۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۴۷۶۴۷۶
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضرورت تحقق جهاد فرهنگی در زمینه حفظ محیط زیست

حجت الاسلام حسینی در نشست تخصصی اهمیت حفاظت از محیط زیست در اسلام گفت: باغداری و سرسبزی شهرهای اسلامی و در واقع فرهنگ سازی برای حفظ محیط زیست از زمان اهل بیت(ع) آغاز شد.
حجت الاسلام سید علی حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست تخصصی اهمیت حفاظت از محیط زیست در اسلام «آب، خاک و هوا» عصر امروز در سالن کنفرانس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی قم از سوی «مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت» و «مرکز هدایت و حمایت سازمان بسیج مهندسین کشاورزی» با ارائه حجت الاسلام سید علی حسینی برگزار شد.

عضو هیأت علمی مرکز هدایت و حمایت سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور با بیان این که در مرتبه نخست باید به این نکته توجه کرد که آلودگی مصداق فساد است، گفت: طبق نظر مفسران شیعه، دو نکته مهم درباره آیه «ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس» وجود دارد؛ نظر اول معتقد است که این آیه در آخرالزمان جلوه می کند و دوم این که فساد، اعم از فساد اجتماعی است.

وی با اشاره به آیه «و اذا تولی سعی فی الارض لیفسد فیها و یهلک الحرث و النسل و الله لا یحب الفساد» اظهار داشت: این آیه نشان می دهد که عامل اصلی فساد، رذیلت ها و گناهان مردم است؛ با توجه به این که انسان ها از گیاهان و حیوانات تغذیه می کنند، زمانی که گیاهان و حیوانات از بین بروند، انسان هم از بین خواهد رفت.

کارشناس و فعال محیط زیست حوزه علمیه قم بیان داشت: رسول خدا(ص) و امام علی(ع) برای حل مشکلات محیط زیست گام هایی برداشتند؛ باغ هایی که اهل بیت(ع) ایجاد کردند و چاه هایی که از سوی امام علی(ع) حفر شد، مدینه را به بهشت تبدیل کرد؛ باغداری و سرسبزی شهرهای اسلامی از زمان اهل بیت(ع) ایجاد شد.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: اهل بیت(ع) با این کارشان اهمیت این مسأله را برای مردم جا انداختند و به تعبیر دیگری فرهنگ سازی کردند؛ امروزه به این فرهنگ سازی، جهاد فرهنگی هم می گویند؛ نکته دوم اهمیت دادن دولت و حکومت به مسأله محیط زیست بود؛ در عصر حاضر هم صدا و سیما، وزارتخانه ها و به تعبیر جامع، قوای سه گانه و قوای نظامی و انتظامی باید به این مهم بپردازند.

حجت الاسلام حسینی گفت: متأسفانه امروزه بودجه محیط زیست از نهادهای یک وزارتخانه هم کمتر است و این بودجه به اندازه ای است که فقط مصرف حقوق کارکنان این اداره می شود.

وی با بیان این که قانون گذاری مهمترین اصل در محیط زیست است، تصریح کرد: قوای سه گانه باید از محیط زیست حمایت مطلق داشته باشند؛ دولت باید از دستگاه های مربوطه حمایت مالی کند و با برداشتن موانع سر راه فعالان فرهنگی در آموزش و پرورش و دانشگاه ها، زمینه سازی های لازم را انجام دهد.

عضو هیأت علمی مرکز هدایت و حمایت سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور افزود: از دیگر وظایف دولت در زمینه محیط زیست، تأکید بر اصلاح سمت و سوی دولت و رسانه ها و همچنین کنترل کامل واردات سخت افزاری و نرم افزاری است؛ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای متوجه کردن اذهان عمومی نسبت به مسائل محیط زیست و حفظ آن بسیار ضعیف عمل می کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که در تعالیم اسلامی مسأله آلودگی را نمی توان از بقیه مسائل جدا دانست، گفت: زندگی انسان و شکوفایی طبیعت، حلقه های متعدد به هم پیوسته یک زنجیره است که همواره به هم در ارتباط هستند.

کارشناس و فعال محیط زیست حوزه علمیه قم پیشگیری را راهبرد اساسی برای جلوگیری از آلودگی هوا دانست و بیان داشت: یکی از موارد مهم پیشگیری، کاشت درختان متعدد و متناسب با مکان مورد نظربرای پاکسازی هوا است.

حجت الاسلام حسینی اظهار داشت: قسط و عدالت و ظلم نکردن که بارها در قرآن کریم تأکید شده، از مهمترین اقدامات پیشگیرانه است؛ در واقع هر انسان باید با انجام اعمال درست مانع از آلودگی هوا و ظلم به دیگران شود.

وی در پایان با اشاره به قاعده لاضرر و لاضرار، گفت: این قاعده مسأله دیگری در زمینه پیشگیری از آلودگی هوا است و بر این اصل تأکید دارد که هیچ کس حق ندارد بر شخص دیگری ضرری وارد کند؛ باید تلاش شود که همچون گذشته، شهرهای ایران محصور در درختان و گیاهان باشند./840/پ202/ج

ارسال نظرات