۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۱
کد خبر: ۹۶۱۳۳
آیت الله جوادی آملی:

کسانی که با دنیایند اهل بازی هستند / این چند روز را به بازی نگذرانید

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به معنای واژه دنیا که در قرآن کریم به عنوان محل بازی یاد شده است، اظهار داشت: کسانی که با دنیایند اهل بازی هستند و ما آمدیم مردم را به حکمت دعوت کنیم و بگوئیم که اینجا میدان بازی است و پشت صحنه این میدان، حکمت است و این چند روز را به بازی نگذرانید.
آيت الله جوادي آملي
به گزارش خبرگزاری رسا،‌حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، 30 دی ماه در درس اخلاق خود که با حضور جمعی از اساتید و طلاب حوزه و دانشجویان برگزار شد، وجود مبارک پیامبر گرامی اسلام‌(ص) را معلم اخلاق دانست و اظهار داشت: وقتی درباره سیره و روش و منش و حیات معمول آن حضرت از اعضای خاندانش پرسیدند، گفتند اخلاق ایشان مطابق با قرآن بود، یعنی اگر قرآن به صورت انسان در می‌آمد پیامبر(ص) به وجود می‌آمد و اگر پیامبر(ص) به صورت کتاب در می آمد قرآن می‌شد.

وی تصریح کرد: قرآن کریم چندین کارکرد دارد که بخشی از آن به معارف، بخشی به فقه و حقوق و بخشی دیگر به اخلاق بر می گردد و اگر انسان بااخلاق کارکردهای آن را سر لوحه کارهای خود قرار دهد، حق را از باطل، خیر را از شر، حسن را از قبیح و صدق را از کذب تشخیص می دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی از مهم ترین کارهای قرآن کریم را مشخص کردن شوخی از جدی عنوان کرد و یادآور شد: وجود مبارک پیامبر اسلام اهل شوخی نبود و وقتی آن حضرت الگوی اخلاقی ماست، ما باید اهل شوخی نباشیم.

وی با اشاره به معنای شوخی و جدی در قرآن کریم اظهار داشت: قرآن کریم می فرماید که دنیا بازیچه است و در برابر این بازیچه، حکمت است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: قرآن کریم حکمت را از لهو و لعب و جدی را از شوخی جدا کرد و فرمود که این کتاب، کتاب حکمت است، چون به مردم حکمت یاد می دهد و از بازی باز می دارد.

مفسر بزرگ قرآن کریم با اشاره به معنای واژه دنیا که در قرآن کریم به عنوان محل بازی یاد شده است، تصریح کرد: منظور از دنیا، آسمان و زمین نیست، برای این‌که اینها مخلوق خدای سبحان است و چیزی که مخلوق خدا باشد، بازی نیست.

این مدرس حوزه علمیه قم تاکید کرد: کسانی که با دنیایند اهل بازی هستند و ما آمدیم مردم را به حکمت دعوت کنیم و بگوئیم که اینجا میدان بازی است و پشت صحنه این میدان، حکمت است و این چند روز را به بازی نگذرانید.

استاد برجسته حوزه علمیه قم توفیق خدمت به مردم را مهم برشمرد و افزود: اگر 40 سال در یک جا پست داشتیم و خدمت کردیم و دیگری به جای ما آمد و مردم به سمت او رفتند و ما چیزی نگفتیم معلوم می شود که در این مدت خدمت، کار حکیمانه و جدی انجام دادیم؛ اما اگر نقد و اعتراضی صورت گرفت معلوم می شود که این مدت خدمت شوخی بوده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به برخی رفتار پیامبر اسلام (ص) اظهار داشت: رسول گرامی اسلام وقتی با هر کسی صحبت می کردند و یا مخاطب سخن هر کسی بودند، به صورت تمام رخ به شخص مورد نظر نگاه می کردند، برای اینکه ایشان خلیفه خدای سبحان هستند و اگر خداوند بخواهد چیزی به بشر بدهد نیم رخ نمی دهد.

وی تصریح کرد: رسول گرامی اسلام بین بازی و حکمت و جدی و شوخی فرق گذاشت و همان طوری که بین جاهلیت و درس نخوانده ها یک کتاب عقلانی محض و دین عقلانی صرف درآمد، در بین بازی و بازیگران، حکیمی درآمد که خلیفه خدای سبحان هستند.

مفسر برجسته قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که دودمان اموی قبل از فتح مکه کافر مطلق بودند و بعد از فتح مکه نیز منافق بودند، به تفسیر هفتمین نامه امیر مؤمنان‌(ع) در کتاب شریف نهج البلاغه پرداخت و تصریح کرد: معاویه که استاندار شام بود بعد از این‌که وجود مبارک امام علی‌(ع) به خلافت رسیدند کارشکنی را شروع کرد و نامه ای به حضرت امیر ارسال کرد و در آن ضمن توصیه به تقوا و ایمان، نوشته بود که مردم شام و خودش با امیر مؤمنان(ع) بیعت نکردند.

حضرت آیت الله جوادی آملی این نامه معاویه را نامه نفاق صرف برای ایمان محض تعبیر کردند و گفت: امام علی(ع) نیز نامه ای به معاویه فرستادند و در این نامه خطاب به معاویه تصریح کردند که تو اهل دین نیستی که از خدا و قیامت سخنی به میان بیاوری اما درباره اینکه خلیفه مسلمین هستم و تو جرأت کردی که گردنکشی کنی باید گفت که وقتی ابوبکر مرد، برادر تو از طرف ابوبکر والی شام بود و با عمر بیعت کرد در حالی که نه برادرت در مدینه بود و نه مردم شام. عمر مرد و نوبت به عثمان رسید و تو از طرف عمر والی شام بودی و بدون این‌که در مدینه حضور داشته باشی با عثمان بیعت کردی. بنای شما بر این بود که اگر مهاجر و انصار با کسی بیعت کنند بقیه مردم هم با او بیعت کنند. دلمایه این نامه ضلالت و گمراهی است و امضای آن هم رای پلید است و هدایت و بصیرت در آن نیست.‌/901/د101/س
ارسال نظرات