۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۹۴۷۳۳
تکمیلی/سخنگوی قوه قضاییه:

قوه قضاییه مستقل، مقتدر و صحیح العمل مطلوب همه است

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی قوه قضاییه گفت: بداخلاقی، توهین، افترا، نشر اکاذیب و شایعه موجب یاس در میان مردم می شود و آبی به آسیاب دشمن است، این رفتار از هر کسی باشد بد است به خصوص از ناحیه کسانی که تعلق به نظام دارند.
نشست خبري سخنگوي قوه قضاييه نشست خبري سخنگوي قوه قضائيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسنی اژه ای عصر روز دوشنبه در جمع اصحاب رسانه در ساختمان شماره 2 ریاست قوه قضاییه اظهار داشت: بداخلاقی، توهین، افترا، نشر اکاذیب و شایعه موجب یاس در میان مردم می شود و آبی به آسیاب دشمن است، این رفتار از هر کسی باشد بد است به خصوص از ناحیه کسانی که تعلق به نظام دارند.

وی در خصوص نحوه عمل قوه قضاییه با جرایم، بیان کرد: قوه قضاییه مستقل، مقتدر و صحیح العمل، مطلوب همه است و تلاش دستگاه قضایی هم بر همین امر است.

دادستان کل کشور افزود: باید تفاوت بین افراد در اجرای قانون وجود نداشته باشد و این یعنی صحیح العمل بودن قوه قضاییه. در اینجا باید عنوان شود که امر قضا یک امر حساس و دشواری است که تا انسان وارد این قضایا نشود سختی آن را متوجه نمی شود.

وی با بیان اینکه فشار سنگینی بر قضات ما به خصوص قضات دادسراها وارد است تاکید کرد: به نظر می رسد اینجا هم مانند صحنه های دیگر لازم است همه به قوه قضاییه کمک کنیم.

حجت الاسلام محسنی اژه ای تصریح کرد: کمک مردم و به خصوص اصحاب رسانه به قوه قضاییه باعث می شود این امر سریع تر جلو برود.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در خصوص حکم صادر شده به اتهام مدیر مسئول روزنامه ایران با اشاره به اینکه نباید حکم قاضی را کم ارزش بکنیم اظهار داشت: همه موظف هستیم از قوه قضاییه حمایت کنیم اگر چه ممکن است یک رای هم اشکال داشته باشد.

وی افزود: اولا حکم حبس و شلاق اعلام شده، تعلیقی است در ثانی حکم صادر شده قابل اعتراض است و هم محکوم و هم محکوم علیه و چه بسا دادستان می توانند به حکم اعتراض کنند.

وی همچنین در خصوص نتیجه دادگاه دیگر مدیر مسئول ایران که با شکایت علی اکبر هاشمی رفسنجانی در 26 دی ماه برگزار خواهد شد گفت: بنده علم غیب ندارم و باید صبر کنیم تا حکم از سوی قاضی نسبت به آن صادر شود.

حجت الاسلام محسنی اژه ای همچنین در خصوص اظهارات اخیر مهدی کروبی به عنوان یکی از سران فتنه که گفته بود آماده ام تا از سوی قوه قضاییه محاکمه شوم، گفت: این مسئله، آمادگی نمی خواهد وقتی شرایط اقتضا کند ایشان را محاکمه خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه قوه قضاییه در رابطه با اینکه آیا خاتمی جزو سران فتنه است و آیا محاکمه می شود گفت: قوه قضاییه به اتهام افراد رسیدگی می کند، این اتهامات از سوی مراجع ذی صلاح ارجاع می شود و یا مدعی العموم اما در نهایت دستگاه قضایی است که به اتهامات رسیدگی می کند و اگر از طریق مراجع رسمی ارجاع شده باشد تصمیم می گیرد.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در انتقاد به اظهارات دادستان تهران به مناسبت سالروز نهم دی در مقام سخنران پیش از خطیب جمعه و اعلام محاکمه عوامل فتنه گفت: اینکه یک مقام قضایی باید در جایگاه قضا از موضع قانونی صحبت بکند حرف درستی است و اگر در چارچوب قانون نباشد درست نیست.

وی ادامه داد: اما نکته این است که جایگاه فرد دو جور باشد به عنوان مثال من الان در موضع سخنگوی قوه قضاییه صحبت می کنم اما دادستان کل هم می باشم این که انسان بتواند این دو جایگاه را جدا کند کار ساده ای نیست، همانند این که من روحانی هستم و گاهی منبر هم می روم که در آنجا باید در مقام یک سخنران صحبت کنم.

وی ابراز داشت: آقای دولت آبادی هم منظورشان این نبوده، افراد متهم باید به مواردشان رسیدگی شود به خصوص کسانی که ظلم بزرگی کرده اند و به دشمنان امید داده اند. این مسئله اقتضائاتی دارد که هر گاه مقتضیات آن فراهم شد انجام خواهد پذیرفت.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در رابطه با اینکه مجازات ها باید متناسب با جرم باشد در خصوص پرونده بزرگترین قاچاقچی سوخت کشور گفت: این فرد حکمش صادر شده است، قبل از محاکمه ایشان در سایت ها آمده بود که ایشان فرار کرده و به خارج رفته است ولی با پیگیری مشخص شد که اینطور نیست و ایشان در دادگاه حضور یافت و محاکمه شد.

وی افزود: اینکه برخی حکم ها متناسب با جرم است یا نه جای سئوال است به عنوان مثال اینکه می گویند پنج هزار تومان جزای نقدی و... من بر این باور هستم که درست نیست چرا که بعضی از قوانین ده ها سال پیشین تصویب شده و این مبالغ با مقتضیات اکنون سازگار نیست به همین خاطر باید قوانین را تنقیح بکنیم تا مجازات ها متناسب با جرم باشد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه جریان انحرافی که رییس قوه قضاییه به آن اشاره داشت و عنوان کرد که آن را رصد می کند کجا است و کی محاکمه می شوند، گفت: اولا ایشان نگفتند که به این زودی محاکمه می شوند بلکه ایشان گفتند که ما از این بحث غافل نیستیم در عین حال جرایم اگر جرایم مشهود نباشد دادستان و ضابط های قضایی و امنیتی پرونده را تکمیل می کنند.

وی با بیان اینکه از این جریانهای انحرافی در جامعه دیده می شود عنوان کرد: ان شاءالله پس از تکمیل تحقیقات این پرونده ارائه می شود و در خصوص مصداق های آن می توان گروه های مختلف مانند شیطان پرست ها و غیره را برشمرد.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در خصوص وضعیت پرونده متهمان عاشورای 88 گفت: دستگیر شدگان محاکمه شدند و بسیاری از آنان در حال تحمل کیفر هستند ولی برخی با ابراز ندامت زندانشان تعلیق شد و برخی دیگر اکنون در زندان به سر می برند. یکی دو مورد هم داشتیم که به خاطر  توصیه پزشکی و وضعیت جسمی شان زندان نیستند.

سخنگوی دستگاه قضایی کشور در خصوص پرونده سعادت آباد (جنایت میدان کاج) نیز ایراد داشت: پرونده این مجرم از لحاظ تشریفات قانون تمام شده و زمینه برای اجرای حکم فراهم است اولیای دم می توانند تا آخرین لحظه از خواسته خود بازگردند به هر حال خواست اجرای حکم به عهده اولیای دم است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به سئوالی در خصوص صادر نشدن حکم نسبت به تصرف غیر قانونی باغ قلهک از سوی دولت انگلستان، گفت: هنوز حکمی در این زمینه صادر نشده و من حضور ذهن ندارم که آیا در این زمینه پرونده ای وجود دارد یا خیر با این حال شخصا رسیدگی می کنم و نتیجه را به رسانه ها اعلام خواهم کرد.

دادستان کل کشور در ادامه نشست یک ساعته خود با خبرنگاران در رابطه با لیست منتشر شده از ناحیه جامعه بین الملل غرب که در آن به طور مغرضانه جمهوری اسلامی ایران از نظر رعایت حقوق بشر پایین تر از دولت هایی چون عراق و افغانستان در انتهای لیست قرار گرفته است گفت: امروز حقوق بشر ابزاری در دست قدرت های استکباری قرار دارد، در قوه قضاییه ستاد حقوق بشر فعال هستند و هم از لحاظ تهاجمی مواضع خود را مطرح می کنند و هم به سئوال های واقعی آنها و نه ادعاهای بی اساس، جواب می دهند، ولی اینکه آنها اقدامی مغرضانه علیه جمهوری اسلامی انجام می دهند اقدامی مسبوق به سابقه است.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها فهمیده اند که استفاده اینگونه از حقوق بشر غلط است، دستگاه دیپلماسی ما فعال هستند ولی اینکه آیا این اقدامات می تواند همه اقدامات آنها را خنثی کند ممکن است نتوانیم تمام این موارد را خنثی کنیم ولی با این حال این اقدامات را انجام می دهیم.


سخنگوی قوه قضاییه همچنین در رابطه با علیرضا عسگری تبعه ایرانی ربوده شده توسط رژیم اشغالگر قدس نیز گفت: قوه قضاییه به طور مستقل و نیز در کنار وزارت خارجه پیگیر این موضوع از ابتدای ربوده شدن تا کنون بوده است.

حجت الاسلام محسنی اژه ای همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با تقدیر از تلاش دولت در خصوص هدفمندی یارانه ها ابراز داشت: جا دارد یک خدا قوت و دست مریزاد به دولت بگوییم که با مجاهدتی که انجام داده تا اینجای کار خوب پیش رفته است.

وی همچنین یاد آور شد: البته جا دارد تشکر ویژه از مردم داشته باشیم که همکاری و همراهی شان با این طرح بزرگ موثر و مفید واقع شد به همین خاطر امیدواریم تلاش بهتری صورت بگیرد تا قشر آسیب پذیر در این زمینه لطمه نبینند. /955/پ201/ج

ارسال نظرات