۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
کد خبر: ۵۱۷۶۳۲

اختلاف الازهر و دارالافتای مصر درباره طلاق الکترونیکی

اختلاف در صحت و بطلان طلاق الکترونیکی سبب شد تا الازهر مصر این طلاق را صحیح و در مقابل دارالافتا آن را باطل اعلام کند.
طلاق

به گزارش خبرگزاری رسا، استفتائی پیرامون صحت طلاق الکترونیکی یا طلاق از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند واتس‌آپ یا فیسبوک آتش اختلاف را به کمیته فتوای الازهر و دارالافتا کشاند تا این دو نهاد دینی مصر در وقوع یا عدم وقوع طلاق الکترونیکی فتوای مختلفی را صادر کنند.

مرکز دیده‌بان الازهر مصر تاکید کرد که طلاق به اشکال مختلف مانند شبکه‌های مجازی، تلفن همراه، ایمیل و ... واقع شده و این طلاق از نظر شرعی صحیح است.

الازهر مصر با اشاره به تفاوت طلاق با سایر عقود از جمله ازدواج خاطر نشان کرد: طلاق ایقاع و نیاز به یک رکن دارد و از این رو می‌تواند از طریق اینترنت یا تلفن همراه محقق شود اما نیازمند طلاق نامه است تا زوجه بداند که مطلقه شده است.

این مرکز دینی افزود: ضرورت ثبت طلاق و صدور طلاق نامه ارتباطی با صحت شرعی طلاق نداشته و تنها برای آن نیاز است تا اگر زوجه بخواهد بار دیگر ازدواج کند دلیل و مدرکی برای جدایی داشته باشد. بنابراین اگر مرد طلاق را انکار کند زن می‌تواند با طلاق‌نامه اثبات جدایی کند.

الازهر در این فتوا تصریح کرد که شبکه اینترنت و سایر پیام رسان‌ها مانند تلگرام یا واتس‌آپ وسایل ارتباطی جدیدی هستند و از این رو اقرار زوج مبنی بر ارسال پیام طلاق و دریافت آن از سوی زوجه نشان از وقوع طلاق به صورت صحیح دارد.

در مقابل اما کمیته فتوای دارالافتای مصر در مخالفت با نظر الازهر اظهار داشت که مساله طلاق نیازمند شنیده شدن صیغه طلاق و اطمینان از تحقق شفاهی صیغه طلاق است. مردان باید برای طلاق به مراکز و یا کمیته‌های رسمی دارالافتا مراجعه کنند.

این نهاد دینی تاکید کرد که اعتماد و توجه به پیام‌های الکترونیکی مبنی بر وقوع طلاق جایز نیست زیرا قصد و لفظ در صیغه طلاق بایستی به صورت شفاهی شنیده و بیان شود./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات