۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۴۵۷۶۴۷
رييس اداره تبليغات اسلامي آران و بيدگل:

دوران امام سجاد از بحراني ترين دوران هاي تاريخ اسلام بود

رييس اداره تبليغات اسلامي آران و بيدگل، دوران امام سجاد(ع) را از بحراني ترين دوران هاي تاريخ اسلام دانست و گفت: جامعه آن زمان به شکلي بود که اکثر مردم به فکر قدرت اندوزي بودند و الفبايي از اسلام را نمي شناختند و خفقان شديدي بر جامعه حاکم بود.
حجت الاسلام سميع الله مردان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سميع الله مردان بعد از ظهر امروز در مراسم عزاداري امام سجاد(ع) در جمع عزاداران اين شهرستان گفت: در دوره امامت امام سجاد(ع) شرايطي بر جامعه حاکم بود که کسي در خصوص مذهب تشيع جرأت اظهار عقيده نداشت و اختناق و رعب و وحشت و استبداد خاصي در جامعه حاکم بود.

وي افزود: اين رعب و وحشت با بروز «فاجعه حرّه» و سرکوب بيرحمانه و شديد مردم مدينه و مکه، شدت بيشتري يافت، چرا که مدتي از واقعه کربلا به عنوان فاجعه بارترين حادثه تاريخ نگذشته بود که فاجعه حرّه به عنوان گسترده ترين فاجعه تاريخي از سوي يزيد و امويان رقم خورد.

حجت الاسلام مردان به تفاوت هاي اساسي دوران امام سجاد(ع) با قبل از ايشان اشاره کرد و يادآور شد: بعد از رحلت پيامبراكرم(ص) عليرغم استبدادي که بر جامعه اسلامي حاکم بود حکّام در ظاهر خود را خليفه پيامبر معرفي مي کردند و سردمداران حکومت به صورت آشکارا، به مقدسات اسلامي، توهين و دهن کجي مي کردند و اصول اسلامي را زير پا مي‌گذاشتند و هيچ کس جرأت کوچکترين اعتراضي را نداشت.

عضو شوراي فرهنگ عمومي آران و بيدگل تصريح کرد: در اين دوران سراسر خفقان، امام سجاد(ع) مسؤوليت سنگيني را به عهده داشت و جلسات وعظ و دعا را سلاح مبارزه با ظلم و ترويج معارف اسلامي قرار داد و براي صيانت از معارف ديني و نشر مباني اسلام فعاليت کرد.

حجت الاسلام مردان افزود: در واقع جامعه علمي زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را که هزاران شاگرد تحويل جامعه اسلامي داد، امام سجاد(ع) زمينه سازي و دوران تاريک اسلام را به دوران تمدن اسلامي تبديل کرد.

وي به فضائل اخلاقي امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: در دوران سياه حکومت اموى که ارزش هاى انسانى و فضائل اخلاقى به فراموشى سپرده شده بود، امام سجاد(ع) مظهر هـمـه فـضائل و ارزش هاى فراموش شده بود، چندان که سيره او دوست و دشمن را به تحسين واداشت./202/1307/ب1

ارسال نظرات