۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
کد خبر: ۵۲۸۴۵۷
همزمان با تاسوعای حسینی صورت می گیرد؛

پخش مستند «مشق تعزیه» از شبکه مستند سیما

مستند«مشق تعزیه» با موضوع بررسی نقش تعزیه در نمایش های سنتی ایران، شنبه ۸ مهر همزمان با تاسوعای حسینی، روی آنتن شبکه مستند سیما می رود.
تعزیه‌خوانی

عباس صالح مدرسه‌ای  کارگردان مستند«مشق تعزیه» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به جایگاه تعزیه در نمایش‌های سنتی ایران گفت: تعزیه نوعی ادای دین و احساس دلبستگی شیعیان در قبال واقعه عاشورا به‌شمار می‌رود که از زمان صفویه نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: تعزیه موضوعات گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که بزرگان سینمای ما نیز در خصوص آن فیلم ساخته‌اند و ما برای ساخت این فیلم راه‌های مختلفی را در پیش گرفتم که به نتیجه نرسید.

کارگردان مستند«نقش تعزیه» تصریح کرد: در ادامه به شخصیت محمدتقی ساده برخوردم و به نظرم رسید که از فضای عوامانه تعزیه‌خوانان فاصله گرفته و نقطه نظراتی اصلاحی برای اجرای بهتر تعزیه در ذهن دارد و همین موضوع را نیز برای ساخت این مستند دنبال کردیم.

صالح مدرسه ای خاطر نشان کرد: آنچه در نهایت مورد قضاوت بیننده قرار می‌گیرد، فیلم به نمایش در آمده است، اما بنده به‌عنوان منتقدِ شرایط فعلی تعزیه، قصد داشتم فیلمی در مورد مشکلات امروز تعزیه بسازم که در مرحله تدوین با مشورت دوستان تصمیم گرفتم نیمه پر لیوان را به نمایش بگذارم، علاوه بر اینکه حساسیت‌های موجود در این زمینه، انتقاد از نابسامانی‌ها را دشوارتر هم می‌کند.

وی با اشاره به برخی انحرافات تعزیه خاطرنشان کرد: تعزیه‌خوب اگرچه وجود دارد، اما به‌ندرت یافت می‌شود و متأسفانه تعزیه از برخی جهات به انحراف کشیده شده است و مسیر درست خود را گم کرده است، به‌عنوان مثال اگر تعزیه فعلی را با آنچه در تکیه دولت برگزار می‌شده مقایسه کنیم، می‌بینیم هیچ شباهتی به هم ندارند؛ سلایق افراد به تعزیه تزریق شده و اشعار و موسیقی آن به بیراهه می‌رود.

این کارگردان ادامه داد: کتاب‌های فراوانی در حوزه تعزیه وجود دارد که می‌تواند در ترسیم و اجرای درست فضای دراماتیک و جذاب تعزیه به‌کار گرفته شود، اما از آنها استفاده نمی‌شود و وقتی در نقاط مختلف شهر تعزیه‌ها را می‌بینیم، احساس می‌کنیم تعزیه را تخریب کرده‌اند. اما در نهایت ترجیح دادم فیلمی ساخته شود که قابل نمایش باشد و تا هر جا که می‌تواند مسائل و مشکلات این عرصه را بیان کند.

صالح مدرسه ای در پایان خاطرنشان کرد: مصطفی خلیلی راد تصویربردار، احمد وفایی تدوین، محمدحسین زارعان صدابردار صحنه، خانه هنرمندان امروز مجری طرح  هستند که در ساخت این اثر مستند که در خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده است با ما همکاری داشته اند.

گفتنی است، فیلم مستند«مشق تعزیه» شنبه 8 مهر همزمان با روز تاسوعای حسینی، ساعت 15 از  شبکه مستند سیما پخش می شود./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات