۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۹۲۳۹۰
آیت الله نوری همدانی:

امام خمینی الگوی رفتاری مدیران جامعه اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی در جمع مدیران استان گیلان با تأکید براین که امروز همه مدیران جامعه اسلامی باید خمینی وار عمل کنند، خاطرنشان کرد: مدیران باید به دنیا ثابت کنند که قدرت با عدالت و مادیات با معنویات همراه است.
آيت الله نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در رشت، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید، امروز در جلسه شورای اداری استان گیلان که با حضور مدیران و مسؤولان استانی در مصلی امام خمینی(ره) رشت برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته مسأله شناخت مسؤولیت ها و مقوله مسؤولیت پذیری است.

وی با اشاره به این که انسان موجودی ممتاز است که در این جهان به او سرمایه های عظیمی بخشیده شده است، افزود: آیات قرآن اشاره به این موضوع دارد که انسان باید قدر لحظات را بداند و مسؤولیت های خود را بشناسد و در انجام دادن صحیح آن مسؤولیت ها گام بردارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی، با اشاره به این که مسؤولیت های انسان در سه حوزه خلاصه می شود، خاطرنشان کرد: جهان شناسی، مسؤولیت نخست انسان است که هر یک از انسان ها وظیفه دارند به درستی در شناخت جهان و سیطره این دنیا آشنایی داشته باشند و خداوند نیز با دادن نعمت فهم و درایت در انجام این مهم انسان ها ا یاری کرده است.

این مرجع تقلید افزود: انسان با داشتن ذکاوت و فطرت برای انجام داد این مسؤولیت مهم باید مستعد عمل کنند و در آیات بسیاری نیز درخصوص شناخت خداوند و نظام حاکم بر جهان بحث شده و قرآن را نظام مند و هدفدار دانست که همه چیز به اندازه و میزان در آن درج شده است.

وی، دعوت انسان به تفکر را از خواسته های خداوند متعال در باب جهان شناسی دانست و خاطرنشان کرد: با حضور قرآن در زندگی انسان ها و توجه به آفرینش انسان به یک بصیرت و جهان شناسی صحیح دست پیدا می کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی، مسؤولیت اجتماعی را دومین مسؤولیت مهم انسان ها برشمرد و خاطرنشان کرد: توجه به اجتماع در اسلام بسیار مهم است و نمونه های آن نیز این است که خداوند فرموده است که حق بندگان یا حق الناس برحق الله برتری دارد.

این مرجع تقلید، مسؤولیت شغلی را سومین مسؤولیت مهم انسان ها عنوان کرد و بیان داشت: هر شاغل باید تصور کند آن امانتی از جانب خداوند است و به گفته امام علی(ع) شغل تنها وسیله امرار و معاش نیست بلکه امانت جامعه به مسؤولان است و آن فرد امانت دار یک جامعه است.

وی با بیان این که در مسؤولیت شغلی نگاه تعهدی، امانت داری، حسن خلق، احترام و رعایت ادب، تواضع و فروتنی با مردم و از همه مهم تر نگاه موقتی به شغل باید از ویژگی های مهم مسؤولان باشد، خاطرنشان کرد: دوست داشتن مردم مانند این است که مردم به هنگام مراجعه مورد احترام مدیران قرار گیرند و فرد مدیر متواضعانه با آنها برخورد کند زیرار نزد مردم عزیزتر خواهد شد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بیان امانت داری و موقتی نگاه کردن به شغل گفت: این انقلاب عوض شدن چهره ه نیست بلکه یک انقلاب عظیم است.

این مرجع تقلید با بیان این که انقلاب به معنای تغییر زیرساخت ها، تغییر ارزش ها، فرهنگ و تغییر و تحول در وضعیت زندگی مردم است، گفت: در قرن حاضر هیچ صدایی همچون صدای امام راحل نتوانست دنیا را به لرزه در آورد و هیچ تفکری نیز همانند تفکر امام خمینی(ره) جامعه را متحول نکرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در صنایع دفاعی، نظامی و انرژی هسته ای پیشرفت های بزرگی داشته است و جوانان جان بر کف این نظام اسلامی در دوران انقلاب این تحول را ایجاد کردند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید براین که امروز همه مدیران جامعه اسلامی باید خمینی وار عمل کنند، خاطرنشان کرد: مدیران باید به دنیا ثابت کنند که قدرت با عدالت و مادیات با معنویات همراه است.

این مرجع تقلید با اشاره به این که مردم نیز باید اخلاق، حوصله و صبر را از مسؤولان بیاموزند، تصریح کرد: هر قدم، لفظ و قلم و یک گام ما باید در راه خداوند متعال باشد که اجر آن نیز به طور حتم داده خواهد شد.

وی در ادامه با تأکید براین که مسؤولان باید امام وار به فکر محرومان و مستضعفان جامعه باشند، افزود: مسؤولان باید در بین مردم و با مردم زندگی کنند و وضعیت زندگی آنها را از نزدیک مشاهده کرده و مورد رسیدگی قرار دهند زیرا سنگینی دوران هشت سال دفاع مقدس بر دوش همین مردم گروه متوسط بوده است.

حضرت ایت الله نوری همدانی ادامه داد: آنها با این کار خود نشان دادند که کشورشان را دوست دارند و به آینده آن نیز اهمیت می دهند.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از سفر به استان گیلان، گفت: نعمات الهی موجود در این استان، همدلی بین مسؤولان، ولایت مداری، صفا، صمییت و میهمان نوازی از ویژگی های مردم این استان است.

این مرجع تقلید در ادامه سخنان خود با اشاره به در پیش بودن ماه محرم، گفت: انجام فرایض، واجبات و اجرای صحیح آن به ویژه تاسوعا و عاشورا آن هم به صورت پر شور یکی از مهم ترین راه های مبارزه با دشمنان اسلام و انقلاب است و نباید با اشتباهات و سهل انگاری یا اغراق در عزاداری آن را به گونه ای دیگر نشان داد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید براین که مردم و مسؤولان باید عزاداری حسینی را پرشکوه تر و به گونه ای خاطره ساز و عاشورای بدون خود آزاری برگزار کنند، ادامه داد: با این روش می خواهیم به دشمن نشان دهیم که مکتب اسلام یک دین برتر و دین عمل به واجبات و دوری از شقاوت است.

وی ادامه داد: باید سعی شود در نوحه و مدیحه سرایی و عزاداری انقلابی عمل کنیم و با فکری انقلابی در تجلی اسلام و شیعه در دنیا گام برداریم.

حضرت آیت الله نوری همدانی ادامه داد: این انقلاب تجربه غدیر، تجسم عاشورا و همچنین تحقق انتظار ظهور است.

وی در پایان، نشست روحانیان با مردم را عمل به وظایف اصلی روحانیت دانست و انجام امر به معروف و تبادل افکار و آن را  راهی عاشورایی دانست./950/پ201/الف
ارسال نظرات