۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۲۸۴۶۰
امام جمعه موقت کاشان:

سوء مديريت ریشه تمام مشكلات كشور است

امام جمعه موقت كاشان يكي از عوامل مهم مشكلات اقتصادي كشور را سوء مديريت دانست و گفت: راز و رمز موفقيت يك كشور و ملت در داشتن تدبير و برنامه در تمامي امور به ويژه در مسائل اقتصادي است.
حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار صبح امروز در مراسم زيارت عاشورا كه  در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد، گفت: امام صادق(ع) مي فرمايد براي رسيدن به يك زندگي سالم و سعادتمندانه، نياز به پنج ويژگي است كه در صورت عدم هريك از اين پنج ويژگي، داشتن زندگي سالم و سعاتمندانه محقق نخواهد شد.

وي  از داشتن ‹‹تدبير›› در زندگي، به عنوان سومين ويژگي زندگي سالم و سعادتنمندانه بعد از داشتن دو ويژگي ‹‹وفا›› و ‹‹حيا›› نام برد و افزود: لازمه زندگي سالم و سعادتمندانه داشتن تدبير است، بنابراين تدبير همان مديريت صحيح در انجام امور است و داشتن تدبير در امور مختلف زندگي سبب خواهد شد تا انسان بعد از  انجام  هركاري نادم و پشيمان نشود.

حجت الاسلام اسلامي تبار داشتن تدبير و برنامه در تمامي امور به ويژه در مسائل اقتصادي را راز و رمز موفقيت انسان دانست و اظهار داشت: امروز با وجود مشكلات اقتصادي در جامعه اما بسياري از خانواده هايي كه با مشكلات اقتصادي روبرو هستند به دليل وضعيت اقتصادي نيست، بلكه به دليل سوء مديريت در هزينه هاي اقتصادي اين خانواده ها است.

امام جمعه موقت كاشان، ادامه داد: اين خانواده ها كه از درآمدهاي قابل توجهي نيز برخوردار هستند، اما به دليل عدم تدبير و اسراف در زندگي با مشكل روبرو هستند و از وضعيت اقتصادي گلايه دارند.

وي، تغيير غير ضروري مبلمان و دكوارسيون، تغيير غيرضروري تزئينات نماي منزل مسكوني و ديگر هزينه هايي كه در زندگي اسراف قلمداد مي شود را از جمله مسائلي دانست كه منجر به مشكلات اقتصادي درخانواده مي‌شود؛ از اين رو بسياري از خانواده به دليل عدم تدبير در هزنيه هاي زندگي با مشكلات زيادي روبرو شده اند.

حجت الاسلام اسلامي تبار داشتن تدبير را تنها در مسائل اقتصادي ندانست و گفت: براي داشتن يك زندگي سالم و سعادتمندانه در زمينه هاي اقتصادي، خانه داري، تربيت فرزندان، حتي در عبادت هم بايد تدبير داشت تا يك عبادت با كيفيت و قابل قبول داشت.

وي بر داشتن حُسن تدبير در زندگي فردي و اجتماعي تأكيد كرد و افزود: معصوم عليه السلام مي فرمايد، توفيق الهي شامل افرادي خواهد شد كه در زندگي با برنامه و با تدبير باشند تا بتوانند زندگي سالم و سعادتمندانه اي را داشته باشند.

امام جمعه موقت كاشان از واژه اقتصاد، به عنوان ميانه روي نام برد و عنوان كرد: اميرمومنان(ع) در نهج البلاغه از ميانه روي و پرهيز از افراط و تفريط به عنوان صفات متقين نام برده است؛ از اين رو براي پرهيز از افراط و تفريط در اقتصاد، هركجا كه نياز به هزينه است بايد به آن توجه شود و هركجا كه نيازي به هزينه ندارد نبايد ريالي هزينه شود.  

وي يكي از عوامل مهم مشكلات اقتصادي كشور را سوء مديريت دانست و گفت: راز و رمز موفقيت يك كشور و ملت در داشتن تدبير و برنامه در تمامي امور به ويژه در مسائل اقتصادي است.

حجت الاسلام اسلامي تبار در ادامه يكي از نعمت هاي خداوند براي بندگانش را حُسن تدبير خواند و اظهار داشت: تنها صرف داشتن سرمايه نمي تواند رمز و راز موفقيت اقتصادي افراد باشد، بلكه لازمه موفقيت در اقتصاد داشتن حُسن تدبير است كه خداوند اين نعمت را به بندگانش داده است.  

وي  همچنين، از حُسن خلق به عنوان چهارمين ويژگي براي زندگي سالم و سعادتمندانه انسان نام برد و يادآور شد: امروز براي داشتن يك زندگي سالم و سعادتمندانه نياز به اخلاق نيكو و رفتار نيكو است و اين اخلاق نيكو است كه مي تواند در برقراري ارتباط با مردم و موفقيت پايدار انسان نقش بسزایي  داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامي تبار، به دست آوردن گنج رزق و روزي را در داشتن اخلاق نيكو  و حُسن اخلاق دانست و اظهار داشت: افزايش رزق روزي در گرو داشتن اخلاق نيكو است از اين خداوند كسي را كه داراي حُسن اخلاق است دوست دارد و بهترين هديه خداوند به اين افراد، رزق و روزي است.

امام جمعه موقت كاشان، گستردگي رزق و روزي را در داشتن اخلاق نيكو دانست و افزود: انسانها موفق زيادي بودند كه به دليل نداشتن اخلاق نيكو، موفقيت خود را از دست دادند و برعكس آن، افرادي زيادي هم بودند كه به دليل داشتن حُسن اخلاق به موفقيت هاي بزرگي رسيدند./1307/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات