۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۴۵۷۳۵۰
کارشناس مسائل ديني:

هدف تربيتي امام حسين بر مبناي ديني، تحقق هدف غايي يعني قرب الهي بود

كارشناس ديني، با اشاره به اينکه هدف تربيتي امام حسين(ع) بر مبناي ديني، تحقق هدف غايي يعني قرب الهي بود، گفت: امام حسين(ع) نه تنها در جريان واقعه عاشورا بلکه در طول دوران پربرکت زندگي خود، با به کارگيري شيوه هاي تربيتي مناسب زمينه را براي هدايت افراد فراهم مي‌کرد.
حجت الاسلام محمود جمشيدي در نشست گفتمان ديني سيره حسيني در شهرستان آران و بيدگل

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمود جمشيدي پيش از ظهر امروز، در نشست گفتمان ديني سيره حسيني در سالن اجتماعات دبيرستان ابريشم چي آران و بيدگل به سيره تربيتي امام حسين(ع) اشاره کرد و افزود: امام حسين(ع)در آغاز حرکت براي قيام، با تعيين هدف خود که همان اصلاح امت رسول خدا (ص) بود بر بُعد تربيتي حرکت خود تأکيد کرد.

وي با اشاره به اينکه هدف تربيتي امام حسين(ع) بر مبناي ديني، تحقق هدف غايي يعني قرب الهي بود، خاطر نشان کرد: امام حسين(ع) نه تنها در جريان واقعه عاشورا بلکه در طول دوران پربرکت زندگي خود، با به کارگيري شيوه هاي تربيتي مناسب زمينه را براي هدايت افراد فراهم مي‌کرد.

اين مبلغ حوزوي با بيان روايتي از شخصي که نزد امام حسين(ع) خود را ناتوان در صبر و کنترل در برابر معصيت معرفي کرد، خاطر نشان کرد: امام حسين(ع) پنج راهکار را به اين شخص پيشنهاد کرد تا در صورت رعايت اين موارد هرچه قدر خواست گناه کند.

حجت الاسلام جمشيدي، نخستين پيشنهاد امام را عدم بهره گيري از روزي خدا خواند و افزود: اين امر امکان پذير نيست، چرا که بر اساس آيه 58 ذاريات رازق و روزي دهنده خداست و شايسته نيست رزق و روزي که خدا عطا فرموده خورده و معصيت کنيم.

اين استاد گفتمان هاي ديني خاطر نشان کرد: دومين پيشنهاد امام به اين بنده گناهکار اين بود که از قلمرو و حاکميت خدا دور شود و هر چه خواست گناه کند، در حالي که همه هستي از آن خداوند به شمار مي آيد و هيچ موجودي از حوزه قلمرو قدرت او بيرون نيست.

وي افزود: سومين راهکار امام حسين(ع) براي به دام گناه نيفتادن، اين بود که از گناهکار خواست اگر مي تواند در جايي گناه کند که خدا او را نبيند؛ در حالي که همه عالم محضر خداست و اين امر نيز شدني نيست.

حجت الاسلام جمشيدي در ادامه اظهار داشت: چهارمين پيشنهاد امام حسين (ع) اين بود که آن گاه كه ملك الموت براي قبض روحش مي آيد اگر توانايي دفع او را دارد و مي تواند از دست وي نجات يابد، هر چه مي خواهد گناه كند، اما چنين درخواستي نيز امکان پذير نيست، چرا که جان همه جانداران در اختيار خدا است و موجودات هيچ قدرتي در برابر اراده و خواست خدا ندارند و تسليم امر او هستند.

اين استاد حوزه گفت: پنجمين پيشنهاد امام حسين(ع) به اين فرد گناهكار اين بود كه فرشته الهي مالك جهنم هرگاه خواست او را وارد جهنم كند نپذيرد، در حالي كه انسان در برابر فرشته مالك جهنم تواني براي نپذيرفتن ندارد.

وي اين شيوه تربيتي را نمونه خوبي از نهي از منکر خواند و اضافه کرد: امام حسين(ع) در مواجهه با اين گناهکار، بسيار دقيق عمل نموده و با ظرافت، مخاطب را از ارتکاب به گناه نهي مي کند و اين شيوه تربيتي بسيار راهگشا بر گرفته از آموزه هاي قرآن کريم است.

اين کارشناس ديني، در بخش ديگري از سخنانش، عامل اصلي بدبختي انسان را گناه خواند و تصريح کرد: اگر انسان بخواهد از معصيت دوري كند و به عزت حقيق دست يابد، بايد خدا را در همه حالات ناظر و حاضر در برابر اعمال خود ببيند.

حجت الاسلام محمود جمشيدي افزود: چنين يقيني، بنده را در مقابل خالق خويش از انجام گناه و معصيت شرمسار مي کند و مانع بسيار خوبي براي ورود به گناه است.

اين استاد گفتمان هاي ديني، سيره عملي امام حسين(ع) در جريان واقعه كربلا را الگويي جامع و كامـل در روابط انسان با خدا، هستي، خود و انسان هاي ديگر دانست و افزود: واقعه عاشورا بخشي از سيره تربيتي امام حسين(ع) است که در عمل بروز و ظهور يافته، در حالي که همواره به بعد حماسي آن بيش از بعـد تربيتي توجه مي شود./1307/202/ب3

ارسال نظرات