۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۵۰۰۹۵۸

انتقاد شدید نماینده آیت الله سیستانی از عادات و رسوم غلط رایج میان عشائر

نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خطبه‎های نماز جمعه از عادات و رسوم غلط رایج میان عشائر به شدت انتقاد کرد.
حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس عباسی در خطبه‎های نماز جمعه این هفته که در صحن مطهر امام حسین (ع) در کربلا برگزار شد، با اشاره به نقش عشائر در جامعه گفت: برخی از عشائر از صفات پسندیده و نیکی نظیر شجاعت و کرامت برخوردار هستند. برخی از عشائر در جهان جمعیتی بیش از 500هزار تن دارند که به نسبت کشورهای کوچک جمعیت قابل توجهی است بنابراین دولتمردان باید از این فرصت به نحو احسن بهره ببرند.

حجت الاسلام صافی با بیان اینکه جامعه جدید عراق در حالی پس از حکومت سابق شکل گرفت که این کشور با مشکلاتی نظیر فاصله طبقاتی دست و پنجه نرم می‎کند، تصریح کرد: برخی از عادات و رسوم‎های غلط به صورت افراطی در جامعه رشد پیدا کرده به طوری که رفتارهای برخی از عشائر نظیر تهدید به قتل پزشک پس از فوت بیمار به خطری علیه جامعه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: پزشک اگر در صورت مرگ بیمار مقصر باشد باید دیه پرداخت کند بنابراین تعطیلی مطب و تهدید به قتل اقدامی بسیار اشتباه است و منجر به مهاجرت پزشکان می‎‎شود.

نماینده حضرت آیت الله سیستانی یکی دیگر از آداب و رسوم غلط عشائر را تهدید معلمان و استادان دانست و اظهار داشت: معلم و استادان از ترس عشایر اجازه بازخواست نسبت به عدم تحصیل دانش آموز را ندارد بنابراین دانش آموز بی سواد رشد می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: تعصب‎های موجود میان برخی از عشائر موجب حل مشکلات از راه غیر شرعی شده است. عشائر باید نسبت به مشکلات احساس مسؤولیت داشته باشند و اقدامی که منجر به بزرگ‎تر شدن مشکلات می‎شود را انجام ندهند./994/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات