۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۰۱۶۲۸
استاد درس خارج حوزه:

صبر در برابر سختی ها انسان را به کمال می رساند

حجت‌الاسلام فاطمی با بیان اینکه صبر در برابر سختی ها انسان را به کمال می رساند، گفت: ایمان مبتنی بر صبر است، باید بکوشیم تا با صبر در راه خدا، روز به روز بر درجات کمال خود بیفزاییم.
حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که ظهر امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه مؤمن خودش را از رذائل اخلاقی پاک و مزین به اخلاق قرآنی کند، گفت:‌ اخلاق سبب تمایز انسان از حیوانات می‌شود؛ در بسیاری از آیات قرآن کریم در مورد صفات پسندیده و شایسته بندگان صالح سخن به میان آمده است.

علاوه بر قرائت قرآن کریم به درک مفهوم آن هم بپردازیم

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با بیان اینکه ماه رمضان، ماه بهار قرآن است، اظهار داشت: ختم قرآن کریم در این ماه ثواب بسیاری دارد و اگر این توفیق توأمان با درک مفهومی و یا حداقل فهم ترجمه قرآن کریم باشد، از اجر و قرب بیشتری بهره‌مند خواهد شد.

وی به آیه 18 آل عمران اشاره کرد و ادامه داد: خداوند از حال همه بندگان خود اعم از صالحان، صادقان، امانت‌داران و گنهکاران آگاه است؛ بنابراین انسا ن‌ها باید اعمال خود را خالص و بی‌آلایش کرده و به درگاه او روانه دارند تا مورد قبول واقع شود.

صبر، اساسی ترین عامل تعالی و رشد معنوی ابوذر غفاری

حجت‌الاسلام فاطمی با بیان بخشی از زندگانی ابوذر غفاری از صحابه پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: ایشان روزی در خانه نشسته بودند، در خانه را زدند، رفت تا در را باز کند، مشاهده کرد دو کیسه اشرفی از درهم و دینار از سوی عثمان برایش آورده‌اند تا از مواضع خود بازنشیند؛ ایشان آنها را قبول نکرد.

وی افزود: یکی از مشکلات عثمان این بود که ابوذر غفاری با تمام وجود در مقابل غارتگری هایش ایستاده بود؛ با توجه به روایات پیامبر اکرم(ص) درباره ابوذر غفاری در می‌یابیم که ایشان مدال سرافرازی صداقت را دارا است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه تطمیع عثمانی‌ها در ابوذر غفاری هیچگونه اثری نداشت، بیان کرد: امیرمؤمنان(ع) فرمودند «به خدا سوگند زمانی به ابوذر هدایای ویژه ارسال می‌کردند که او و اهل و عیالش نانی برای خوردن نداشتند، اما با صبر خود را کنترل و ایمانش را حفظ کرد».

پنج ویژگی مؤمنان حقیقی

حجت‌الاسلام فاطمی با اشاره به آیه 17 آل عمران «الصَّابِرِينَ‌ وَ الصَّادِقِينَ‌ وَ الْقَانِتِينَ‌ وَ الْمُنْفِقِينَ‌ وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ‌ بِالْأَسْحَارِ» ابراز داشت: در این آیه به پنج ویژگی از ویژگی‌های مؤمنان راستین اشاره شده است؛ وجه اینکه صبر بر همه مقدم شده است این است که «صبر» زمینه‌ساز و منشأ همه فضیلت‌ها است و همه خیرات و برکات بر آن مبتنی می‌شود.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، انفاق کردن بدون صبر امکان نخواهد داشت، چراکه شخصی که مالی را با سختی بدست می آورد، نمی‌تواند به راحتی آن را در اختیار شخص دیگری قرار دهد، اما صبر پیشگان می‌دانند که این مال در حقیقت از دستشان نرفته و قرار است که اثر آن را در قیامت ببینند.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ضروری است یک مؤمن در ماه رمضان تلاش کند تا گوهر گرانبهای صبر را بدست بیاورد، گفت:‌ باید روز به روز از خودمان سؤال کنیم که در ماه مبارک رمضان چه مقدار به این گوهر گرانقدر نزدیک شده ایم.

وی با بیان اینکه صبر در برابر سختی‌ها، مصیبت‌ها و غضب ها بر درجه کمال انسانی می‌افزاید، اظهار داشت:‌ سلمان فارسی مدتی محضر پیامبر اکرم(ص) را درک کرد و از چراغ نور افشان هدایت نبوی بهره‌مند شد، تا جایی که از سوی حضرت(ص)، سلمان محمدی نامیده شد و ایشان را از اهل بیت(ع) خواندند.

حجت‌الاسلام فاطمی با اشاره به اینکه سلمان سرآمد اصحاب پیامبر اکرم(ص) بود، عنوان کرد: ایشان در دارا بودن فضایل قرآنی پیشتاز بود که یکی از آنها «صبر» است؛‌ در زمانی که سلمان فارسی، فرماندار مدائن بود، روزی از یک کوچه می‌گذشت، چند جوان به ایشان جسارت کردند و محاسن سفید ایشان را به «دُم سگ» تشبیه کردند، اما ایشان در نهایت بردباری به آن جوانان فرمود «پسرم ما راهی در پیش داریم و باید از صراط گذر کنیم؛ حال اگر این محاسن بتواند از صراط عبور کند، از دم سگ بهتر و اگر نتوانست از آن هم پست تر است؛ سپس آنها را دعا کرد و سبب هدایتشان شد و رفت».

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم یادآور شد: ثمره ماه مبارک رمضان این است که فضیلت‌های فراموش شده همانند صبر و سایر صفات را به قلب و جانمان وارد کرده و بکوشیم تا روز به روز بر آن افزوده شود.

عدم صبر، پایه و اساس بسیاری از طلاق‌ها

وی عدم وجود صبر را یکی از عوامل فروپاشی نظام خانواده و افزایش طلاق خواند و ابراز داشت: درصد مشکلات خانوادگی و آمار طلاق بسیار نگران کننده است و همه آن برای این است که فرهنگ گذشت و فداکاری در جامعه رو به افول نهاده است.

حجت‌الاسلام فاطمی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به روایات درمی یابیم که خداوند برای کسانی که در مقابل مصائب صبر پیشه می‌کند، اجر هزار شهید را در نظر گرفته است؛ بنابراین همه ما باید بدانیم که ایمان مبتنی بر صبر است و همچنین بکوشیم تا با صبر در راه خداوند، روز به روز بر درجات کمال خود بیفزاییم./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات