۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۹۲۳۱۱
حجت الاسلام رفعتی:

کمیته ویژه ای در جامعه مدرسین برای تبیین رابطه نظام و حوزه شکل گیرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم، خواستار شکل گیری کارگروه رابطه نظام و حوزه در جامعه مدرسین و پیگیری بیشتر این مساله شد از سوی این کمیته به منظور رفع شبهات و مغالطات احتمالی خبر داد.
حجت الاسلام عباس رفعتي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباس رفعتی از اساتید حوزه علمیه قم روز شنبه در نشست مشترک جامعه مدرسین و استادان سطح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم برگزار شد، با موضوع تعامل حوزه و نظام و رابطه متقابل این دو به ایراد سخن و بیان دیدگاه های خود پرداخت.

وی با یادآوری فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب در این ارتباط تصریح کرد: در بیانات مقام معظم رهبری در این خصوص نکات کلیدی از جمله عدم بی تفاوتی حوزه نسبت به نظام اسلامی وجود داشت.

استاد حوزه علمیه قم، در تعریف متقابل حوزه با نظام، تعاریف متعددی را ذکر کرد و افزود: تعامل به معنای معامله گری و توجیه گری اقدامات درست نیست و هیچ فردی هم این تعریف را نمی پذیرد.

وی تاکید کرد: تعامل به معنای از بین رفتن استقلال حوزه های علمیه نیز تعریفی نادرست و غلط است و هیچ طلبه ای این معنا را نمی پذیرد تا چه رسد به مراجع و رهبری و البته هیچ فردی هم دنبال این گونه تعامل نبوده و نیست.

حجت الاسلام رفعتی با بیان اینکه تعامل حوزه و نظام یک تعامل متقابل است، ابراز داشت: تعامل یعنی عمل کردن هر یک از حوزه و نظام به وظایف متقابل، این همان تعریفی است که علما و بزرگان به دنبال آن هستند و مقام معظم رهبری نیز به خوبی هرچه تمام تر این بحث را تبیین کردند.

وی با اشاره به وظایف و مسؤولیت های متقابل حوزه و نظام اسلامی تاکید کرد: هدایت فکری، راهبردی نظام در جهت حفظ اسلامیت، ترسیم الگوی اسلامی پیشرفت به ویژه در عرصه فرهنگی، دینی و تربیت نیروهای لازم، حمایت همه جانبه از عملکرد صحیح منطبق با نظر شرع، جلوگیری از انحراف و کج روی در تمامی زمینه ها، تربیت نیروی انسانی توانمند برای پست های حساس نظام اسلامی از مهم ترین وظایف حوزه در قبال نظام اسلامی است.

این استاد حوزه علمیه توجه به دیدگاه های حوزه در تنظیم برنامه ها و اجرای آن، حمایت سخت افزاری از حوزه بدون دخالت در امور اجرایی، استفاده بهینه از نیروهای نخبه حوزوی در تصدی بخش های مختلف و عمل به هدایت های فکری و فرهنگی حوزه را از مهم ترین وظایف نظام در قبال حوزه عنوان و تصریح کرد: در برخی از دولت ها از جمله دولت هفتم و در زمان تنظیم برنامه سوم توسعه کشور، هیچ گونه توجهی به نظرات حوزه نشد.

حجت الاسلام رفعتی تاکید کرد: بحمدلله حوزه های علمیه توانایی پرورش نیروهای متعهد، فاضل و مدیر را دارد؛ اما این نظام اسلامی است که در تعامل متقابل باید از نیروهای ارزشی و پرورش یافته در مکتب حوزه استفاده کند.

وی با بیان اینکه حوزه مادر نظام اسلامی است، ابراز داشت: حتی اگر نظام و مسؤولان از وظایف خود در قبال نظام اسلامی سرباز زنند، حوزه از انجام وظایف خود سرباز نخواهد زد.

حجت الاسلام رفعتی تاکید کرد: با این تعریف از رابطه حوزه و نظام، هیچ فردی در حوزه وجود ندارد که مخالف تعامل حوزه با نظام اسلامی باشد، چراکه وظیفه حوزه هدایت گری جامعه است.

وی خواستار شکل گیری کارگروه رابطه نظام و حوزه در جامعه مدرسین و پیگیری بیشتر این مساله شد و ادامه داد: باید گروهی با معرفی جامعه مدرسین تشکیل شوند و با تبیین درست و دقیق مساله اجازه ندهند در ذهن برخی ها آخوند حکومتی و غیر حکومتی شکل بگیرد.

حجت الاسلام رفعتی تصریح کرد: این کمیته ویژه باید در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شکل گیرد و راهبردهای تعامل را تنظیم کند و این امور را با مقام معظم رهبری در میان بگذارد.

این استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، تاسیس و راه ندازی مرکز آموزشی و پژوهشی فقه الحکومه و الاداره را ضروری ارزیابی کرد. /924/پ202/ع

ارسال نظرات