۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۹۰۶۱۵
سخنگوی وزارت امور خارجه:

نخست وزیر لبنان به زودی به ایران سفر می کند

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: طبق برنامه ریزی به عمل آمده در پی سفر موفقیت آمیز رییس جمهور کشورمان به لبنان برای پیگیری اسناد و قراردادها قرار است که به زودی آقای سعد حریری سفری به ایران داشته باشد که این سفر در دستور کار قرار دارد.
رامين مهمان پرست سخنگوي  وزرات امور خارجه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین مهمان پرست در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه در رابطه با دغدغه کشورهای اسلامی نسبت به استقرار سپر دفاع موشکی امریکا در منطقه اظهار داشت: دغدغه ای که در رابطه با استقرار سپر موشکی از سوی ترکیه و دیگر کشورهای منطقه اعلام شد دغدغه تمامی کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی در این رابطه است.

وی افزود: ترکیه کشور دوست و همسایه ما است و ما با کمک ترکیه و دیگر کشورهای منطقه می توانیم موضوعات امنیت منطقه را مورد بحث و مذاکره قرار دهیم و امیدواریم کشورهای منطقه با همبستگی نگذارند این کار انجام پذیرد.

مهمان پرست همچنین اشاره داشت: بحث اصلی در رابطه با طرح استقرار سپر دفاع موشکی از سوی ناتو مربوط به امنیت رژیم صهیونیستی است و این طرح مشکوک در راستای حفاظت از این رژیم نامشروع انجام می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در رابطه با بحث مذاکرات گروه 1+5 با اشاره به اینکه در رابطه با زمان مذاکره با این گروه به توافق رسیده ایم اظهار داشت: فکر می کنیم با توافق طرفین و تعیین مکان و ساختار در مذاکره طرفین بتوانیم در خصوص حل مسائل قدم برداریم.

وی با اشاره به سخنان رییس جمهور کشورمان مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی در مورد حقوق اساسی خود به هیچ عنوان معامله نمی کند اظهار داشت: در رابطه با مذاکره 1+5 بحث هایی که باید مطرح بشود با تصمیم تیم های مذاکره کننده مورد رایزنی قرار می گیرد و فکر می کنیم مفهوم مذاکره برای طرفین این معنی را می دهد که چارچوب ها در حال شکل گرفتن است.

مهمان پرست بار دیگر با تاکید بر سخنان رییس جمهور کشورمان در این رابطه گفت: این که رییس جمهورمان تاکید کرده که از حقوق اساسی دست نخواهیم کشید تاکیدی است که نظام و ملت دارد و شامل همه موارد می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با اتفاق نامناسبی که نسبت به نام خلیج همیشه فارس در افتتاحیه های بازی های آسیایی رخ داد اظهار داشت: این اتفاق نامناسب ناراحتی مسئولین ما را در پی داشت به همین منظور یادداشت اعتراض آمیزی از سوی سفارت ما در پکن به مسئولان چینی ابلاغ شد، در تهران نیز سفیر چین برای پاسخگویی نسبت به این اقدام احضار گردید.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه این مسائل قابل توجیه نیست ایراد داشت: ما از چین که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و برای صلح و امنیت اقدام می کند تعجب و ابراز تاسف داریم که چگونه می شود یک واقعیت تاریخی را مورد اغفال قرار داد و توجیه این موضوع هم قابل قبول نیست.

رامین مهمان پرست در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر واکنش دستگاه دیپلماسی کشورمان نسبت به حصر خانگی رهبر ناراضیان میانمار گفت: بحث هایی که برای کشور میانمار می شود بحث هایی است که مربوط به خود آن کشور است و باید با حواشی خودش آن را دنبال کرد تا در برقراری عدالت و دموکراسی در آن کشور کمک شود.

وی بااشاره به دخالت دولت های استکباری در این کشور افزود: آمریکایی ها صحنه اعمال زشتی را که در میانمار داشته اند نشان نمی دهند، با این حال آن حقی که در تعیین سرنوشت مردم میانمار اثر داشته مورد احترام ما قرار می گیرد.

مهمان پرست همچنین در پاسخ به سئوالی که آیا در دیدار وزیر خارجه افغانستان و همتای ایرانی خود بحث هایی در خصوص ایران و آمریکا مطرح شد ابراز داشت: سفر وزیر خارجه افغانستان به ایران در رابطه با کمیسیون مشترک بین دو کشور بود.

وی با اشاره به اینکه ما موضوعات زیادی برای همکاری بین دو کشور داریم تصریح کرد: بحث زیر ساخت های افغانستان و برنامه های زیادی برای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و دولت افغانستان مطرح شد، که البته بحث های منطقه ای هم به طور طبیعی در این زمینه مطرح گردید اما در خصوص موضوع مطرح شده در سوال با این عنوان بحثی صورت نگرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر محمود عباس مبنی بر اینکه علت به نتیجه نرسیدن مذاکرات حماس دخالت جمهوری اسلامی است بیان کرد: همه فلسطینیان و همچنین جامعه جهانی می دانند که علت شکست مذاکرات پایبند نبودن رژیم صهیونیستی به قانون و اصول انسانی است.

وی خاطر نشان کرد: به طور کلی طرح مذاکرات سازش از سوی رژیم اشغالگر قدس برای سرپوش گذاشتن بر خواسته های نامشروع اشغالگران فلسطین است و این رژیم به دنبال صلح و امنیت نخواهد بود.

مهمان پرست با بیان اینکه بهتر است با وحدت نظر گروه های فلسطینی به دنبال صلح و خواسته های اصولی ملت فلسطین بود گفت: رژیم صهیونیستی قائل به هیچ گونه اصول و قوانین بین المللی نیست.

وی در خصوص سفر نخست وزیر لبنان به کشورمان بیان داشت: طبق برنامه ریزی به عمل آمده در پی سفر موفقیت آمیز رییس جمهور کشورمان به لبنان برای پیگیری اسناد و قراردادها قرار است که به زودی آقای سعد حریری سفری به ایران داشته باشد که این سفر در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با سومین اجلاس نشست کشورهای حاشیه ای دریای خزر که در باکو تشکیل خواهد شد عنوان کرد: طبق معمول این نشست ها، قبل از اجلاس سران کشورها کارشناسان نشست خواهند داشت و دستور کار تعیین می شود.

وی با بیان اینکه ما این نشست را در تهران داشتیم گفت: طبق برنامه، اجلاس وزرای خارجه قبل از اجلاس سران خواهد بود ضمن آنکه پیش از این اجلاس جناب آقای احمدی نژاد برنامه دیدار با سران این کشورها را خواهند داشت و مهمترین نکته در دستور کار اجلاس توافق نامه امنیتی خزر و بحث های زیست محیطی و توافقات شیلات است. /955/پ201/ج
ارسال نظرات