۰۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۹۱۱۷۲
نویسنده کتاب‌های دینی:

بزرگداشت روز اعلان وصایت از تاکیدات همه انبیا است

خبرگزاری رسا ـ محقق علوم اسلامی بیان داشت: بزرگداشت غدیر، سیره مستمر انبیا، ائمه معصومین(ع) و حاکمان شیعه بوده است.
علي اكبر مهدي پور


حجت الاسلام علی اکبر مهدی پور، پژوهشگر عرصه مهدویت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا بیان داشت: عید غدیر یکی از اعیاد بزرگ اسلامی است که ائمه معصومین(ع) آن را تجلیل کرده و بزرگ داشته اند.

بزرگداشت غدیر؛ سیره مستمر انبیا، ائمه معصومین و حاکمان شیعه 

وی بیان داشت: امام رضا(ع) در مرو جشن مفصلی می گرفتند که حاضران گزارش مفصلی از آن بیان و برای آیندگان نقل کرده‌اند.

تین پژوهشگر حوزه علمیه با اشاره به اینکه حاکمان شیعه مذهب هم این عید را بزرگ می شمردند، ادامه داد: خلفای فاطمی دهه غدیر را جشن می گرفتند و مقدار زیادی سکه طلا بین مردم تقسیم می‌کردند که در تاریخ نقل شده هر کسی می خواست خانه ای بخرد یا ازدواج کند یا سفری برود، منتظر صله غدیریه می‌ماند.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: همه انبیای عظام به اوصیای خود این سفارش را داشتند که روز اعطای وصایت را جشن بگیرند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید به گونه ای عمل کنیم که به سایر مذاهب اسلامی توهین شود، بیان داشت: کتب تمامی مذاهب اسلامی واقعه غدیر را نقل کرده‌اند و غدیر یک روایت متواتر است.

وی با اشاره به موقعیت منطقه غدیر بیان داشت: غدیر در آن روز گرمای طاقت فرسایی داشت که پیامبر (ص) به دلیل اهمیت موضوع امامت و خلافت، مردم را سه روز در این منطقه نگه داشتند و به مردم دستور دادند که با امیر المومنین علی(ع) بیعت کنند.

عبقات الانوار  کتابی در رد شبهات علیه شیعه

استاد حوزه علمیه قم گفت: بیش از پانصد کتاب اصیل با موضوع  غدیر وجود دارد که می توان به کتاب شریف «عبقات الانوار فى مناقب الائمة الاطهار» میر حامد حسین اشاره کرد.

این محقق علوم اسلامی، گفت: میر حامد حسین دوازده عنوان نوشته است که ردی بر کتاب تحفه اثنی عشریه است.

وی با بیان اینکه کتاب تحفه اثنی عشریه، شبهاتی به زبان فارسی درباره شیعه وارد کرده بود، بیان داشت:  تحفه اثنى عشریه به معنای هدیه‏اى براى شیعیان دوازده امامى، کتابی بود که مولوى عبدالعزیز دهلوى از عالمان اهل سنت‏ بدون توجه به آیات وحدت‏بخش قرآن و سفارش هاى پیامبر(ص)، آراء شیعه را در اصول و فروع و اخلاق و آداب و تمامى معتقدات و اعمال با عباراتى خارج از نزاکت و کلماتى بیرون از آداب و سنن مناظره مورد حمله و اعتراض قرار داد.

وی با اشاره به اینکه، این کتاب مملو از تهمت به مذهب شیعه بود و موجب تشتت جبهه اسلامى هند شد، ادامه داد: میر حامد حسین شبهات غدیر و مستندات این واقعه مسلم تاریخی را در ده مجلد به رشته تحریر درآورد.

الغدیر حاصل تلاشی خستگی ناپذیر

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: مهمترین اثر دیگر در موضوع اثبات ولایت امیر المومنین علی(ع)، الغدیر علامه امینی است که علامه برای جمع آوری آن سفرهای زیادی کرد.

وی گفت: علامه امینی برای نوشتن کتاب الغدیر، ده هزار جلد کتاب را کلمه به کلمه خواند و صد هزار جلد کتاب را تورق کرد.

محقق علوم اسلامی اظهار داشت: کتاب الغدیر به اثبات خلافت حضرت علی (ع) و نقل نصوص راجع به غدیر خم از طرق غیر شیعه و از کتب علمای اهل سنت و تواریخ فرق اسلامی و رساله‌های تاریخی کرده است.

وی گفت: این کتاب در حسن تنظیم، کثرت منابع، نقل مدارک، تجزیة و تحلیل و کشف اغراض سوء مخالفان و پرده برداشتن از چهره شخصیت های مغرض، کتابی ممتاز است.

این استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: کتاب الغدیر در بیست جلد تنظیم شده است که یازده جلد آن چاپ شده است و دیگر مجلدات آن نیاز به تکمیل دارد.

وی گفت: فرزند علامه امینی در پی تکمیل سایر مجلدات الغدیر برآمد و به کتابخانه میر حامد حسین در هندوستان رفت اما یک تصادف ناگهانی، توقفی را در روند تحقیقات ایجاد کرد.

محقق حوزه علمیه قم اظهار داشت: برخی در مصر خواستار ممنوعیت ورود کتاب الغدیر به این کشور شدند، اما وقتی این کتاب بررسی شد، الغدیر را مجموعه ای گردآوری شده از کتاب‌های خود دریافتند. /909/ت302/ع

ارسال نظرات