۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۵۰۵۹۱۴
آیت الله مکارم شیرازی:

ازدواج سبب انسجام جامعه انسانی و مسؤولیت پذیری افراد می شود

حضرت آ‌یت الله مکارم ازدواج را سبب انسجام جامعه انسانی دانست و گفت: افرادی که ازدواج کردند احساس مسؤولیت می کنند اما کسانی که ازدواج نکردند احساس مسؤولیت در آنان کمتر است که می تواند مشکل آفرین باشد.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان آخرین شب از لیالی قدر گفت: امیدواریم که همه به ویژه جوانان قدر امشب را بدانند، آخرین مناجات خود را با خداوند متعال انجام دهند و حوائج خود را از خدا بخواهند و تصمیم برای حرکت در مسیر حق در سال آینده بگیرند.

وی سپس در ادامه بحث خود درباره موضوعات مربوط به ازدواج و خانواده افزود: از جمله مسائلی که در اسلام بسیار به آن اهمیت داده شده مسأله ازدواج است، متأسفانه در زمانی زندگی می کنیم که شاهد کاهش ازدواج و افزایش طلاق هستیم که این موضوع یک زندگی غیر طبیعی و غیر قرآنی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام به ازدواج اهمیت زیاده داده چون سبب انسجام جامعه انسانی می شود، اظهار داشت: افرادی که ازدواج کردند احساس مسؤولیت می کنند اما کسانی که ازدواج نکردند احساس مسؤولیت در آنان کمتر است که می تواند مشکل آفرین باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) درباره اهمیت ازدواج ادامه داد: حضرت فرمودند دو رکعت نماز کسی که ازدواج کرده از عبادت کسی که شبانه روز عبادت کرده بالاتر است، در برخی روایات هم آمده یک رکعت نماز کسانی که همسر دارند معادل 70 رکعت نماز کسانی است که ازدواج نکردند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برخی از ترس هزینه های ازدواج از آن فرار می کنند، ابراز داشت: قرآن مجید می فرماید اگر انسان در حالی ازدواج کند که چیزی در بساط ندارد همین ازدواج سبب می شود که روزی های الهی به سمت آن ها رود.

وی عنوان کرد: در روایتی هم آمده که روزی به همراه همسر می آید، وقتی انسان تنها است خجالتی از کسی نمی کشد و دنبال کسب و کار رفتن یا نرفتن را آزاد می داند اما هنگامی که همسری داشته باشد احساس مسؤولیت می کند و به فعالیت، کسب و کار می پردازد؛ ازدواج مسؤولیت آفرین است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ازدواج در مسائل اجتماعی هم مسؤولیت آفرین است، کسانی که ازدواج نکردند بیشتر می توانند منشأ خطر باشند، وقتی انسان زن و فرزند داشته باشد نمی تواند آن ها را رها کرده و بعد از انجام کار خلافی فرار کند، از این رو قبول مسؤولیت، فعالیت بیشتر در زندگی، تلاش برای پیشرفت معاش و جامعه از فواید ازدواج است.

وی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) اضافه کرد: حضرت فرمود نه تنها ازدواج کردن محبوب و مطلوب به شمار می رود بلکه کمک به ازدواج دیگران هم مورد تأکید اسلام است، امام فرمود سه نفر در روز قیامت در سایه عرش خدا هستند یکی کسی است که ازدواج برادر مسلمان را فراهم کند، کسی که به برادر مسلمان کند کرده و کسی که اسرار مسلمان را پنهان و آبروی او را حفظ کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به حدیثی از رسول اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید کسی که برای فراهم کردن ازدواج برادر و خواهر مسلمان گام بردارد هر قدمی که بردارد و هرکلمه ای که بگوید ثواب یک سال عبادت که شب ها بیدار و روزها روزه باشد دارد.

وی افزود: برخی می گویند وارد شدن به این مسائل دردسر دارد که این فکر اشتباه است، انسان باید با توکل به خداوند ورود پیدا کرده  و زمینه ازدواج افراد را فراهم کند، باید از این احادیث الهام بگیریم و احساس مسؤولیت در جامعه داشته باشیم./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات