۱۰ آذر ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۹۲۰۹۶
اندیشمند شیعه مصر در گفت و گو با رسا:

مردم مصر هیج دلیلی برای شرکت در انتخابات نداشتند

خبرگزاری رسا ـ اندیشمند شیعه مصر نظام مصر را صادر کننده دیکتاتوری به کشورهای دیگر توصیف و بر بروز تقلب گسترده در انتخابات پارلمانی این کشور تاکید کرد.
احمد راسم نفيس
به گزارش خبرگزاری رسا، دکتر احمد راسم النفیس اندیشمند شیعه مصر طی مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسا، با اشاره به بروز تقلب در انتخابات پارلمان این کشور گفت: همه انتخابات های برگزار شده در کشور مصر از سال 1952 میلادی به جز چند مورد تاکنون با تقلب همراه بوده است و این انتخابات نیز با توجه به این که تحت تسلط کامل حکومت قرار داشت از قاعده تقلب در انتخابات مستثنی نبود.

وی افزود: دولت مصر از ترس غرب نسبت به صعود اخوان المسلمین به پارلمان نهایت استفاده را برد و به تسلط بر قدرت ادامه داد و در این راستا از هیچ خشونتی دریغ نکرد؛ گرچه پارلمان مصر صلاحیت های چندانی ندارد و نمی تواند به استیضاح رئیس جمهور و وزرا بپردازد و در تشکیل دولت دخالت نمی کند.

احمد راسم النفیس بی ارزش بودن انتخابات را عامل عدم حضور مردم خواند و تصریح کرد: عدم اعتماد مردم، بی ارزش بودن انتخابات، تقلب گسترده، اقدامات دستگاههای امنیتی وابسته به نظام و دیگر علل سبب شد تا مردم به پای صندوق های رای نروند و هیچ دلیلی نیز برای حضور مردم در انتخابات وجود ندارد.

اندیشمند شیعه مصر تاکید کرد: گروه های سیاسی باید تلاش بیشتری جهت کسب اطمینان از عدم تقلب در انتخابات می کردند و حتی با اتحاد و یکپارچگی می توانستند تغییراتی در قانون اساسی که پارلمان را ناظر بر عملکرد حکومت می کرد، ایجاد نمایند.

وی نظام مصر را دیکتاتوری توصیف کرد و اظهار داشت: نظام مصر بر اساس تقلب پایه ریزی شده است و علاوه بر اینکه دیکتاتوری را در کشور پیاده نموده است می خواهد این دیکتاتوری را به کشورهای دیگر نظیر عراق صادر کند.

گفتنی است انتخابات پارلمان مصر با مشارکت 35 درصدی مردم این کشور مواجه شده و جنش اخوان المسلمین، گروههای حقوق بشر و بسیاری از سازمانهای دیگر نسبت به بروز تقلب گسترده در این انتخابات تاکید کرده بودند.

دراین انتخابات حزب حاکم با کسب 94.5 درصد کرسی های مجلس خلق مصر پیروز انتخاباتی مشکوک شد و مخالفان که در دوره قبل 20 درصد کرسی ها را بدست آورده بودند نتوانستند درمرحله اول به کرسی واحدی دست یابند.

منابع خبری لحظاتی قبل از عدم مشارکت حزب لیبرالی الوفد و گروه اخوان المسلمین در دور دوم انتخابات مصر خبر دادند./980/گ
ارسال نظرات