۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۹۰۱۸۶
آیت‌الله یزدی:

سیاستی که از مکاتب الهی سرچشمه نگیرد به انحراف منجر می شود

خبرگزاری رسا ـ دبیر مجلس خبرگان رهبری در دیدار با اعضای شورای پاپی واتیکان، با بیان اینکه سیاستی که از مکاتب الهی سرچشمه نگیرد به انحراف منجر می شود گفت: اگر سیاست که در زندگی اجتماعی انسان امری لازم و ضروری است، از مکاتب الهی سرچشمه نگیرد انحراف و غلط فراوان به همراه خواهد داشت.
ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم ديدار هيئت کاتوليک با مراجع و علما در قم


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدی یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و دبیر مجلس خبرگان رهبری، روز پنج شنبه بیستم آبان ماه، در دیدار شورای پاپی گفت و گوی ادیان واتیکان، با بیان اینکه حضرت ابراهیم (ع) شیخ انبیا هستند تصریح کرد: ما به ادیانی که ریشه آسمانی دارند ادیان ابراهیمی می گوییم و این اصل مهمی است که به آن معتقد هستیم.

وی تصریح کرد: در سطح جهانی امروز ما حاضریم از ادیانی صحبت کنیم که ریشه آسمانی و ابراهیمی داشته باشند، بقیه را مکتب تعبیر می‌کنیم، بنابراین مسیحیت، یهودیت و اسلام از ادیان قطعی ابراهیمی هستند که مشترکات و ممیزات و وجوه افتراقی نیز با هم دارند.

دبیر مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه بخشی از این امور مربوط به اعتقادات و تفکرات و بخشی دیگر نیز مربوط به روش‌های عملی است خاطرنشان کرد: آنچه مربوط به اعتقادات است بعد از آن روش‌هایی که انسان‌‌ها می‌خواهند به آن عمل کنند؛ اگر مطابق با روش‌ انبیا باشد، امید صلاح و رستگاری است، اما اگر به مکاتب فلسفی متکی شود به دلیل اختلاف شدید نمی توان به آن اعتماد کامل داشت.

آیت‌الله یزدی جدایی ناپذیر بودن دین از سیاست و بالعکس را وجه تمایز اسلام با دیگر ادیان دانست و بیان داشت: آنچه ما از اسلام سراغ داریم این است که دین با سیاست یک مساله است، یعنی غیر از خداپرستی، تربیت روح و اشتغال، توجه به مسائل و امور روزانه مردم را یک اصل دینی می دانیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه سیاست ما عین دیانت ما است، گفت:‌ اگر سیاست که در زندگی اجتماعی انسان امری لازم و ضروری است، از مکاتب الهی سرچشمه نگیرد انحراف و غلط فراوان به همراه خواهد داشت چناچه دین اگر سیاست نداشته باشد تنها برای مسجد کنیسه و کلیسا است.

آیت‌الله یزدی، داشتن ایمان و اعتقاد و آشنایی به امور اداری و سیاسی جامعه را دو شرط مهم برای مدیران در نظام اسلامی ایران دانست و با تبیین وظایف و رسالت های مجلس خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی، نحوه انتخاب نمایندگان در این دو مجلس را کاملا آزاد و بر اساس آرای مردم عنوان کرد.

وی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری مهم‌ترین مجلس در نظام سیاسی ایران است و شرط اولیه اعضای آن اسلام‌شناسی و آشنایی با اداره امور کشور است گفت: انتخاب رهبر از میان مجتهدان رده اول کشور و مراقبت از روش های موجود به صورت مستمر و دائم از جمله وظایف اصلی مجلس خبرگان رهبری است.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: اعضای مجلس خبرگان رهبری اگر ایراد و مساله‌ای در کشور مشاهده کردند آن را با رهبری مطرح می کنند و طبق روش قانونی اگر رهبری ایرادات را پذیرفت، آن ایردات را اصلاح می کنند، در غیر این صورت باید اعضا را قانع کنند و و اگر گار به اقناع نرسید موضوع در مجلس خبرگان مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران همواره در حالت آرامش به سر برده و می‌برد و مسائل و مشکلات داخلی خود را از طریق شخصیت‌‌های آشنا به مسائل سیاسی دینی حل و فصل می کند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: همانگونه که شما نیز مطلعید رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران یک مرجع تقلید، مجتهد، مدیر، مدبر و آشنا به همه امور و مسائل با جهان بینی خاص هستند و به خوبی نظام و کشور را اداره و مدیریت کرده اند.

وی در خصوص نقش خود در مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: کار من در این مجلس افزون بر عضویت، اداره امور اداری مجلس خبرگان رهبری است و البته من یک طلبه از طلاب حوزه علمیه قم هستم و درس و بحث های طلبگی خود را نیز دارم و ادامه می دهم.

دبیر مجلس خبرگان رهبری افزود: اعضای مجلس خبرگان رهبری 82 نماینده از استان های مختلف کشور هستند که متناسب با جمعیت آن استان ها با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و این مجلس در هر سال نیز دو بار اجلاسیه رسمی دارد و با یک واسطه نیز مردم رهبر نظام را انتخاب می کند.

آیت الله یزدی همچنین در پاسخ به پرسش یکی از اعضای هیات همراه این گروه واتیکانی در خصوص ارتباط بین مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نیز ابراز داشت: مجلس خبرگان هیچ نظری در مورد مصوبات مجلس شورای اسلامی ندارد و تشکیلات دیگری که نام آن شورای نگهبان است، طبق قانون اساسی ما وظیفه نظارت و بررسی قوانین مصوب مجلس را عهده دار است.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خطاب به هیات واتیکان تاکید کرد: سلام ما را به پاپ برسانید و به وی بگویید امیدواریم اسلام، مسیحیت و یهودیت به اهداف عالیه ابراهیمی آن گونه که خواست و صلاح ابراهیم بوده عمل کنند و بتوانیم در فرصتی مناسب تر به صورت خصوصی مباحث را مطرح کنیم. /924/پ202/ج

ارسال نظرات