۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶
کد خبر: ۴۸۱۸۹۴

کتاب سیمای جمعه گزاران در بازار نشر

کتاب سیمای جمعه گزاران از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.
کتاب سیمای جمعه گزاران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب سیمای جمعه گزاران نوشته آیت الله احمد بهشتی در سال 1395 از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: «یکی از برکات انقلاب اسلامی، احیای نماز جمعه است. قبل از پیروزی انقلاب، نماز جمعه مهجور بود و احیانا کسانی از سوی سلطان فاسق منصوب می شدند که آن هم تشریفات بود. در این میان برخی از علما احساس تکلیف شرعی می کردند و نمازجمعه می گزاردند.

اکنون در تمام بلاد اسلامی نمازهای باشکوه جمعه به امامت افراد موجهی که از جانب سلطان عادل منصوب شده اند، برگزار می شود. مبنا و اساس وجوب نماز جمعه، آیه های 9، 10 و 11 سوره مبارکه جمعه است.

ممکن است کسی گمان کند که سوره جمعه به سبب همان سه آیه، سوره جمعه نامیده شده و هشت ایه نخستین آن ربطی به نماز جمعه ندارد؛ ولی به عقیده نگارنده، تمام یازده آیه آن، مربوط به نمازجمعه است و اصولا سوره جمعه متعلق به روز جمعه و جزئی از نماز جمعه است.

امام صادق علیه السلام فرمود: لازم است هر مؤمن شیعه ایع در شب های جمعه، سوره جمعه و اعلی و ظهر جمعه، سوره جمعه و مافقین بخواند و هر گاه چنین کند، گویی عمل پیامبر خدا صلی الله علیه و آله را انجام داده و بر خداست که پاداش او را بهشت قرا دهد».

در بخشی از کتاب آمده است: «نخستین نمازجمعه را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در میان قبیله بنی سالم در بین راه قبا به مدینه، برگزار کرد.

در آن جا پیامبر قبل از خواندن نماز به ایراد خطبه پرداخت و پس از شهادت بر یگانگی خداوند و رسالت خویش مردم را موعظه کرد و با سفارش اکید به تقوا و پرهیزکاری مطالبی را که عمل به آنها تأمین کننده سعادت دنیا و آخرت است، متذکر شد. از این رو شرط انعقاد نماز جمعه، ایراد خطبه است».

این کتاب دربردارنده مطالبی همچون «معرفی سوره جمعه»، «تسبیح و تنزیه عام»، «فلسفه بعث»، «فضل بیکران الهی»، «چارپایان بی خرد»، «پیامی به یهودیان پرمدّعا»، «ستمکار کجا و آروزی مرگ کجا؟»، «پیامی دیگر»، «پیش به سوی نماز جمعه»، «عبادت، کار و ذکر» و «توبیخ و هشدار» است.

نماز جمعه یکی از عبادت های بزرگ اسلامی است که در قرآن و روایات، تأکید زیادی بر آن شده است.

سورهٔ جمعه، زیباترین آیات را در این باره دارد که طیّ یازده آیه، به تفصیل، نماز جمعه و سیمای جمعه گزاران و وظایف آن ها را بیان کرده است.

برخی می پندارند که فقط آیات نه تا یازده این سوره مربوط به عبادت جمعه است، اما مؤلف در اثر حاضر به طرز زیبایی، ارتباط و همبستگی همهٔ آیات این سوره را با نماز جمعه و وظایف جمعه گزاران شرح داده است.

کتاب سیمای جمعه گزاران نوشته آیت الله احمد بهشتی در سال 1395 با شمارگان 1100 جلد و به قیمت 6000 تومان در 96 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات