۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۴۶۴۰۳۲
دبير جامعه روحانيت كاشان:

تقرب ما به پيامبر و اهل بيت تقرب فيزيكي نيست بلکه معنوي است

دبير جامعه روحانيت شهرستان كاشان گفت: تقرب ما به پيامبراكرم(ص) و تقريب به اهل بيت(ع) تقرب فيزيكي نيست، بلكه تقرب معنوي است به اين معني كه اخلاق ما شبيه اخلاق پيامبر اكرم باشد و اين در حالي است كه بسياري نزديك به پيامبراكرم(ص) بودند اما جنايتكارترين و دورترين افراد به پيامبراكرم(ص) بودند.
حجت الاسلام عليرضا شاه فضل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در جلسه تفسير قرآن مسجد امام خميني(ره) خيابان ملامحسن فيض كاشاني با تسليت رحلت پيامبر اكرم(ص) و  شهادت امام  حسن مجتبي(ع) و امام رضا(ع) با بيان اينكه پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد، من مبعوث شدم تا مكارم اخلاق را تمام كنم، گفت: يك دعا از امام سجاد(ع) با عنوان دعاي مكارم الاخلاق كه توصيه مي شود حتي براي يك بار هم كه شده در عمر خود اين دعا را بخوانند.

وي افزود: شايسته نيست اين همه  وقت براي مطالعه كتاب و تماشاي فيلم و سريال اختصاص مي دهيم اما از دعاهاي ائمه معصومين(ع) بي اطلاع باشيم.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در قرآن و در سوره مباركه نور خطاب به پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد ‹‹انك لخلق العظيم›› اي پيامبر تو را بر خلق بسيار بزرگي در مدينه مبعوث كرديم كه آن زمان مردم جاهل بودند و نه سواد و نه ادب و نه فرهنگي داشتند.

وي افزود: پيامبر اكرم(ص) در دوراني به پيامبري مبعوث شد كه مردم جاهل نه مطالب علمي و نه مطالب حكمت آميز را متوجه مي شدند و در رديف شرورترين افراد بودند اما پيامبر اكرم(ص) با اخلاق خود آنها را تربيت مي كند و اين افراد نزد پيامبر اكرم‌(ص) تواضع مي‌كردند.

دبير جامعه روحانيت با اشاره به آيه 61 سوره مباركه توبه كه مي فرمايد ‹‹وَمِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَيَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ ۚ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَّكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ›› گفت: برخي در جلسات پيامبر اكرم(ص) حاضر مي شدند و به طُرق مختلف  پيامبر اكرم(ص) را اذيت مي كردند، برخي در بين سخنان پيامبر به يكديگر علامت مي دادند و از مجلس پيامبر خارج مي شدند تا مجلس رسول خدا را بر هم بريزند.

وي ادامه داد: برخي ديگر در بين سخنان پيامبر اكرم(ص) با يكديگر نجوا مي‌كردند تا حواس پيامبر را پرت كنند و برخي ديگر در بين سخن پيامبر اكرم(ص) سرو صدا و جار وجنجال راه مي انداختند و در ادامه نيز برخي از همين افراد نزد پيامبر مي آمدند و به اشتباه خود اقرار مي كردند اما از جلسه پيامبر كه خارج مي شدند پيامبر را فردي ساده و زود باور خطاب مي كردند و روز بعد دوباره جلسه پيامبر را به هم مي ريختند و دوباره عذر خواهي مي كردند و پيامبر باز هم آنها را مي بخشيد اما آنها بارديگر از مجلس خارج مي شدند و شروع به مسخره كردن مي كردند و اين كار آنها استمرار داشته است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند نيز در جواب مسخره كردن اين افراد آيه 61 سوره مباركه توبه را نازل كرد و گفت، بگو اي مردم، اگر ما اين پيامبر را ساده براي شما قرارداديم تا حرف شما را به راحتي شنيده و خيلي راحت عذرخواهي شما را قبول مي‌كند و ما به خاطر شما چنين ويژگي را به پيامبر داديم در حاليكه پيامبر مي توانست آنها را از جلسه اخراج و از آمدن آنها به جلسه جلوگيري كند اما اگر پيامبر با آنها مهربان است براي اين است كه پيامبر براي هدايت آنها آمده است و اينگونه بود كه پيامبر اكرم(ص) انسانها را به دين اسلام جذب كرد.

وي رجوع به راي اكثريت و پذيرش راي اكثريت را براي اصل دين و واجبات و محرمات جايز ندانست و با اشاره به اينكه در رابطه با نحوه اوامر الهي ممكن است گاهي به راي اكثريت رجوع كنيم، يادآور شد: در جنگ احد پيامبر اكرم(ص) اعتقاد داشت در مدينه جنگ را ادامه دهند اما برخي از مسلمانان گفتند اگر جنگ را در خارج مدينه ادامه دهيم بهتر است، پيامبر اكرم(ص) نيز به راي اكثريت احترام گذاشت.

دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: رجوع به اكثريت و پذيرش راي اكثريت از اصل واجبات و محرمات نيست كه راي گيري كنيم تا نماز و روزه واجب و يا مستحب باشد، چرا كه در رابطه با اصل دين راي گيري نداريم  اما در رابطه با نحوه اجراي اوامر الهي ممكن است گاهي رجوع به راي اكثريت داشته باشيم اما در رابطه با اصل دين، حق راي گيري نداريم.

وي با اشاره به اين تعبير آيت الله جوادي آملي كه راي گيري راه حل است، راه حق نيست، گفت: اگر كسي راه حق را بداند راي گيري نمي‌كند، از اين رو زماني سراغ راي گرفتن مي رويم كه تكليف را ندانيم و سردرگم باشيم و به دنبال راه حل باشيم، بنابراين پيامبر اكرم(ص) نيز گاهي اوقات از جمله جنگ احد به راي اكثريت احترام مي گذاشت.

حجت الاسلام شاه فضل اظهار داشت: اگر كسي مي خواهد تقرب و شباهت به پيامبر اكرم(ص) داشته باشد، بايد خلق و خوي خود را نزديك به  خلق و خوي پيامبر اكرم(ص) كند در غير اين صورت زيارت پيامبر اكرم(ص) هرچند خوب است اما تقرب به پيامبر اكرم(ص) نيست، بلكه تقرب به پيامبر داشتن به معناي اين است كه خلق و خوي ما شباهت به پيامبر باشد.  

وي با اشاره به اينكه خداوند در آيات قرآن بخشي از خلق و خوي پيامبر را به ما آموزش مي دهد، گفت: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹فَبِما رَحمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُم›› بهترين خصلت پيامبر اين بود كه با مردم نرم خو  بود و در مواجه شدن با مردم و حرف زدن با مردم، با خشونت و داد و فرياد ضحبت نمي كرد، چرا كه پيامبر اكرم(ص) با زبان نرم و ليّن بدترين تذكرات را مي داد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: در ادامه خداوند مي فرمايد ‹‹وَلَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ القَلبِ لَانفَضّوا مِن حَولِكَ›› اي پيامبر، اگر تو با مردم خشن و سنگ دل بودي و با مردم سخت برخورد مي‌كردي مردم از اطراف تو پراكنده مي شدند، چرا كه مردم افراد عصبي را كه فرياد مي زنند، پذيرا نيستند.

دبير جامعه روحانيت كاشان اظهار داشت: تقرب ما به پيامبر اكرم(ص) و تقريب به اهل بيت(ع) تقرب فيزيكي نيست، بلكه تقرب معنوي است به اين معني كه اخلاق ما شبيه اخلاق پيامبر اكرم باشد و اين در حالي است كه بسياري نزديك به پيامبر اكرم(ص) بودند اما جنايتكارترين و دورترين افراد به پيامبر اكرم(ص) بودند، اما برخلاف اين افراد بسياري از افراد از پيامبر اكرم(ص) خيلي دور بودند مانند اويس قرني اما نزديكترين افراد به حضرت بودند، بنابراين ما بايد حركت و از خصلتهاي زشت خود دور شويم. /1307/202/ب3

ارسال نظرات