۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۵۰۴۳۲۸
دبير جامعه روحانيت كاشان:

مال و ثروت نبايد احساس بي نيازي به خدا را در انسان تقويت كند

دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: مال و ثروت و پست و مقام نبايد احساس بي نيازي به خدا را در انسان تقويت كند، بلكه هرچه بالاتر مي رويم بايد احساس وابستگي و تعلق ما به خداوند بيشتر باشد.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل  شنبه شب در مسجد امام خميني(ره) با تبريك ولادت امام حسن مجتبي(ع) در تفسير جزء 15 قرآن و آيه 32 سوره مباركه كهف، ‹‹وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً رَجُلَيْنِ جَعَلْنا لِأَحَدِهِما جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنابٍ وَ حَفَفْناهُما بِنَخْلٍ وَ جَعَلْنا بَيْنَهُما زَرْعاً›› گفت: در سوره مباركه كهف، داستان اصحاب كهف و داستان ذي القرنين و داستان دو نفر كه خداوند به يكي از اين دو نفر دو باغ سرسبز با درختان انگور و خرما كه بين آن زراعت هاي ديگرنيز بود داده بود.

وي افزود: اگر خدا به بنده اي مال و ثروت زياد مي دهد به اين معني نيست كه چنين بنده اي نزد خدا عزيز است و اگر به بنده اي كم مي دهد به اين معني نيست كه اين بنده نزد خدا ذليل است، بنابر اين نه داشتن مال و ثروت زياد نشانه خوب بودن است و نه نداشتن و تنگدستي نشانه بد بودن است.

حجت الاسلام شاه فضل، گفت: از سوي ديگر خداوند به برخي از بندگانش كه دوست دارد زياد مي دهد و به برخي ديگر كه دوست ندارد كم مي دهد، اما اين قائده كلي نيست كه هركس بيشتر داشته باشد براي خدا محبوب باشد.

وي يادآور شد: انسان هايي كه به هر دليلي وضعيت مالي آنها خوب است، نبايد به دليل داشتن مال و ثروت كوچكترين فخرفروشي داشته باشند و حتي نبايد در ذهن خود اينگونه تصور كند كه برتر از ديگران است، بنابراين حس خودبرتربيني نبايد در انسان وجود داشته باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان با اشاره به اينكه انسان بايد متوجه باشد كه مال و ثروت و هر آنچه كه دارد در حال نابودي است و باقي نيست، اظهار داشت: اميرمؤمنان(ع) مي فرمايد اگر حكومت و قدرت و پست و مقام ماندني بود به تو نمي رسيد و همين كه به تو رسيده است بيانگر اين است كه ماندني نيست.

حجت الاسلام شاه فضل ادامه داد: انسان در دنياي فاني هيچگاه نبايد به مال و منال و قدرت و جايگاه خود تكيه كند، چرا كه برخي از بندگان خدا همين كه وضعيت مالي آنها بهتر مي شود خدا را فراموش مي‌كنند، از اين رو بايد مراقب بود كه مال و ثروت و زن و فرزند و سلامتي هرلحظه در معرض تهديد و نابودي هستند.

به گفته وي، هنر انسان اين است كه در اوج دارايي بيشتر به خدا التماس كند و به خدا نزديك تر شود، بنابراين بايد به جايگاهي رسيديم كه هرچه خدا بيشتر به ما مي دهد، بيشتر به خدا نزديك تر شويم.

دبير جامعه روحانيت كاشان عنوان كرد: مال و ثروت و پست و مقام نبايد احساس بي نيازي به خدا را در افراد تقويت كند، بلكه هرچه بالاتر مي رويم بايد احساس وابستگي و تعلق ما به خداوند بيشتر باشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امام حسن مجتبي(ع) مي فرمايد، كسي كه دنبال مال دنيا است بايد بداند كه در اموال حلال حساب و كتاب است و بايد پاسخگو باشد كه  از كجا آورده و هزينه كرده است، اما اگر حرام باشد مجازات دارد.

به گفته وي، انسان هميشه بايد يك نگاه به مال و ثروت خود و يك نگاه به قيامت خود داشته باشد، بنابراين خداوند انسان را در لابلاي جزء 15  قرآن به ياد معاد انداخته است كه اگر همه دنيا را هم داشته باشيد باز هم معاد و حساب و كتابي نيز وجود دارد.

وي افزود: آيه 39 سوره مباركه كهف توصيه مي كند انسانها هر زمان كه به دارايي و پست و مقام خود نگاه مي كنند بگويند ‹‹ماشاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ›› بنابراين انسان بايد متوجه باشد آنچه را كه دارد خداوند به او داده است و بدون خدا نمي توانسته كسب مال و ثروت و پست و مقام و زن و فرزند و سلامتي داشته باشد و بايد سپاسگزار خدا باشد.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: اگر انسان اين عبارت را هميشه در زندگي خودش زمزمه كند و حواس او باشد كه چه حرفي را بر زبان مي آورد، چنين انساني به مرور  از غرور و خودخواهي‌اش كاسته خواهد شد، از اين رو اين آيه توصيه مي‌كند انسان براي داشتن تمامي نعمتهايي كه خداوند به او داده است‹‹ماشاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ›› بگويد.

حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: اگر برخي دارايي زياد دارند و نسبت به ديگران تكبر و غرور دارند، نبايد مأيوس شد چرا ديگران دارند و او ندارد، چرا كه خداوند به وقت خودش به سراغ آنها خواهد رفت، از اين رو خداوند به همه بندگانش تذكر مي‌دهد كه بندگان مغرور  و متكبر، ابتدا نتيجه غرور و تكبر خود را در دنيا مي بينند و سپس از دنيا مي روند./1307/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات