۳۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۹۶۱۱۱
آیت الله مصطفوی:

طب سنتی برگرفته از طبیعیات فلسفه است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه فلسفه دانشگاه امام صادق (ع)، با بیان اینکه طب سنتی برگرفته از طبیعیات فلسفه است، گفت: طب سنتی امروز مورد توجه غربی‌ها قرار گرفته است.
حجت الاسلام سيد حسن سعادت مصطفوي


آیت الله سیدحسن مصطفوی، مدیر گروه فلسفه دانشگاه امام صادق (ع) در نشست آموزه های دینی و مساله نفس و بدن با بیان اینکه نفس و بدن رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند، بیان داشت: زمانی که جسم انسان شاد و با نشاط است، روح نیز دارای بهجت است و تعامل این دو انکار ناپذیر است.

وی بیان داشت: زمانی که انسان خجالت می‌کشد بدن او سرخ می شود، زمانی که می ترسد بدنش به لرزه می افتد که این تاثیرات روح در بدن است.

این مححق علوم عقلی بیان داشت: برخی روح‌ها آنقدر قوی هستند که روح های دیگر را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. در تاریخ یعقوبی از تواریخ اهل سنت آمده است که مسلم بن عقبه که به مدینه حمله کرد چون با امام سجاد(ع) مواجه شد، بدنش به لرزه افتاد و اظهار کرد که من قصد صدمه زدن به شما را ندارم.

وی با تاکید بر اینکه آثار روح در بدن حاصل می شود، بیان داشت: تعدیل مزاج هر قدر عادلانه‌تر باشد، صورت مناسب‌تری به خود می‌گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ارکان طب قدیم، همان عناصر فلسفی است، گفت: امروز در مغرب زمین به طب سنتی روی آورده‌اند و متوجه غنای این دانش شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تدریس طب قدیم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تصویب قرار گرفته است، بیان داشت: طب سنتی متفرع از بحث طبیعیات فلسفه است که ما سالها آن را محجور گذاشتیم و به بهانه منسوخ شدن بخشی از این علم، آن را رها کردیم.

آیت الله مصطفوی در پایان بحث خود بیان داشت: علم، افاضه‌ای از سوی خداوند متعال است و معلم همچون کشاورزی است که مقدمات کار را تهیه می کند و از همین رو در سیره سلف صالح آمده است که برای کشف مطالب علمی به مسجد می رفتند و نماز می خواندند و صدقه می دادند. امروز ما باید از آنها درس بگیریم. /909/پ202/ع

ارسال نظرات