنَاكُمْ مَاءً فُرَاتاً وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ›› كساني كه قيامت را تكذيب مي كنند اگر به كره زمين نگاه كنند يكي از آيات الهي است.

وي افزود: خداوند مي فرمايد ‹‹أَلَمْ نَجْعَلْ الأَرْضَ كِفَاتاً›› ما زمين را مانند مادري كه فرزندان خود را دور يكديگر جمع مي كند قرار داديم و همه فرزندان به دور شمع وجود زمين قرار گرفتند، از اين رو خداوند مي فرمايد، زمين را مانند مادر برايتان قرار دادم و حركت و وسعت زمين به گونه اي كه جا براي همه وجود دارد.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: حركات زمين به گونه اي نيست كه انسان نتواند روي زمين زندگي كند و زمين به گونه اي است كه  حتي مردگان را نيز در خودش جاي داده است و ميكروب كشي مي كند و از انتشار عفونت آن جلوگيري مي‌كندتا بعد از مدتي خاك مي شود و خاك در عين حال كه خاك است اما ميكروب كش است.

وي افزود: خداوند كره زمين را ميكروب كش و به عنوان يك تصفيه خانه هميشگي و دائمي و رايگان  قرار داده است و هيچ نقص فني برايش وجود ندارد و  قرنها است فعال است و اينها مسائلي است كه فقط در قدرت خدا است و انسان نبايد بدون تفكر از كنار نعمتهاي خداوند عبور كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند مي فرمايد ‹‹أَحْيَاءً وَأَمْوَاتاًوَجَعَلْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ شَامِخَاتٍ›› يكي از جلوه هاي عظمت من بر روي كره زمين، كوه هايي استوار و پابرجا، اما در عين حال بلند قرار داديم تا زمين را نگه دارد و اين در حالي است كه كره زمين با سرعت در حال حركت است بدون اينكه انسان متوجه اين حركت باشد و خللي در زندگي انسان داشته باشد./1307/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
عالی بود
0
0