۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۷۱۲۵۴۵

حق اختراع واکسن کرونا اولین موضوع اختلافی سازمان تجارت جهانی

حق اختراع واکسن کرونا اولین موضوع اختلافی سازمان تجارت جهانی
تهران-ایرنا- وزیران کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی در حالی امروز درباره تصویب یا رد توافقات بحث شده در شش روز گذشته سیزدهمین نشست این سازمان تصمیم می گیرند که رعایت حق اختراع واکسن، موضوع چالشی اولین نشست این نهاد جهانی بعد از پنج سال وقفه بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا،  نشست نمایندگان ۱۶۴ کشور عضو سازمان تجارت جهانی که قرار بود روز چهارشنبه پایان یابد به خاطر طولانی شدن بحث بین وزرای کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته درباره معاف شدن واکسن کرونا از حق ثبت اختراع به درازا کشید و تا امروز جمعه طول کشید.

نمایندگان هند و آفریقای جنوبی در طول ۲۰ ماه گذشته که موضوع کشف واکسن کرونا مطرح شد تلاش کردند تا کشورهای توسعه یافته را قانع کنند که کشورهای در حال توسعه را از دادن حق ثبت اختراع به شرکت های دارویی برای تولید واکسن معاف کند تا این واکسن به سرعت در تمام جهان تولید و توزیع شود و جان افراد بیشتری از مرگ نجات یابد.

اگرچه توافق اولیه درباره این موضوع بالاخره روز پنج شنبه در ژنو ِحاصل شد اما مذاکرات درباره تصویب نهایی توافق هنوز ادامه دارد.

وزیران بازرگانی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی با تمدید معافیت های گمرکی محصولات دیجیتالی مانند فیلم ها، نرم افزارهای کامپیوتری و داده ها، کاهش حمایت از فعالیت های ضدمحیط زیستی ماهیگیری و برداشتن برخی محدودیت های صادرات مواد غذایی نیز موافقت کردند.

 این توافقات در طول ۵ روز چانه زنی با حضور ۱۰۰ وزیر تجارت کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی حاصل شد که هدف آن تسهیل تجارت باوجود تنش های ژئوپلیتیک امروز جهان است. اعضای سازمان تجارت جهانی درباره برخی موضوعات مثل تعرفه تجارت الکترونیک به توافق نرسیدند و به نشست سیزدهم وزیران این سازمان در تاریخ ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۳ موکول شد.

مقام آکسفام: مخالفت کشورهای ثروتمند با دستیابی جهانی به واکسن شرم آور است

براساس آئین نامه سازمان تجارت جهانی، همه توافقات باید توسط ۱۶۴ عضو این سازمان در نشست امروز تصویب شوند.

«انگوزی اوکونجو ایوالا» دبیر کل آفریقایی تبار سازمان تجارت جهانی، امروز جمعه طی سخنانی کشورهای عضو را به تصویب پیش نویس آماده شده تشویق کرد و تصویب این توافقات را گامی رو به جلو برای تسهیل تجارت جهانی ارزیابی کرد.

کنفرانس وزیران سازمان جهانی تجارت، بعد از ۵ سال وقفه، روز سه شنبه به ریاست قزاقستان در ژنو آغاز به کار کرد. این کنفرانس به طور معمول هر دو سال یکبار برگزار می شود اما به دلیل بحران همه گیری کرونا در چند سال گذشته برگزار نشد.

تشدید نابرابری های اقتصادی، افزایش شکاف بین کشورهای شمال و جنوب، بحران بدهی ها، افزایش شکاف دیجیتال از جمله مباحث مطرح در نشست امسال بودند که بحران اوکراین و تبعات آن همه این موضوعات را تحت الشعاع خود قرار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «ریلیف وب» وابسته به «دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد»، «مکس لاوسون» رئیس موسسه خیریه «سیاست نابرابری» در آکسفام از نحوه برخورد اتحادیه اروپا، انگلیس، ایالات متحده و سوئیس با پیش نویس مطرح شده از سوی کشورهای در حال توسعه انتقاد کرد و گفت: رفتار کشورهای ثروتمند در سازمان تجارت جهانی شرم آور است.

وی با اشاره به مخالفت اتحادیه اروپا، انگلیس و سوئیس با معافیت کشورهای در حال توسعه از پرداخت حق مالکیت معنوی واکسن کرونا به شرکت های داروسازی، گفت: آفریقای جنوبی و هند یک مبارزه بیست ماهه برای کمک به کشورهای در حال توسعه جهت دسترسی به واکسن کرونا را رهبری کرده‌اند. شرم آور است که کشورهای ثروتمند با گسترش تولید واکسنی که می تواند جان انسان ها را نجات دهد مخالفت کردند.

ارسال نظرات