۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۴۸۰۱۵۲
از سوی انتشارات دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت؛

کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار» به چاپ چهارم رسید

کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار» نوشته محمد ابراهیم نژاد با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان از سوی انتشارات دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم‌السلام) به چاپ چهارم رسید.
کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار» نوشته محمد ابراهیم نژاد با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان از سوی انتشارات دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم‌السلام) به چاپ چهارم رسید.

بر اساس این گزارش، این کتاب از یک دیباچه و مقدمه و 28 عنوان تشکیل شده که مهم‌ترین این عناوین بدین شرح است:

ابومصعب زرقاوی کیست؟، ورود زرقاوی به عراق و حمله آمریکا به آن، تأسیس القاعده عراق و فجایع آن، رهبری ابوبکر بغدادی، جنگ در سوریه و تأسیس داعش، اعلان خلافت از سوی داعش، دلایل خلافت بغدادی از سوی داعش، واکنش به خلافت ابوبکر بغدادی، یاران اروپایی داعش، منابع مالی داعش، بیانیه دولت اسلامی عراق، موضع داعش در قبال شیعیان و ایران، موضع داعش درباره مسیحیان، موضع داعش در قبال کردها و تحلیلی بر مواض داعش.

در مقدمه این کتاب می‌خوانید: با حمله آمریکا به عراق در سال 2003 به بهانه مبارزه با تروریسم، شاخه القاعده در عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی فعال شد و عملیات انتحاری بسیاری در آن‌جا به وقوع پیوست.

بمب‌گذاری در اماکن عمومی، قتل و خشونت به اسم اسلام و مبارزه با آمریکا، از مهم‌ترین فعالیت‌های شاخه‌ القاعده در عراق بود. ابومصعب زرقاوی از 2003 تا 2006، رهبر القاعده بود و عدو قریب(دشمن اصلی) خود را شیعیان می‌دانست و مهم‌ترین هدف خود را مبارزه با دولت شیعی عراق معرفی کرده بود.

وی در سال 2006 در بمباران مواضع القاعده کشته شد. چند ماه بعد از کشته شدن او، القاعده عراق به دولت اسلامی عراق تبدیل شد و ابوعمر بغدادی رهبری این گروه را به‌ عهده گرفت؛ اما با تدوین قانون اساسی و بهبود وضعیت سیاسی عراق و فقدان رهبری کاریزما، مثل زرقاوی، فعالیت‌های القاعده عراق کمرنگ شد تا این‌که در سال 2010 با کشته شدن ابوعمر و روی کار آمدن ابوبکر بغدادی و هم‌زمان شدن آن با جنگ داخلی سوریه، زمینه فعالی‌های تروریستی این گروه گسترش یافت.

با فتوای جهاد ایمن الظواهری القاعده مبنی بر حضور القاعده در سوریه و همچنین تبلیغات و کمک غرب و برخی از کشور‌های منطقه باعث شد القاعده عراق به سوریه عزیمت کرده، مناطق شرقی و شمالی سوریه از جمله شهر رقّه را به تصرف درآورد و اقتدار دولت قانونی بشار اسد بر این مناطق را تضعیف کند.

اجتماع القاعده در سوریه دیری نپایید که به اختلافاتت داخلی میان گروه‌های مختلف القاعده در سوریه انجامید و القاعده عراق، به رهبری ابوبکر البغدادی، با جبهة‌النصرة درگیر شد و افراد بسیار از هردو طرف به دست یکدیگر به هلاکت رسیدند.

اختلافات القاعده عراق با القاعده سوریه(جبهة‌انصرة) بالا گرفت و به حکمیت ایمن‌الظواهری، رهبر القاعده جهان منجر شد. ایمن‌الظواهری رأی خود را به نفع القاعده سوریه(جبهة‌النصرة) صادر کرد و به ابوبکر‌البغدادی دستور داد تا به خاک عراق برگردد وگرنه، در سوریه باید به فرامین جبهة‌انصرة گوش فرا دهد.

رأی رهبر القاعده جهان به مذاق رهبر داعش خوش نیامد و وی بیعت خود را با ایمن‌الظواهری نقض و اظهار کرد که رهبری به غیر اسامه بن‌لادن نمی‌شناسد. این‌چنین بود که وی از گروه القاعده جهانی خارج شد و گروه داعش، مخفف «دولت اسلامی عراق و شام» را تأسیس کرد تا به بقیه بفهماند، شام از مناطق تحت نفوذ داعش است و آنان دیگر در بیعت ایمن‌الظواهری نیستند.

با خروج عملی داعش از بیعت القاعده، ابوبکر البغدادی پا را از یک دولت کوچک‌تر فراتر نهاد و ادعای خلافت اسلمی کرد و خود را خلیفه مسلمین نامید. در تبلیغات داعش، از وی با عنوان «ابوبکر‌ الحسینی القریشی البغدادی» نام برده می‌شود تا یاد‌آور حدیث معروف «خلفاء امتی اثناعشر، کلهم من قریش» باشد؛ اما این پرسش پیش می‌آید که آیا ابوبکر البغدادی خود را دوازدهمین خلیفه، یعنی مهدی موعود می‌داند؟ باید منتظر وقایع بعدی بود.

برای شناخت داعش باید القاعده را شناخت و شناخت القاعده بدون شناخت سلفیه جهادی ممکن نیست. سلفیه جهادی در دهه هفتاد قرن بیستم در مصر ظهور یافت و با تفسیر خاص از جاهلیت و جهاد، گروه‌های تکفیری متعددی از دل آن بیرون آمدند.

رهبران فکری مورد توجه داعش عبارتند از: ابن تیمیه، محمد‌بن عبد‌الوهاب، سید قطب، سید امام (عبدالقادر عبدالعزیز)، عبدالله عزّام، اسامه بن‌لادن و ابومصعب زرقاوی و از مفتیان اخیر داعش می‌توان به ابوهمام اثری و ابومنذر شنقیطی نام برد.

به گفته ابومصعب سوری بنیان فکری سلفیه جهادی متشکل است از: اصولی از اندیشه اخوان‌المسلمین + شیوه جنبشی سیده قطب + فقه سیاسی ابن تیمیه و مکتب سلفیه + میراث فقهی عقیدتی دعوت وهابی.

با مراجعه به عقیده‌نامه رسمی داعش و همچنین با توجه به کتاب‌های منتشر شده از سوی داعش هم‌چون الدولة‌النبویة، اعلام الانام بمیلاد دولة‌الاسلام، عقیدتنا و منهجنا و جزوات چند صفحه‌ای داعش در مورد تخریب قبور، زیارت عاشورا، معنای لااله‌الا‌الله، دموکراسی و سخنرانی‌های رهبران داعش از گذشته تا کنون مانندزرقاوی، ابوعمرالبغدادی، ابوبکر‌البغدادی و ابومحمدعدنانی کاملاً این گفته ابومصعب سوری ثابت می‌شود.

در تمام مناطق تحت تصرف داعش در سوریه و عراق، عبارتی از ابن تیمیه خودنمایی می‌کند: «قوام‌ الدین بکتاب یهدی و بسیف ینصر»؛ یعنی پایداری دین به قرآن هدایت‌گر و به شمشیری است که آن دین را یاری می‌کند.

داعش برای نشان دادن تفکرات سلفی خود، نواقض الاسلام محمد‌بن‌ عبدالوهاب را برد در و دیوار مناطق اشغالی نصب کرده، به تخریب قبور اولیای الهی پرداخته و پیروی از سید قطب، جهاد مسلحانه (بسیف ینصر) را اصل اساسی خود می‌داند و بیا‌نیه‌های زرقاوی که شیعه را دشمن اصلی خود معرفی می کند، نصب‌العین رفتار خود قرار داده است.

آن‌چه در پی می‌آید رساله‌ای مختصر در باب تاریخ و عقاید القاعده عراق است که به تازگی، نام دولت خود خوانده اسلامی عراق و شام (داعش) را بر خود نهاده است؛ بنابراین، نخست به ابومصعب زرقاوی و نقش آن در تأسیس القاعده عراق و تأثیر وی بر آرا و افکار داعش پرداخته و در ادامه، مهم‌ترین افکار داعش را واکاوی می‌کنیم تا این گروه تکفیری را بهتر بشناسیم.

همچنین در بخش موضع داعش در قبال شیعیان و ایران آمده است: زرقاوی به عنوان رهبر کاریزمای داعش، پس از تشکیل «القاعده فی بلاد‌الرافدین»، دشمن اول خود را شیعیان نامید و رسماً شیعه را خائن و منافق معرفی کرد.

عموم شیعیان را تکفیر کرد و کشتن تمامی آن‌ها را جایز شمرد. زرقاوی در رساله منسوب به او با نام «هل اتاک حدیث الرافضه» تأسیس شیعه را به دست عبدالله بن سبأ یهودی دانست که به هدف تفرقه میان امت اسلام علیه خلیفه وقت قیام کرد و در نهایت به کشته شدن عثمان منجر شد و پیروان او را شیعه نامیدند.

زرقاوی در این رساله به بررسی عملکرد تمامی گرایش‌های شیعی (دوازده امامی، زیدیه، اسماعیلی و دیگر فرقه‌های شیعه) در طول تاریخ در برابر اهل سنت پرداخته، با نسبت دادن افترائات و تهمت‌های بسیار به شیعیان، بهائیت را نیز از فرقه‌های شیعه معرفی می‌کند.

زرقاوی در این رساله، به زعم خود، با بیانی از آیات قرآن و سنت نبوی و همچنین ارائه فتواهایی از علمای گذشته اهل سنت، قائل به تکفیر تمامی شیعیان شده است. وی با استناد به منابع تاریخی ضعیف و بی سند، شیعه را در طول تاریخ هم‌پیمان یهود و نصاری معرفی می‌کند که همیشه با هم‌پیمانی یهود و نصاری، به دنبال نابودی اهل سنت بوده است و در ظاهر، ادعای وحدت با اهل سنت می‌کند و در باطن، اهل سنت را دشمن اصلی خود می‌داند؛ لذا وحدت میان شیعه و اهل سنت هرگز ممکن نیست.

زرقاوی همچنین، در این رساله، با استناد به احادیث ضعیف، شیعیان را حتی دشمن اهل‌بیت(علیهم‌السلام) معرفی می‌کند و عامل قتل امام حسین(علیه‌السلام) را شیعیان معرفی می‌کند که با خدعه، او را به کوفه دعوت کردند و سپس او را به قتل رساندندو این قتل را به گردن اهل سنت انداختند.

این عملکرد زرقاوی کاملاً برخلاف سیاست‌های شاخه اصلی القاعده بود که از اختلافات مذهبی پرهیز می‌کرد.

زرقاوی با ادعای اینکه شیعیان برای از بین بردن اهل سنت عراق برنامه‌ای دارند، کشتار شیعیان را برای مراقبت از خود و مساجد سنی توجیه می‌کرد و می‌گفت اگر شیعیان را نکشیم، روحانیون، معلمان، پزشکان و کارشناسان اهل سنت به دست آن‌ها کشته می‌شوند.

او ادعا کرد زنان سنی ربوده شده‌اند و پلیس شیعه به زنان اهل سنت در ابوغریب تجاوز کرده است. زرقاوی پا را فراتر از تهدید گذاشت و در بیانیه سال 2005 اعلام «جنگ تمام عیار» علیه شیعیان کرد. در این بیانیه آمده است:

این یک فراخوان به تمام سنی‌ها در عراق است: از خواب بیدار شوید و از بی‌اعتنایی بپرهیزید. برای مدت طولانی خواب بوده‌اید. چرخ‌های جنگ برای نابودی اهل سنت در حرکتند و متوقف نخواهند شد. این چرخ به خانه هریک از شما می‌رسد.

سازمان القاعده در بین‌النهرین چنین تصمیم گرفته است؛ زیرا دولت نوادگان ابن علقمی و نوکران صلیبیون یک جنگ تمام عیار علیه اهل سنت به را انداخته‌اند. این سازمان تصمیم گرفته است یک جنگ تمام عیار علیه شیعیان رافضی در سراسر عراق و در هر کجا که ممکن باشد، راه بیندازد.

ابوعمر بغدادی نیز، در سخنرانی سال 2007 خود با عنوان «إن تتهوا فهو خیر لکم» با خطاب قرار دادن شیعیان بیان داشت: «به دلیل اینکه در کنار کافر اشغال‌گر ایستاده‌اید، پس کفرتان بیشتر شده و از دین جدا شده‌اید تا جایی که فرزندان عشایر اصیل ابزار دست فرس [ایرانیان] و پیروان آن‌ها از گروه‌های کافر و مرتد شده‌اند و این لکه ننگی بر پیشانی شما در تاریخ است. این عادت شما در طول تاریخ است که دشمنان خدا علیه اهل سنت را دوست می‌دارید.»

ابوهمر البغدادی با خطاب قرار دادن ایرانیان به عنوان فرزندان ابن علقمی خائن و نسبت دادن ریشه شیعه به عبدالله بن سبأ یهودی، ایرانیان را به خراب کردن ده‌ها مسجد اهل سنت در ایران و کشتن بسیاری از سران اهل سنت و وجود مشکلات آموزشی برای تمامی اهل سنت، متهم کرده است.

در جواب ابوعمر البغدادی و داعشی‌ها باید گفت: مساجد و طلاب اهل سنت در ایران نسبت به جمعشان بیشتر از مساجد و طلاب شیعه است. بغدادی در ادامه، ایران را به کشتن نیروهای طالبان و القاعده در افغانستان در زمان جنگ با شوروی متهم می‌کند و در نهایت، ایران را از دخالت مستقیم و غیر مستقیم در عراق منع کرده، می‌گوید: «ایران نباید هیچ‌گونه حمایتی از روافض [شیعیان] عراق انجام دهد.

در صورت ادامه حمایت‌ها جنگ شدیدی برپا خواهد شد که هیچ‌ یک از شما باقی نخواهد ماند و هیچ بقعه‌ای که مربوط به مجوس باشد، نه در ایران و نه در دیگر کشورها باقی نخواهیم گذاشت. لذا به تمامی تجار اهل سنت در ایران و سایر کشورها هشدار می‌دهیم که از تجارت با روافض بپرهیزند.»

او در پایان از اهل سنت ایران می‌خواهد تا در برابر حکومت ایران قیام کنند تا مورد حمایت القاعده عراق قرار گیرند.

گفتنی است، کتاب «داعش؛ بررسی انتقادی تاریخ و افکار» نوشته محمد ابراهیم نژاد با همکاری حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان با شمارگان 5000نسخه و قیمت 4000 تومان در 84 صفحه از سوی انتشارات دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(علیهم‌السلام) به چاپ چهارم رسید./841/ن600/ق

ارسال نظرات